Experten varnar för flygplats i Sälen

Ett svårt slag mot idrottsturismen i norra Dalarna. Arne Karyd, framträdande flygexpert kritiserar satsningen på en flygplats i Sälen och hans varningar varslar EU-kommissionen.
Entusiasmen är fortfarande stor och entusiasterna tror på 350 000 gäster om året inom tio år.

 

Det är från EU som miljonerna ska komma och göra en efterlängtad flygplats möjlig i Sälen som har en omfattande turism året om.

Skistar är en stark aktör i den här frågan och där tvingas man nu ta del av ett kraftigt ifrågasättande.

För och emot flygplats

Planerna har varit stora: ”Scandinavian Mountains är en världsdestination. Sveriges och Norges största alpina destinationer, Sälenfjällen och Trysil, tillsammans med Idre och Engerdal. Genom att skapa tillgänglighet ”rakt in i hjärtat” av regionen med förbättrad infrastruktur tar vi ytterligare ett steg i utvecklingen av den nya storregionen som växer fram, i Sverige och Norge” 

Så har planerna presenterats. Området sägs ta emot ”6 400 000 gästnätter.  100 000 bäddar.  3 300 000 skiddagar” i dag.

En flygplats skulle/ska öka möjligheterna avsevärt. En utbyggnad av det befintliga sportflygfältet vid Mobergskölen intill Rörbäcksnäs, 9 km från Hundfjället i Dalarna, öppnar för betydligt flera gäster.

Nu heter det att att projektet är försenat opch inte stoppat... Men flygexperten Arne Karyd är hård i sin dom:

- De här pengarna gör mer nytta på andra håll.

Experten mycket tveksam

Arne Karyd har utrett hela satsningen i Sälen för Trafikverket och menar att alla seriösa experter sågar flygbolagets prognoser. 

- Så många nya skidturister kommer inte bara för att man bygger en flygplats, menar han.

- Det är ju möjligt att Scandinavian Mountains har rätt och att alla andra har fel och att den här marknaden finns. Men det går ju inte att testa den hypotesen med ett sådant här 700-miljonersförsök. Vad ska vi med en oanvänd flygplats i Sälen om de har fel. De här pengarna hade då gjort betydligt större nytta på annat håll, säger Arne Karyd till Radio Dalarna.

EU-kommissionen ska ge sitt klartecken till alla statliga pengar till bygget, men där uppstår nu ett tvivel om det verkligen finns skäl att satsa så mycket pengar.

Då kan en satsning sker

Karyd hänvisar till den stora fraktflygplatsen i Luleå - kallad Kallax Cargo som byggdes 1999 för framför allt fraktflyg, men trafiken kom aldrig igång.

- Ett fullständigt fiasko där man gjorde på samma sätt; man frågade flygbranschen om de kommer och de svarar alltid ja. Sen kommer de inte, säger Arne Karyd som är rädd för att det kan bli en upprepning i Sälen.

Hos Scandinavian Mountains säger vd Brett Weihart så här 

- Vi räknar med 60 000 resenärer från början och runt 350 000 om året inom tio år.

Arne Karyd tycker i intervjun hos Radio Dalarnas att besöksnäringen i norr Dalarna ska satsa på charterflyg till Mora flygplats som ligger runt 10 mil från Sälenfjällen.

- Om man tror på 300 000 i Sälen så borde man i alla fall få ihop 100 000 årsresenärer till Mora flygplats inom några år. Om det går där och expanderar väldigt kraftigt så kan man ju sedan bygga i Sälen.

- Men min gissning är att EU-kommissionen säger nej med tanke på hur de behandlat andra flygplatser i Sverige, säger Arne Karyd. 

Fotbollsstjärnan Klas Ingesson avled den 29 oktober 2014 av cancer. Fastigheten Björkefall där familjen bodde är på 900 hektar. Miljardären Gustaf Douglas bjöd 101 miljoner kronor men fick nobben.

Om du har förhoppningar att se fotbollslandslagets play off-match på Friends får du lov att agera omgående. Intresset är större än någonsin och biljetterna går åt som smör i solsken.

I veckan la Innsbruck efter en folkomröstning planerna för att kandidera för OS 2026 på is. OS har blivit allt dyrare att arrangera och kandidaterna har därför blivit allt färre. Därför har nu IOK genomfört ett reformprogram för att underlätta att stå värd för ett olympiskt spel. Kampanjchefen Richard Brisius har nytt hopp för ett svenskt OS i Stockholm.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Folkspel har gjort höstens värvning. Sportkrönikören Jennifer Wegerup har inlett ett samarbete med Folkspel och därmed blir hennes texter också publicerade här på idrottens Affärer. Hon ska från och med i dag skriva krönikor om de eldsjälar som finns därute i föreningslivet, om allas rätt till idrott och motion, om dem om gör så mycket gott i det tysta.

Sporträttighetsbolaget Spring Media har slutit ett exklusivt representationsavtal med Elitspeedway Sverige ESS och Svenska Motorcykel och snöskoterförbundet Svemo för Elitserien i speedway.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.