Allt fler användare gillar app-en

De fick en idé, sneglade lite mot Facebook, Twitter och Linkedin och efter två år av utveckling har deras app blivit mycket populär på bara några månader. Handbollen var först, snart kommer fotboll och ishockey.
Karl Jelldéus är optimist och tror att Iplays app kommer få fem-sex gånger fler användare.

 

Iplay Sport blev namnet på appen som först Per Malmqvist fick idéer om och när sedan Karl Jelldéus blev arbetskollega övergick tankar till konkret arbete och då också med hjälp av David Johansson.

Social plattform

Det är en app skapad som en social plattform för sport. Tanken är att användaren kan presentera sin idrottsliga karriär samtidigt som personen har kontroll på sin kommunikation och interaktion med olika intressenter som klubbar, tränare, lagkamrater, agenter, sponsorer och fans. 

Från introduktionen för fyra månader sedan finns i dag användare i 60 länder. En skaplig start och männen bakom appen är mycket nöjda.

- Det finns 4 miljoner licensierade handbollsspelare bara i Europa så det återstår en del, säger Karl Jelldéus och Per Malmqvist med ett leende..

Iplay har satsat på att få med många av de största stjärnorna inom handbollsvärlden och kallar dem Super Users för att de ska locka andra. Stjärnorna medverkar i marknadsföringen och vid EM tidigare i år tjänade Ola Lindgren, sex landslagsspelare på herrsidan och Bella Guldén på damsidan som ambassadörer eller Super Users.

Började med enkät till spelarna

Appen innehåller alltså en rad funktioner där inlägg även kan delas vidare på andra sociala plattformar som Facebook, Twitter och snart också Instagram.

- Här styr man som själv över innehållet. Kommentarer kan enkelt tillåtas eller stängas av och på så sätt passar appen även ungdomar, fortsätter Kar Jelldéus.

Jelldéus och Malmqvist började med knappt 300 intervjuer/enkäter med spelare, tränare, agenter och fans.

- Vi ställde 29 frågor om den kommande utformningen. Vi ville veta vad de tyckte och önskade. Vi har fortsatt att hålla kontakten och vill veta vad som funkar, vad vi borde göra mera och vad som kan bli bättre.

- Vi ska addera tjänster av olika slag, integrera andra appar, som till exempel gäller träning.

- Likaså vill vi nå samarbeten med andra företag för att komplettera utbudet. Det kan handla om kapital- och försäkring, mentala coacher, utbildning via e-learning ja, vad det kan tänkas finnas behov av.

Tagit in riskkapital

I framtiden ser Karl Jelldéus också hur föreningar kan ha stor nytta av appen. De liksom tränare och agenter kan köpa licenser och få en unik tillgång till fakta om en mängd spelare i databasen.

Så här långt har de tagit in 3,1 miljoner i riskkapital och så kallade innovationslån från Almi. Även VGR (Västra Götalandsregionen) har finansierat delar av utvecklingen.

I höst placeras en ny runda för att öka kapitalet.

- Men vi tror också på intäkter från annonser och samarbeten när vi ser antalet användare och deras intressen.

I sommar åker de på roadshow för att marknadsföra appen.

Karl Jelldéus och hans kollegor började på Aranäs Open för någon veckan sedan men ska även vara på Iplay Zaragoza Cup i midsommar. Därefter reser de till Barcelona för Victor Tomas Camp, vidare till Gijon för Raul Entrerrios Camp, sedan Eken Cup i Stockholm, bröderna Simonets Camp i Buenos Aires och avslutningsvis Partille Cup på hemmaplan. 

- Vi kommer även satsa på ett digitalt nyhetsmagasin kring OS som vi tror kommer bli väldigt uppskattat.

Tror på jätteökning

I två år har Karl Jelldéus jobbat heltid med projektet. Per Malmqvist har haft sitt ordinarie jobb, men ägnat åtskilliga nätter till att utveckla appen, men arbetar nu heltid på Iplay.

Robert Arrhenius, förre elitspelaren i handboll, är så kallad Spelarrådschef (samt investerare tillsammans med sin vapendragare Erik Hagelin) och inför en planerad introduktion inom fotboll är Markus Johannesson knuten till företaget som mentor, bollplank samt investerare.

- Vi tror på en ökning fem-sex gånger dagens användarantal när vi släpper Android versionen i juni. Till nästa sommar ska vi vara minst 125 000 användare, så övertygade är vi om appens funktion. Vi har redan fått förfrågningar från klubbar som velat att vi ska hjälpa dem hitta sin nästa värvning, tillägger Karl Jelldéus.

Thomas Ejderhov

Handbollslandslagets Bella Gulldén är en av flera stjärnspelare som har gjort PR för Iplays app. Foto: TT

Alla 24 nationer som kvalificerar sig till EM 2020 får 100 miljoner kronor från Uefa. Sveriges 2-0 mot Rumänien betyder 100 miljoner till Svenska fotbollförbundet. För VM-platsen i Ryssland fick SvFF 86 miljoner.

Att Ola Serneke är en byggherre på offensiven och står bakom en unik multihall i Göteborg där han också är på väg att uppföra en skyskrapa är känt vid det här laget.  Nu är han också på väg att liera sig med Fotbollförbundet och Järfälla kommun i syfte att göra en extrem fotbollssatsning av internationellt snitt.

En nyckelroll har förre landslagsspelaren Patrik ”Bjärred” Andersson, som numera är affärsutvecklare på Serneke Projektutveckling.

I veckan tillkännagav Svenska Spel hur kampanjen Gräsroten ger svensk idrott 50 miljoner. Men inte nog med det. Sedan 2016 har Svenska Spel bidragit med 10 000 kr per månad under fotbollssäsongen till olika samhällsinsatser i de allsvenska klubbarna via prispengar från Månadens spelare. Under 2019 har också Månadens spelare i Superettan fått skänka sina prispengar till samhällsengagerande projekt. Totalt handlar det om 300 000 kr

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Fotbollsföreningen Gatans Lag fick ta emot Volvo Car Sveriges och Svenska Fotbollförbundets stipendium ”Number 10” på en miljon kronor under Fotbollsgalan – Det känns helt fantastiskt . Gatans Lag finns till för de som vill ta sig ur missbruk, hemlöshet och kriminalitet och med det här stipendiet kan vi hjälpa så många fler, säger Sofie Nehvonen, tillträdande verksamhetsansvarig.

Bandyfinalerna fortsatt i SVT

Lördag 21 mars 2020 spelas bandyns SM-finaler på Studenterna i Uppsala. Nu är det klart att det blir direktsändning i SVT, inte bara 2020 utan även ytterligare tre år framåt (2020-2023). "En svensk idrottsklassiker och vi vill satsa här, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

När Östersunds stjärna Saman Ghoddos kom hem till Östersund från utflykten till Huesca augusti fjol trodde han att han skrivit på ett papper om läkarundersökning för La Liga-nykomlingen. Papperet var istället ett övergångskontrakt. Sen började cirkusen.