Allt fler användare gillar app-en

De fick en idé, sneglade lite mot Facebook, Twitter och Linkedin och efter två år av utveckling har deras app blivit mycket populär på bara några månader. Handbollen var först, snart kommer fotboll och ishockey.
Karl Jelldéus är optimist och tror att Iplays app kommer få fem-sex gånger fler användare.

 

Iplay Sport blev namnet på appen som först Per Malmqvist fick idéer om och när sedan Karl Jelldéus blev arbetskollega övergick tankar till konkret arbete och då också med hjälp av David Johansson.

Social plattform

Det är en app skapad som en social plattform för sport. Tanken är att användaren kan presentera sin idrottsliga karriär samtidigt som personen har kontroll på sin kommunikation och interaktion med olika intressenter som klubbar, tränare, lagkamrater, agenter, sponsorer och fans. 

Från introduktionen för fyra månader sedan finns i dag användare i 60 länder. En skaplig start och männen bakom appen är mycket nöjda.

- Det finns 4 miljoner licensierade handbollsspelare bara i Europa så det återstår en del, säger Karl Jelldéus och Per Malmqvist med ett leende..

Iplay har satsat på att få med många av de största stjärnorna inom handbollsvärlden och kallar dem Super Users för att de ska locka andra. Stjärnorna medverkar i marknadsföringen och vid EM tidigare i år tjänade Ola Lindgren, sex landslagsspelare på herrsidan och Bella Guldén på damsidan som ambassadörer eller Super Users.

Började med enkät till spelarna

Appen innehåller alltså en rad funktioner där inlägg även kan delas vidare på andra sociala plattformar som Facebook, Twitter och snart också Instagram.

- Här styr man som själv över innehållet. Kommentarer kan enkelt tillåtas eller stängas av och på så sätt passar appen även ungdomar, fortsätter Kar Jelldéus.

Jelldéus och Malmqvist började med knappt 300 intervjuer/enkäter med spelare, tränare, agenter och fans.

- Vi ställde 29 frågor om den kommande utformningen. Vi ville veta vad de tyckte och önskade. Vi har fortsatt att hålla kontakten och vill veta vad som funkar, vad vi borde göra mera och vad som kan bli bättre.

- Vi ska addera tjänster av olika slag, integrera andra appar, som till exempel gäller träning.

- Likaså vill vi nå samarbeten med andra företag för att komplettera utbudet. Det kan handla om kapital- och försäkring, mentala coacher, utbildning via e-learning ja, vad det kan tänkas finnas behov av.

Tagit in riskkapital

I framtiden ser Karl Jelldéus också hur föreningar kan ha stor nytta av appen. De liksom tränare och agenter kan köpa licenser och få en unik tillgång till fakta om en mängd spelare i databasen.

Så här långt har de tagit in 3,1 miljoner i riskkapital och så kallade innovationslån från Almi. Även VGR (Västra Götalandsregionen) har finansierat delar av utvecklingen.

I höst placeras en ny runda för att öka kapitalet.

- Men vi tror också på intäkter från annonser och samarbeten när vi ser antalet användare och deras intressen.

I sommar åker de på roadshow för att marknadsföra appen.

Karl Jelldéus och hans kollegor började på Aranäs Open för någon veckan sedan men ska även vara på Iplay Zaragoza Cup i midsommar. Därefter reser de till Barcelona för Victor Tomas Camp, vidare till Gijon för Raul Entrerrios Camp, sedan Eken Cup i Stockholm, bröderna Simonets Camp i Buenos Aires och avslutningsvis Partille Cup på hemmaplan. 

- Vi kommer även satsa på ett digitalt nyhetsmagasin kring OS som vi tror kommer bli väldigt uppskattat.

Tror på jätteökning

I två år har Karl Jelldéus jobbat heltid med projektet. Per Malmqvist har haft sitt ordinarie jobb, men ägnat åtskilliga nätter till att utveckla appen, men arbetar nu heltid på Iplay.

Robert Arrhenius, förre elitspelaren i handboll, är så kallad Spelarrådschef (samt investerare tillsammans med sin vapendragare Erik Hagelin) och inför en planerad introduktion inom fotboll är Markus Johannesson knuten till företaget som mentor, bollplank samt investerare.

- Vi tror på en ökning fem-sex gånger dagens användarantal när vi släpper Android versionen i juni. Till nästa sommar ska vi vara minst 125 000 användare, så övertygade är vi om appens funktion. Vi har redan fått förfrågningar från klubbar som velat att vi ska hjälpa dem hitta sin nästa värvning, tillägger Karl Jelldéus.

Thomas Ejderhov

Handbollslandslagets Bella Gulldén är en av flera stjärnspelare som har gjort PR för Iplays app. Foto: TT

Drygt 4000 föreningar och förbund har sökt om stöd  för närmare 1,3 miljarder. I dag avslöjade Riksidrottsförbundet hur stort idrottens verkliga behov ärpå grund av Corona. Klubbar och förbund har önskemål om mycket mer pengar än vad statens anslag om 500 miljoner täcker. 

Nu får RF en synnerligen svår uppgift att fördela regeringens krispaket till idrottsrörelsen. Det står klart att många blir utan pengar eller får mycket mindre än vad de har förhoppningar om.

HL-laget Örebro HK är Sveriges mest publikdragande lag. Det visar Idrottens Affärers genomgång av den så kallade beläggningsgraden på ishockeyns och fotbollens arenor. Med beläggningsgrad avses det antal stolar som är sålda vid varje matchtillfälle.

Apropå publiksiffror och betydelse: I diskussionen om när fotbollen kan återstartas är det centrala för SEF-klubbarna, Allsvenskan och Superettan, att rädda det nya TV-avtalet.  Uppgörelsen med sändande Discovery garanterar klubbarna 700 miljoner kronor årligen under sex år.

Att sex förbundsordförande tydliggör betydelsen av motionsloppen för deras förbund och för idrottssverige stärker RF i arbetet mot regeringen. Ett arbete som sedan tidigare fokuserar på att skapa villkor för föreningar och förbund att kunna utveckla och driva lopp och andra event med skäliga villkor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Onsdag morgon och två dagar kvar till beskedet – att idrotten tillåts leva och verka. Det är vad åtskilliga i alla fall vill tro inför Folk och Hälsomyndighetens utlovade svar på idrottens samlade vädjan om att få inleda träning och tävlingar.

Och vad händer då denna morgon? Jo, maillådan domineras av nyheter från företag som vill berätta om nya sponsoraffärer. Det om något är ett bevis på en förväntan och ett uppvaknande.

Statistik från Skatteverket visar en förflyttning av spelare. Men de har inte till nätkasino, utan många föredrar spel på hästar

Under våren har socialförsäkringsministern fört fram bilden av att spelandet på nätkasino ska ha ökat kraftigt under den pågående pandemin. Några fakta för detta påstående har inte presenterats, menar BOS (branschföreningen för onlinespel i ett uttalande.

Svenska Fotbollförbundet, SvFF, hotar med repressalier mot distriktsförbund vid fortsatt samarbete med streamingtjänsten Solidsport.

Flera stora förbund som Skåne, Västergötland och Småland har efter förbundets påtryckningar tills vidare avbrutit all samarbete – och därmed har distriktets mindre klubbar förlorat chansen till  värdefulla tillskott till klubbkassan. Extra värdefullt nu i corona-tider.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.