Allsvenskan har förlorat 40 miljoner
En åskådare gör av med i snitt 150 kr (biljett, någon dryck och/eller tilltugg) vid en allsvensk fotbollsmatch.
De 14 inledande omgångarna i fjol lockade 933 817 åskådare mot 665 522 personer i år.
Det saknas 268 295 åskådare.
Redan kärvt hos klubbarna
Förlusterna svider rejält hos klubbar som redan har märkt av en minskad sponsorförsäljning och en svår motvind från omgivningen.
Intresset har minskat i takt med negativa reaktioner från publik och media. Ser man allsvenskan som en produkt har värdet minskat avsevärt.
Nu diskuteras om uppehället rentav är bra enligt teorin om att fotbollentusiasterna hinner glömma allt eländigt spel på bedrövliga planer och att det efter VM till och med kan uppstå ett sug efter levande fotboll.
Fasta tider - även i TV
Klubbarna samlas i nästa vecka för att diskutera åtgärder. Ett första beslut är mer fasta speltider i höst, med avspark måndagar och onsdagar klockan 19, lördagar kl 16 och söndagar 15.00.
- Vi har lyssnat på vår publik och överenskommelsen med Canal+ är ett första steg i att åter få publiken att strömma till de allsvenska arenorna, sa Sef:s ordförande Bosse Johansson i ett pressmeddelande.
Notera, en fast tidpunkt där åskådaren lika gärna kan se matchen på TV…
Till dess återstår 54 dagar.
30-miljonersvinst i fjol
Sedan ska produkten Allsvenskan bli populär igen.
I sammanhanget bör framhållas att Allsvenskan gjorde ett mycket lyckat 2009. Då ökade intäkterna från publiken med 30 miljoner kronor. 238 miljoner under 2008 blev till 268 miljoner.
- Vi kan fightas på planen, men vi måste samarbeta för att bryta den här trenden, säger Tommy Theorin, SEF:s generalsekreterare, i ett uttalande.
- Vi måste samlas kring ett offensivt tänkande och alla klubbarna har fått i hemläxa att titta på det på sitt sätt.
Lyckad kampanj 1996
Han kommer ihåg hur en motsvarande mobilisering 1996 gav bra resultat.
- Då gjorde vi bra kampanjer, samarbetade med lokala lag och distrikt. Samtidigt var det då vi fick in storbildsskärmar och direktsänd TV.
Tommy Theorin ser förklaringar till årets katastrofala minus.
- Den kalla vintern plus en tidig start är ett stort problem. Det största tappet hade vi de fyra-fem första omgångarna. Dessutom låg de när ishockeyn var som hetast och tog både medias och publikens uppmärksamhet.
Måste lyssna på åskådarna
Nu tycks ändå klubbarna och förbundet vara ense om att fotbollen har blivit för dålig på att lyssna på sina kunder. Något som också förbundsordföranden Lars-Åke Lagrell framhållit.
- Det är klart att vi måste lägga matcherna när folk vill gå. Det är nog så att vi borde spelat fram till VM-starten och börjat igen sista VM-veckan, när det bara är semifinaler och final kvar. När vi nu visste att Sverige inte var med, så kunde vi agerat annorlunda.
Komforten och trivseln, supporterbråk kontra trygghet på läktarna, är andra faktorer som påverkar lockelsen att titta på allsvenskan. Människor vill få underhållning och trivas på läktaren.
Får inte bli dyrare
- Vi måste hitta sätt att få fler familjer och tjejer att gå på fotboll. För sen är det så att folk drar folk.
Han har fått återkommande synpunkter på att människor tycker att fotbollen har en felaktig prisbild.
- Det måste vi ta till oss. Vi ska komma ihåg att det inte är så goda tider heller. Har till exempel hört att inga engelska klubbar höjer sina årskort inför nästa säsong, säger Theorin.
Helsingborg en dubbel vinnare
Det finns åtminstone en klubb som inte märker av nedgången lika påtagligt.
Helsingborgs IF har fått en drömstart och som suverän seriesegrare ser nu de ansvariga hur klubben har blivit mera attraktiv. Både nya och gamla sponsorer vill teckna avtal.
- Några av de sponsorer som anmält att de vill stödja oss och skriva avtal är sådana som tidigare tvekat, andra är helt nya, säger HIF:s klubbdirektör Paul Myllenberg till Helsingborgs Dagblad.
Under de första sju hemmamatcherna på Olympia har klubben tappat endast 795 åskådare per match. Avsevärt färre än många andra föreningar. Snittet är 9 941 mot 10 754 i fjol.
Mest lästa just nu
Svensk fotbolls ledarduo, ordföranden Fredrik Reinfeldt och generalsekretaren Andrea Möllerberg har efter framgångsrikt lobbying arbete inom RF öppnat för ett förändrat ”tak” vad gäller RF:s ekonomiska stöd till specialidrottsförbunden, som SvFF, Svenska Fotbollförbundet..
Vid kommande Riksidrottsforum i Norrköping finns på dagordningen bland annat ett nytt förslag gällande det ekonomiska stödsystemet för perioden 2026-2035.
Svenska Skidskytteförbundet gör en historisk satsning på anläggningar – 10 miljoner kronor avsätts till en ny anläggningsfond. Det är det största enskilda projektet i förbundets historia,
Syftet är att ge föreningar runt om i landet möjlighet att nå utveckling med förbundets bygge som mall. Med den här investeringen finns förhoppningen att säkra sportens tillväxt.
Två anhängare till SHL-laget Linköpings HC stängs av i två år efter att ha visat upp bilder på den avlidne HV-målvakten Stefan Liv. De visade bilderna mot HV-klacken som ett hån.
Händelsen skedde den 28 september i Saab Arena i Linköping, hemmalaget 2-1-besegrade HV 71.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Idrottens sponsorintäkter fortsätter att öka, men endast för de större förbunden. De tio största redovisar intäkter från sponsorer på sammanlagt 594 miljoner, en ökning med 25 miljoner från 2023.
Idrottens Affärer har tagit del av en unik kartläggning som visar att klyftorna mellan de stora förbunden och de mindre har ökat. Anledningen är främst avregleringen av Svenska Spels spelmonopol.
Folkspel är föreningslivet eget lotteribolag. Sedan i våras erbjuder de föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.
Senaste dragningen var det Kungälvs HK som hade en vinnare och som dessutom genererade lika mycket till den egna klubbkassan.
Ordförande Björn Norberg:
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
IFK Norrköping blir starkt kritiserat, Klubben går nu ut med Information om att det bllir en större ekonomisk förlust än väntat i det kommande bokslutet. Lägre intäkter och färre spelarförsäljningar än förväntat är skälen. Samtidigt är landslagsspelaren, Linus Wahlqvis, mycket kritisk och menar att klubben slarvade bort en övergång när hans förra radarkamrat, Alexander Fransson ville återvända till klubben, men nobbades av IFK.
Magnus (inte verifierad)
fre, 2010-05-28 12:26
1. Lagrell
Självklart är det fint om fler tjejer och barnfamiljer vill gå på fotboll. Men när Lagrell såg Champions League-finalen mellan Inter och Bayern München, vilka tyckte han bidrog mest till den totala fotbollsupplevelsen? De 15-åriga tjejerna från Unterhachings särskola eller Inters Irriducibili? Tjejer och barnfamiljer kommer aldrig att göra fotbollen het igen.