Företaget växer via miljonsponsring

- Idrotten är en av vägarna till framgång, tycker Jonathan Isacsson som har satsat nära 6 miljoner kronor på sponsring för att få sitt bolag att växa. 121.nu är nu etablerad som en framträdande söktjänst och it-entreprenören ökar takten ytterligare och utmanar jättarna.

För snart sju år sedan tog Jonathan Isacsson och hans bror Aaron över ett företag som de sedan flyttade till hemstaden Jönköping.

En utvecklad sökfunktion på nätet

- Jag har jobbat inom it sedan tolv år tillbaka och såg en möjlighet i det bolag som jag köpte, om jag bara fick förverkliga mina idéer. Vi ville framför allt komma över en kundstock och jag hade en mycket bestämd affärsidé.

- Vi såg en jättechans att bygga en utvecklad sökfunktion på nätet.

I dag, drygt sju år senare, har de fått bekräftelse. En omsättning på 8 miljoner kronor har förvandlats till 60 miljoner, företaget har över 100 anställda, är nu också etablerat i nya, stora lokaler i Stockholm, samt lanserar snart söktjänsten även utanför Sveriges gränser.

Kännedom via idrotten

Bröderna insåg tidigt att det inte räckte med en bra idé utan här krävdes en bred marknadsföring för att människor skulle få kännedom om företaget och dess tjänst.

- Vi skulle komma fram via idrotten, det var vi säkra på från början.

- Vi är idrottsintresserade och vet att den vägen når man många människor.

Syns på många arenor

Tanken var att synas på så många arenor som möjligt. Konsekvent har man följt den linjen, nya sponsorkontrakt tecknas hela tiden och därmed stiger också det totala beloppet för sponsringen.

- Vi når snart 6 miljoner kronor i olika insatser.

Jonathan Isacsson skriver avtal med många idrotter, bl a fotboll, ishockey, motorsport, innebandy, handboll, kampsport och friidrott.

Sponsor hos många elitklubbar

121.nu logon syns nu via ett flertal av idrotts-Sveriges elitklubbar, som AIK, Gefle, Assyriska, Halmstad, Trelleborg, Gefle, Häcken och Djurgården i allsvenskan och LdB Malmö, Kopparberg/Göteborg, Tyresö, Linköping, KIF Örebro och Djurgården bland de främsta damlagen.

Frölunda, Södertälje SK, AIK, Djurgården är några av hockeylagen jämte HV71 hemma i Jönköping.

121.nu har också förekommit flitigt inom programsponsring i olika TV-kanaler. Senast vid Svt:s satsning på speedway och tidigare har företaget gjort liknande överenskommelser med Svt och även TV4.

- Vi har nått en högre igenkännighetsgrad genom den här marknadsföringen i sportsliga sammanhang, det kan jag försäkra, säger Jonathan Isacsson.

En belönad sajt

121.nu har blivit en av Sveriges mest besökta sajter med information om företag, organisationer och myndigheter och deras senaste version av sökmotorn har dagliga uppdaterade företagsdata och ännu mer ekonomisk information.

Nomineringen från tidningen Internetworld till Sveriges bästa sajt samt utnämningen till Sveriges snabbaste sajt inom kategorin söktjänster gav bröderna Isacsson ännu mer medvind.

- Vi försöker alltid att hitta nya vägar för att erbjuda unika tjänster. När jag exempelvis insåg att ingen tagit ett grepp om varumärkena ännu blev jag förvånad.

Att snabbt få information om ett varumärke kan ge värdefull information till ett företag.

Bröder från Ljungarum

33-åringen och hans några år yngre bror Aaron är uppvuxna i Ljungarum och har successivt lärt sig allt om branschen via ett brinnande intresse och en övertygelse om vad marknaden saknade och egentligen var i behov av.

- Målet är att vara bäst på företagsinformation, förklarar Jonathan som är stolt över att kunna berätta att de har gått om flera av jättarna på marknaden, bland annat Lokaldelen och 118 100, när det gäller antalet sidvisningar.

Förhoppningen är att bryta igenom vallen om 10 miljoner sidvisningar per månad inom den närmaste tiden.

Idrottsreklam i olika former

Jonathan och Aaron säger själv att de siktar på att passera de absolut största aktörerna och det kan bli möjligt tack vare deras unika söktjänst.

- Vi har våra gamla användare och hela tiden kommer nya, visar trafiken.

Eniro, Hitta och 118100 bedriver en ständig och omfattande marknadsföring via reklam i tv.

- Vi har inte samma ekonomiska muskler som dem. Vi har valt att lägga våra pengar på dels produktutveckling och dels idrotten i olika former, som tröjreklam, skyltar, led-reklam och tv-exponering och jag tror vi kommer att tjäna på det i längden.

Utöver idrotten har bröderna Isacsson och bolaget den senaste tiden nått uppmärksamhet via en publicering av de svenska företagens aktieutdelning respektive en kartläggning om regeringskansliets och utgifter.

Thomas Ejderhov

Elithockey och banracing tillhör den mångmiljonsponsring inom idrott som 121.nu har satsat på.

Erik Jansson (inte verifierad)

tors, 2011-05-05 13:13

1. Sponsring

Helt rätt med sponsring, det gynnar även föreningarna och inte bara företag.

Mikael (inte verifierad)

tors, 2011-05-05 18:04

2. Snyggt jobbat

Bra jobbat grabbar!

Anders (inte verifierad)

tors, 2011-05-05 21:09

3. Helt klart en smart strategi

Helt klart en smart strategi med idrott. Såg er senast på AIK.

Anders (inte verifierad)

mån, 2011-05-16 23:28

4. 121.nu

Tja, den som syns han finns ... 121.nu har klart ett intressant företagssök.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.