"Vill inspirera till ett nytänk"

Idrottens Affärer och Handelshögskolan har enats om ett samarbete med målsättningen att skapa ett nytänk och föreslå innovationer inom idrotten.
Handelshögskolan och Idrottens Affärer, här representerade av Martin Carlsson-Wall och Thomas Ejderhov, ska nu samarbeta i syfte att inspirera till ett nytänk i idrotten.

 

Pengarnas betydelse har snart gått ut över själva idrotten. Det är en stark trend och alla föreningar söker lösningar.

Sponsring inte lika självklar

Ekonomin har blivit allt viktigare och det spelar ingen roll om det handlar om elitidrott eller breddidrott, för att lyckas krävs det intäkter av olika slag.

Det sker dessutom i en tid då sponsringen inte är lika självklar som tidigare.

Nu tar Handelshögskolan i Stockholm ett samlat grepp för att försöka påverka utvecklingen genom deras forskningscenter, Center for Sports and Business.

- För oss är ett samarbete med Idrottens Affärer jätteviktigt, både som mediekanal och som aktiv partner, säger Martin Carlsson-Wall, Associate Professor och chef för Center for Sports and Business.

"Ett bra betyg"

- Ett bra betyg för vad vi har byggt upp och som fortsätter att utvecklas. Vi har vuxit i alla avseenden sedan dag ett och ökar stadigt vad det gäller antal läsare, artiklar och krönikörer, säger Thomas Ejderhov på Idrottens Affärer.

- Och inte minst, vi ser ett påtagligt högre intresse från många starka aktörer inom och nära idrotten, det är ju den här överenskommelse ett bevis på.

Parterna har enats om en handlingsplan med en rad punkter på tema nytänkande.

- Det första vi lanserar är en vision om att idrottskanslier ska utvecklas till moderna sportkontor där innovation och jämställdhet är självklarheter, framhåller Martin Carlsson-Wall.

Forskningscenter

- I dag arbetar vi med flera av de stora idrotterna, men det räcker inte. Vi vill vara ännu mer aktiva och Idrottens Affärer ger oss den möjligheten.

- Vårt syfte är att hela den svenska idrotten blir delaktiga i att skapa en nationell strategi för hur vi ger mer kärlek till kansliet.

Alliansen IA – Handels ska bl a ordna ett antal seminarier och söka samarbete med idrottens företrädare.

Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm är ett tvärdisciplinärt forskningscenter med 21 forskare inom nationalekonomi och företagsekonomi. Centret har strategiska partnerskap med svensk fotboll, hockey, handboll, trav, En Svensk Klassiker och Svenska Olympiska Kommittén.

- En bärande idé med centret är att jobba nära praktiken och utveckla såväl idrotten som forskningen till högsta internationella nivå, säger Martin Carlsson-Wall.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.