Sportway får ny ägare

DMC in Sports, en av de ledande aktörerna inom mediarättigheter och produktion inom sport, investerar i mediebolaget Sportway och blir samtidigt delaktig i den operativa driften av företaget. DMC kommer tillföra stora resurser gällande produktion, teknik och försäljning.
Foto: Björn Larsson Rosvall / Exponera. Copyright Scanpix Sweden

 

– Det är otroligt positivt för Sportway att DMC väljer att investera i bolaget. Vi kommer via dem få tillgång till precis rätt kompetens och resurser. Det  ökar vår förmåga att producera och förvärva innehåll och rättigheter då vi får tillgång till DMCs nationella och internationella nätverk och organisation som har lång och gedigen erfarenhet av produktion, utsändning och kommersialisering av sport och sporträttigheter. Vi får även ett bredare nätverk in i idrottsrörelsen, såväl i Sverige som på andra marknader,  säger Staffan Dahl, VD på Sportway.

Under hösten 2017 kommer den nya gemensamma organisationen etableras och Sportway kommer inrymmas i DMC:s studio i Hammarby söder om Stockholm. 

Sportway har, sedan starten 2014, fokuserat på live-bevakning av stora ungdomsevenemang i hela landet.  Med egenutvecklad teknisk plattform samt en mobil-app har man bevakat hundratals evenemang med live-streaming, live-rapportering, bilder och redaktionellt innehåll.

– Sportway har en unik produkt och ett starkt innehåll som man erbjuder den breda idrottsrörelsen. Vi är övertygande om att vi tillsammans kan utveckla verksamheten ännu mer och skapa rätt förutsättningar för att öka bevakningen av idrotten. Vår ambition är att ta Sportway till nästa nivå både vad gäller innehåll och kvalitet, säger Daniel Franck, VD på DMC in Sports

DMC in Sports är marknadsledande inom media rättigheter, produktion och digitala tjänster för sport. DMC har huvudkontor i Stockholm men världen som arbetsfält med uppdragsgivare i Europa, Afrika, Americas och Asien. Bolaget bildades januari 2017 men har sina rötter i IEC in Sports sen knappt 20 år tillbaka.

Två superheta värvningar bara ett par dagar innan premiären visar hur het hockeyallsvenskan är. Två klubbar tog beslut om att investera och förstärka ledarteamet.

Först kom nyheten att Mats Lusth återkommer som hockeytränare och blir ny huvudansvarig för Karlskrona. 

Sedan följde beskedet att Luleås hockeytjejers guldtränare Fredrik Glader tar över som sportchef i MoDo.

Patrik Sjöberg, Emma Green, Erica Johansson och Christian Olssonhar tränat här under upväxten, men nu är Slottskogshallen borta. På söndagskvällen började hallen att brinna, av okänd anledning, och gick inte att rädda.

Skidåkarparet Anna och Johan Olsson bor numera i Sundsvall och arrangerar bland annat skidkurser och inspirationskvällar runt om i landet, en verksamhet som de ska utöka från och med i höst via ett avtal med Vasaloppet

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Damkronorna och den högsta damligan, SDHL, har jagat rubriker den senaste månaden. Från bojkotten av landslagsturneringen i Finland och nu presentation av huvudsponsor för SDHL.

NentGroup tänder upp Champions League-studion när världens bästa klubblagsturnering i fotboll återvänder. Streamingtjänsten Viaplay direktsänder, samtidigt som TV6 bevakar minst två matcher/omgång medan resterande visas på Viasats kanaler.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.