Sportway får ny ägare

DMC in Sports, en av de ledande aktörerna inom mediarättigheter och produktion inom sport, investerar i mediebolaget Sportway och blir samtidigt delaktig i den operativa driften av företaget. DMC kommer tillföra stora resurser gällande produktion, teknik och försäljning.
Foto: Björn Larsson Rosvall / Exponera. Copyright Scanpix Sweden

 

– Det är otroligt positivt för Sportway att DMC väljer att investera i bolaget. Vi kommer via dem få tillgång till precis rätt kompetens och resurser. Det  ökar vår förmåga att producera och förvärva innehåll och rättigheter då vi får tillgång till DMCs nationella och internationella nätverk och organisation som har lång och gedigen erfarenhet av produktion, utsändning och kommersialisering av sport och sporträttigheter. Vi får även ett bredare nätverk in i idrottsrörelsen, såväl i Sverige som på andra marknader,  säger Staffan Dahl, VD på Sportway.

Under hösten 2017 kommer den nya gemensamma organisationen etableras och Sportway kommer inrymmas i DMC:s studio i Hammarby söder om Stockholm. 

Sportway har, sedan starten 2014, fokuserat på live-bevakning av stora ungdomsevenemang i hela landet.  Med egenutvecklad teknisk plattform samt en mobil-app har man bevakat hundratals evenemang med live-streaming, live-rapportering, bilder och redaktionellt innehåll.

– Sportway har en unik produkt och ett starkt innehåll som man erbjuder den breda idrottsrörelsen. Vi är övertygande om att vi tillsammans kan utveckla verksamheten ännu mer och skapa rätt förutsättningar för att öka bevakningen av idrotten. Vår ambition är att ta Sportway till nästa nivå både vad gäller innehåll och kvalitet, säger Daniel Franck, VD på DMC in Sports

DMC in Sports är marknadsledande inom media rättigheter, produktion och digitala tjänster för sport. DMC har huvudkontor i Stockholm men världen som arbetsfält med uppdragsgivare i Europa, Afrika, Americas och Asien. Bolaget bildades januari 2017 men har sina rötter i IEC in Sports sen knappt 20 år tillbaka.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.