"Vill inspirera till ett nytänk"

Idrottens Affärer och Handelshögskolan har enats om ett samarbete med målsättningen att skapa ett nytänk och föreslå innovationer inom idrotten.
Handelshögskolan och Idrottens Affärer, här representerade av Martin Carlsson-Wall och Thomas Ejderhov, ska nu samarbeta i syfte att inspirera till ett nytänk i idrotten.

 

Pengarnas betydelse har snart gått ut över själva idrotten. Det är en stark trend och alla föreningar söker lösningar.

Sponsring inte lika självklar

Ekonomin har blivit allt viktigare och det spelar ingen roll om det handlar om elitidrott eller breddidrott, för att lyckas krävs det intäkter av olika slag.

Det sker dessutom i en tid då sponsringen inte är lika självklar som tidigare.

Nu tar Handelshögskolan i Stockholm ett samlat grepp för att försöka påverka utvecklingen genom deras forskningscenter, Center for Sports and Business.

- För oss är ett samarbete med Idrottens Affärer jätteviktigt, både som mediekanal och som aktiv partner, säger Martin Carlsson-Wall, Associate Professor och chef för Center for Sports and Business.

"Ett bra betyg"

- Ett bra betyg för vad vi har byggt upp och som fortsätter att utvecklas. Vi har vuxit i alla avseenden sedan dag ett och ökar stadigt vad det gäller antal läsare, artiklar och krönikörer, säger Thomas Ejderhov på Idrottens Affärer.

- Och inte minst, vi ser ett påtagligt högre intresse från många starka aktörer inom och nära idrotten, det är ju den här överenskommelse ett bevis på.

Parterna har enats om en handlingsplan med en rad punkter på tema nytänkande.

- Det första vi lanserar är en vision om att idrottskanslier ska utvecklas till moderna sportkontor där innovation och jämställdhet är självklarheter, framhåller Martin Carlsson-Wall.

Forskningscenter

- I dag arbetar vi med flera av de stora idrotterna, men det räcker inte. Vi vill vara ännu mer aktiva och Idrottens Affärer ger oss den möjligheten.

- Vårt syfte är att hela den svenska idrotten blir delaktiga i att skapa en nationell strategi för hur vi ger mer kärlek till kansliet.

Alliansen IA – Handels ska bl a ordna ett antal seminarier och söka samarbete med idrottens företrädare.

Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm är ett tvärdisciplinärt forskningscenter med 21 forskare inom nationalekonomi och företagsekonomi. Centret har strategiska partnerskap med svensk fotboll, hockey, handboll, trav, En Svensk Klassiker och Svenska Olympiska Kommittén.

- En bärande idé med centret är att jobba nära praktiken och utveckla såväl idrotten som forskningen till högsta internationella nivå, säger Martin Carlsson-Wall.

Apollo har kompletterat utbudet med en ny anläggning  som är Afrikas största sporthotell. Det är resejättens tredje PlayItas och även här är det en etablering  tillsammans med det välkända sporthotellet, tillika dotterbolaget. Playitas har utvecklat hotellets service- och matkoncept liksom infrastrukturen för sport och träning. 

På annandagen möts Tellus och Hammarby på Zinken i Stockholm. En garanterad publiksuccé. De två senaste åren har över 6 000 åskådare varit på plats. Nu erbjuder Tellus en bit av penningkakan till ”Bajen”. 

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..