Experten varnar för flygplats i Sälen

Ett svårt slag mot idrottsturismen i norra Dalarna. Arne Karyd, framträdande flygexpert kritiserar satsningen på en flygplats i Sälen och hans varningar varslar EU-kommissionen.
Entusiasmen är fortfarande stor och entusiasterna tror på 350 000 gäster om året inom tio år.

 

Det är från EU som miljonerna ska komma och göra en efterlängtad flygplats möjlig i Sälen som har en omfattande turism året om.

Skistar är en stark aktör i den här frågan och där tvingas man nu ta del av ett kraftigt ifrågasättande.

För och emot flygplats

Planerna har varit stora: ”Scandinavian Mountains är en världsdestination. Sveriges och Norges största alpina destinationer, Sälenfjällen och Trysil, tillsammans med Idre och Engerdal. Genom att skapa tillgänglighet ”rakt in i hjärtat” av regionen med förbättrad infrastruktur tar vi ytterligare ett steg i utvecklingen av den nya storregionen som växer fram, i Sverige och Norge” 

Så har planerna presenterats. Området sägs ta emot ”6 400 000 gästnätter.  100 000 bäddar.  3 300 000 skiddagar” i dag.

En flygplats skulle/ska öka möjligheterna avsevärt. En utbyggnad av det befintliga sportflygfältet vid Mobergskölen intill Rörbäcksnäs, 9 km från Hundfjället i Dalarna, öppnar för betydligt flera gäster.

Nu heter det att att projektet är försenat opch inte stoppat... Men flygexperten Arne Karyd är hård i sin dom:

- De här pengarna gör mer nytta på andra håll.

Experten mycket tveksam

Arne Karyd har utrett hela satsningen i Sälen för Trafikverket och menar att alla seriösa experter sågar flygbolagets prognoser. 

- Så många nya skidturister kommer inte bara för att man bygger en flygplats, menar han.

- Det är ju möjligt att Scandinavian Mountains har rätt och att alla andra har fel och att den här marknaden finns. Men det går ju inte att testa den hypotesen med ett sådant här 700-miljonersförsök. Vad ska vi med en oanvänd flygplats i Sälen om de har fel. De här pengarna hade då gjort betydligt större nytta på annat håll, säger Arne Karyd till Radio Dalarna.

EU-kommissionen ska ge sitt klartecken till alla statliga pengar till bygget, men där uppstår nu ett tvivel om det verkligen finns skäl att satsa så mycket pengar.

Då kan en satsning sker

Karyd hänvisar till den stora fraktflygplatsen i Luleå - kallad Kallax Cargo som byggdes 1999 för framför allt fraktflyg, men trafiken kom aldrig igång.

- Ett fullständigt fiasko där man gjorde på samma sätt; man frågade flygbranschen om de kommer och de svarar alltid ja. Sen kommer de inte, säger Arne Karyd som är rädd för att det kan bli en upprepning i Sälen.

Hos Scandinavian Mountains säger vd Brett Weihart så här 

- Vi räknar med 60 000 resenärer från början och runt 350 000 om året inom tio år.

Arne Karyd tycker i intervjun hos Radio Dalarnas att besöksnäringen i norr Dalarna ska satsa på charterflyg till Mora flygplats som ligger runt 10 mil från Sälenfjällen.

- Om man tror på 300 000 i Sälen så borde man i alla fall få ihop 100 000 årsresenärer till Mora flygplats inom några år. Om det går där och expanderar väldigt kraftigt så kan man ju sedan bygga i Sälen.

- Men min gissning är att EU-kommissionen säger nej med tanke på hur de behandlat andra flygplatser i Sverige, säger Arne Karyd. 

Sista ordet är långt ifrån uttalat i turerna runt kommunens övertagande av Guldfågeln Arena i Kalmar. Nu har Gunnar Rydström, civilingenjör i fastighetsekonomi, lämnat in ett överklagade till Förvaltningsrätten.

Det blir det största arenaprojektet någonsin i Sverige. Politiker och tjänstemän i Göteborgs stad är nu överens om samma linje – att bevara positionen som landets främsta evenemangsstad. Och det får kosta. Dagens arenor rivs och ersätts av en jättearena för 16 000 åskådare, en mellanstor arena för 5 000 personer och tre hallar för breddidrotten.

De svenska handbollsdamerna har mer än 33 000 skäl att besegra Nederländerna i dagens bronsmatch i VM. Segern ger varje spelare 33 000 kronor. Men en seger betyder i slutändan att varje spelare får 98 000 kronor skriver Sportbladet.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Byggvaruhuskedjan BAUHAUS har förlängt sitt avtal till och med 2020 som titelsponsor för den svenska Diamond League/BAUHAUS-galan på Stadion. Den 10 juni kommer världsstjärnorna till Stockholm. Företaget har varit titelsponsor sedan 2015.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

För alla fotbollsälskare blir sommaren mycket speciell. VM spelas i Ryssland och från den 14 juni och en månad framåt cirklar mycket av tillvaron runt matcherna och alla spekulationer. SVT och TV4 laddar på varsitt håll, de delar på sändningsrättigheterna och ska återge vardera 32 matcher.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.