Allsvenskan har förlorat 40 miljoner
En åskådare gör av med i snitt 150 kr (biljett, någon dryck och/eller tilltugg) vid en allsvensk fotbollsmatch.
De 14 inledande omgångarna i fjol lockade 933 817 åskådare mot 665 522 personer i år.
Det saknas 268 295 åskådare.
Redan kärvt hos klubbarna
Förlusterna svider rejält hos klubbar som redan har märkt av en minskad sponsorförsäljning och en svår motvind från omgivningen.
Intresset har minskat i takt med negativa reaktioner från publik och media. Ser man allsvenskan som en produkt har värdet minskat avsevärt.
Nu diskuteras om uppehället rentav är bra enligt teorin om att fotbollentusiasterna hinner glömma allt eländigt spel på bedrövliga planer och att det efter VM till och med kan uppstå ett sug efter levande fotboll.
Fasta tider - även i TV
Klubbarna samlas i nästa vecka för att diskutera åtgärder. Ett första beslut är mer fasta speltider i höst, med avspark måndagar och onsdagar klockan 19, lördagar kl 16 och söndagar 15.00.
- Vi har lyssnat på vår publik och överenskommelsen med Canal+ är ett första steg i att åter få publiken att strömma till de allsvenska arenorna, sa Sef:s ordförande Bosse Johansson i ett pressmeddelande.
Notera, en fast tidpunkt där åskådaren lika gärna kan se matchen på TV…
Till dess återstår 54 dagar.
30-miljonersvinst i fjol
Sedan ska produkten Allsvenskan bli populär igen.
I sammanhanget bör framhållas att Allsvenskan gjorde ett mycket lyckat 2009. Då ökade intäkterna från publiken med 30 miljoner kronor. 238 miljoner under 2008 blev till 268 miljoner.
- Vi kan fightas på planen, men vi måste samarbeta för att bryta den här trenden, säger Tommy Theorin, SEF:s generalsekreterare, i ett uttalande.
- Vi måste samlas kring ett offensivt tänkande och alla klubbarna har fått i hemläxa att titta på det på sitt sätt.
Lyckad kampanj 1996
Han kommer ihåg hur en motsvarande mobilisering 1996 gav bra resultat.
- Då gjorde vi bra kampanjer, samarbetade med lokala lag och distrikt. Samtidigt var det då vi fick in storbildsskärmar och direktsänd TV.
Tommy Theorin ser förklaringar till årets katastrofala minus.
- Den kalla vintern plus en tidig start är ett stort problem. Det största tappet hade vi de fyra-fem första omgångarna. Dessutom låg de när ishockeyn var som hetast och tog både medias och publikens uppmärksamhet.
Måste lyssna på åskådarna
Nu tycks ändå klubbarna och förbundet vara ense om att fotbollen har blivit för dålig på att lyssna på sina kunder. Något som också förbundsordföranden Lars-Åke Lagrell framhållit.
- Det är klart att vi måste lägga matcherna när folk vill gå. Det är nog så att vi borde spelat fram till VM-starten och börjat igen sista VM-veckan, när det bara är semifinaler och final kvar. När vi nu visste att Sverige inte var med, så kunde vi agerat annorlunda.
Komforten och trivseln, supporterbråk kontra trygghet på läktarna, är andra faktorer som påverkar lockelsen att titta på allsvenskan. Människor vill få underhållning och trivas på läktaren.
Får inte bli dyrare
- Vi måste hitta sätt att få fler familjer och tjejer att gå på fotboll. För sen är det så att folk drar folk.
Han har fått återkommande synpunkter på att människor tycker att fotbollen har en felaktig prisbild.
- Det måste vi ta till oss. Vi ska komma ihåg att det inte är så goda tider heller. Har till exempel hört att inga engelska klubbar höjer sina årskort inför nästa säsong, säger Theorin.
Helsingborg en dubbel vinnare
Det finns åtminstone en klubb som inte märker av nedgången lika påtagligt.
Helsingborgs IF har fått en drömstart och som suverän seriesegrare ser nu de ansvariga hur klubben har blivit mera attraktiv. Både nya och gamla sponsorer vill teckna avtal.
- Några av de sponsorer som anmält att de vill stödja oss och skriva avtal är sådana som tidigare tvekat, andra är helt nya, säger HIF:s klubbdirektör Paul Myllenberg till Helsingborgs Dagblad.
Under de första sju hemmamatcherna på Olympia har klubben tappat endast 795 åskådare per match. Avsevärt färre än många andra föreningar. Snittet är 9 941 mot 10 754 i fjol.
Mest lästa just nu
Han bygger ett egentligen osannolikt idrottscentrum mitt i de småländska skogarna. Torsten Jansson är en levande önskedröm för idrotten. Tänk om det fanns fler sådana...
En kvarts miljard tar han ur egen plånbok för att bygga ett hotell, en multihall och en kommande friidrotts- och fotbollsarena - i ett samhälle med 900 invånare och en pizzeria.
Allt sker med privata pengar, förtjänade via hans 70 bolag.
Slakthusområdet i Stockholm förvandlas. Söderstadion försvann, Diskussion pågår angående Johanneshovs framtid. Och nu Nu blir Tele2Arena i stället 3Arena. Ett tioårigt avtal träder i kraft i och med årsskiftet. Telekomkonkurrenten Tre blir ny namnsponsor i ett tioårigt avtal.
Samtidigt som Johan Lindwall, generalsekreterare på intresseorganisationen, Svensk Elitfotboll, SEF, konstaterar att ordningsläget i Allsvenskan och Superettan har varit det bästa på många år, (pressmeddelande 14 december) visar polisens statistik från 2024 års 240 matcher i herrallsvenskan, att minst 7 756 pyrotekniska produkter har antänts.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
En prenumerant i handbollsklubben vann 100 000 på senaste dragningen i JOYNA, ett digitalt lotteri från ideella Folkspel. Samtidigt fick Rimbo HK, som sålde lotten, samma summa.
– Ett oerhört viktigt tillskott till vår verksamhet, säger styrelsemedlem Therese Hurtig.
Behållningen från Bingolottos Uppesittare-kvällen, dan-före-dan och en enskild kväll landade 2024 på 142 miljoner att fördela på klubbar och organisationer. Sedan gav Nyårsbingon ytterligare 14 miljoner i överskott. Totalt innebar det 156 miljoner kronor!
Tiden är inne… Svenska vinterhjältar på skidor gör entré igen i TV. Den alpina säsongen drar igång på Viaplay Vinter. Premiären sker i Sölden med storslalom för både damer och herrar. Men helgen bjudet ocks på ett antal fotbollsmatcher, eroende på vilken tv-kanal du har.
Du som gillar att se idrottsdramatik på TV får fullt upp i helgen.
Mästartiteln är säkrad, men det betyder inte att arbetsro infinner sig i Malmö FF. Många spelarfrågor behöver slutföras.
På tisdagen tillkännagav MFF-ledningen att skyttekungen Isaac Kiese Thelin förlänger sitt kontrakt med MFF. Den 32-årige forwardens nya avtal gäller till och med 2026.
Magnus (inte verifierad)
fre, 2010-05-28 12:26
1. Lagrell
Självklart är det fint om fler tjejer och barnfamiljer vill gå på fotboll. Men när Lagrell såg Champions League-finalen mellan Inter och Bayern München, vilka tyckte han bidrog mest till den totala fotbollsupplevelsen? De 15-åriga tjejerna från Unterhachings särskola eller Inters Irriducibili? Tjejer och barnfamiljer kommer aldrig att göra fotbollen het igen.