"Vill inspirera till ett nytänk"

Idrottens Affärer och Handelshögskolan har enats om ett samarbete med målsättningen att skapa ett nytänk och föreslå innovationer inom idrotten.
Handelshögskolan och Idrottens Affärer, här representerade av Martin Carlsson-Wall och Thomas Ejderhov, ska nu samarbeta i syfte att inspirera till ett nytänk i idrotten.

 

Pengarnas betydelse har snart gått ut över själva idrotten. Det är en stark trend och alla föreningar söker lösningar.

Sponsring inte lika självklar

Ekonomin har blivit allt viktigare och det spelar ingen roll om det handlar om elitidrott eller breddidrott, för att lyckas krävs det intäkter av olika slag.

Det sker dessutom i en tid då sponsringen inte är lika självklar som tidigare.

Nu tar Handelshögskolan i Stockholm ett samlat grepp för att försöka påverka utvecklingen genom deras forskningscenter, Center for Sports and Business.

- För oss är ett samarbete med Idrottens Affärer jätteviktigt, både som mediekanal och som aktiv partner, säger Martin Carlsson-Wall, Associate Professor och chef för Center for Sports and Business.

"Ett bra betyg"

- Ett bra betyg för vad vi har byggt upp och som fortsätter att utvecklas. Vi har vuxit i alla avseenden sedan dag ett och ökar stadigt vad det gäller antal läsare, artiklar och krönikörer, säger Thomas Ejderhov på Idrottens Affärer.

- Och inte minst, vi ser ett påtagligt högre intresse från många starka aktörer inom och nära idrotten, det är ju den här överenskommelse ett bevis på.

Parterna har enats om en handlingsplan med en rad punkter på tema nytänkande.

- Det första vi lanserar är en vision om att idrottskanslier ska utvecklas till moderna sportkontor där innovation och jämställdhet är självklarheter, framhåller Martin Carlsson-Wall.

Forskningscenter

- I dag arbetar vi med flera av de stora idrotterna, men det räcker inte. Vi vill vara ännu mer aktiva och Idrottens Affärer ger oss den möjligheten.

- Vårt syfte är att hela den svenska idrotten blir delaktiga i att skapa en nationell strategi för hur vi ger mer kärlek till kansliet.

Alliansen IA – Handels ska bl a ordna ett antal seminarier och söka samarbete med idrottens företrädare.

Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm är ett tvärdisciplinärt forskningscenter med 21 forskare inom nationalekonomi och företagsekonomi. Centret har strategiska partnerskap med svensk fotboll, hockey, handboll, trav, En Svensk Klassiker och Svenska Olympiska Kommittén.

- En bärande idé med centret är att jobba nära praktiken och utveckla såväl idrotten som forskningen till högsta internationella nivå, säger Martin Carlsson-Wall.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.