Miljonärerna lockas till Djurgården

Djurgårdens fotboll rustar för framtiden. Via ett antal välbärgade stockholmare, bl a Mats Sundin, samlas kapital för att bli ett storlag med ett brett utbud. I dag är 5 miljoner kronor tillgängliga och hela tiden växer gruppen och potten.


Nätverkat ska bli en resurs nära föreningen – allt med avsikten att få  stärka finanserna, att utveckla organisationen, att stå för snabba vägar till beslut via en mängd kontakter och att bistå i ambitionerna att bygga en egen arena.

Mats Sundin en av 50

Mats Sundin hör till de personerna som redan har sagt ja till att årligen bidra med 100 000 kronor.

- Det är intressant att Djurgården inte bara försöker vinna allsvenskan utan också siktar mot en högre målbild, både för spel i Europa och engagemang utanför det rent sportsliga, säger Mats Sundin.

I nätverket finns också pappa och son H&M, alltså Stefan och Karl-Johan Persson, Ulf Dinkelspiel, Claes Dahlbäck, Michael Storåkers, Henrik Bunge med flera. Som Djurgårdens egen ordförande, Tommy Jacobson, och Tom Davidson som är drivande bakom skapelsen.

Kapitalstarka personer

- Vi var några som varit mer eller mindre involverade i Djurgården Fotboll och kände att ett nätverk skulle kunna samla föreningen. Vi ville verka för kontinuitet, långsiktighet och göra Djurgården starkare, förklarar Davidsson i DN.

Han hade hört hur Malmö FF jobbar med ett nätverk och tyckte att det skulle kunna fungera likadant i hans egen favoritklubb.
Tom Davidson visste också att det fanns många människor som har det gott ställt och som gärna vill bidra till att Djurgården blir mer konkurrenskraftigt.

Nu har gruppen växt och består i dag av ett 50-tal personer. Och fler ansluter ideligen. Deras pengar jämte nya sponsoravtal ska få potten att bli avsevärt större.

"Bli mer än en fotbollsklubb"

- Alla är personer som engagerar sig i det här för att de bryr sig och har socialt engagemang. Vi vill vara en positiv kraft och vara med och skapa framtidens fotbollsklubb, säger Tom Davidson i DN.

Pengarna kan gå till spelaköp, men det kan gälla i minst lika hög grad sociala satsningar i projektet Djurgårdsandan och publikbefrämjande åtgärder.

- Det är en överlevnadsfråga. Vi måste bli mer än en fotbollsklubb. Det där har vi missat tidigare. Vi får aldrig med oss en bredare opinion om vi inte är med och tar mer ansvar ute i samhället. Kolla på NHL, där är det till exempel en självklarhet att klubbarna jobbar med välgörenhet, säger Tommy Jacobson.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.