Stödjer hellre idrott än en hjälporganisation

Drygt var fjärde svensk, 23 procent, är mer benägna att stötta en idrottsorganisation än en hjälporganisation. Könsskillnaderna är emellertid tydliga, 30 procent av männen jämfört med 17 procent av kvinnorna känner på det här sättet.

Det här är fakta som via en ny undersökning från Webstamp, som samarbetar med idrottsorganisationer kring digitala frimärken som ny insamlingskanal på internet.

Örgryte IS (ÖIS) var först ut bland idrottsorganisationerna i Sverige att satsa på digitala frimärken sk webstamps:

- Vi har tusentals trogna fans som gärna visar upp sitt engagemang och vill uppmuntra andra att ge oss ekonomiskt stöd. Digitala frimärken är en smart idé och passar unga människor som är vana vid internet. Vi möter dem så att säga på deras egen planhalva och det är en förutsättning för att nå fram. Dessutom är digital marknadsföring kostnadseffektivt, säger Kristian Sundborn, vd, Örgryte IS.

Webstamp har frågat 1 000 svenskar om man instämmer i påståendet ”Jag är mer benägen att stötta en idrottsorganisation än en hjälporganisation”. Närmare en fjärdedel av svenskarna svarar ja. Åsikten är särskilt stark bland männen, där tre av tio instämmer.

- Undersökningen visar att idrott ligger nära många svenskar, men jämfört med kvinnorna så tycks männen vara mer benägna att stötta idrott än hjälporganisationer. Idrottsorganisationer har mycket att vinna på att ge fansen ett verktyg som hjälper dem att visa sitt stöd för många också utanför fankretsen, säger Fredrik Ljungberg, vd på Webstamp.

Djurgården mot Frölunda i hockeyns SM-final – bäst i sju matcher med start på söndagen. Det annorlunda är att det är en uppgörelse mellan två storstadslag, men också en kamp mellan två klubbar i stark medvind, både ekonomiskt och organisatoriskt.Och det är faktiskt första gången de gör upp om ett SM-guld.

"Hela den olympiska rörelsen, och speciellt IOK, är rörd över den stora kopplingen som fransmännen har gjort mellan Notre-Dame och OS i Paris 2024."IOO

Thom Bach, ordförande i IOK, reagerade efter branden i Notre-Dame och lät meddela att den olympiska rörelsen erbjuder 500 000 euro – motsvarande cirka 5,5 miljoner kronor – till återuppbyggnaden av katedralen så att den ska stå färdig till OS i Paris 2024.

Den tilltänkta tennissatsningen vid Svaneholms slott vid Skurup kommer allt närmare. Biljettförsäljningen är inledd och åskådarna ska bl a få se Mats Wilander möta John McEnroe. Bakom initiativet står entreprenören Mårten Hedlund och hans företag 3RS.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Frida Karlsson är vinterns längdraket på skidor. När SM avgjordes i Gällivare i helgen skrev hon ett personligt kontrakt med Volkswagen. Ett kontrakt som kan bli guld värt utöver den bil hon får disponera.

- Det kan bli stora pengar, säger Alexander Dahlin, sponsorchef på Volkswagen Sverige.

Han ställde sig framför alla representanter från spelbolagen och deklarerade tydligt:

- Dämpa er. "Annars kommer regeringen att att ta fram nya regler som begränsar marknadsföring", 

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) gjorde sig till talesman för åtskilliga svenskar

SVT:s programdirektör Jan Helin försöker hålla liv i Vinterstudions brasa. – Vår målsättning är att fortsätta sända Vinterstudion. Först minst tre år framåt men sedan har vi som mål att fortsätta efter det, säger han.

I kväll bänkar sig miljontals tv-tittare för att se om Ajax kan skrälla igen i kvartsfinalen i Champions League mot Juventus. Speciellt i blickpunkten är 21-årige Frenkie de Jong, spelaren som framför allt legat bakom Ajax framgångar under säsongen.

Efter 1-1  hemma mot de trefaldiga mästarna Real Madrid gjorde Ajax sensation genom att besegra och slå ut spanjorerna med en 4-1-seger. Ikväll gäller bortaplan igen för Ajax.