"Vill inspirera till ett nytänk"

Idrottens Affärer och Handelshögskolan har enats om ett samarbete med målsättningen att skapa ett nytänk och föreslå innovationer inom idrotten.
Handelshögskolan och Idrottens Affärer, här representerade av Martin Carlsson-Wall och Thomas Ejderhov, ska nu samarbeta i syfte att inspirera till ett nytänk i idrotten.

 

Pengarnas betydelse har snart gått ut över själva idrotten. Det är en stark trend och alla föreningar söker lösningar.

Sponsring inte lika självklar

Ekonomin har blivit allt viktigare och det spelar ingen roll om det handlar om elitidrott eller breddidrott, för att lyckas krävs det intäkter av olika slag.

Det sker dessutom i en tid då sponsringen inte är lika självklar som tidigare.

Nu tar Handelshögskolan i Stockholm ett samlat grepp för att försöka påverka utvecklingen genom deras forskningscenter, Center for Sports and Business.

- För oss är ett samarbete med Idrottens Affärer jätteviktigt, både som mediekanal och som aktiv partner, säger Martin Carlsson-Wall, Associate Professor och chef för Center for Sports and Business.

"Ett bra betyg"

- Ett bra betyg för vad vi har byggt upp och som fortsätter att utvecklas. Vi har vuxit i alla avseenden sedan dag ett och ökar stadigt vad det gäller antal läsare, artiklar och krönikörer, säger Thomas Ejderhov på Idrottens Affärer.

- Och inte minst, vi ser ett påtagligt högre intresse från många starka aktörer inom och nära idrotten, det är ju den här överenskommelse ett bevis på.

Parterna har enats om en handlingsplan med en rad punkter på tema nytänkande.

- Det första vi lanserar är en vision om att idrottskanslier ska utvecklas till moderna sportkontor där innovation och jämställdhet är självklarheter, framhåller Martin Carlsson-Wall.

Forskningscenter

- I dag arbetar vi med flera av de stora idrotterna, men det räcker inte. Vi vill vara ännu mer aktiva och Idrottens Affärer ger oss den möjligheten.

- Vårt syfte är att hela den svenska idrotten blir delaktiga i att skapa en nationell strategi för hur vi ger mer kärlek till kansliet.

Alliansen IA – Handels ska bl a ordna ett antal seminarier och söka samarbete med idrottens företrädare.

Center for Sports and Business vid Handelshögskolan i Stockholm är ett tvärdisciplinärt forskningscenter med 21 forskare inom nationalekonomi och företagsekonomi. Centret har strategiska partnerskap med svensk fotboll, hockey, handboll, trav, En Svensk Klassiker och Svenska Olympiska Kommittén.

- En bärande idé med centret är att jobba nära praktiken och utveckla såväl idrotten som forskningen till högsta internationella nivå, säger Martin Carlsson-Wall.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.