Uppåt för utförsåkningen

Säsongen 2016-2017 gav ett rekordresultat för svenska skidanläggningar. Det såldes skipass för 1, 46 miljarder kronor. En ökning med nästan sex procent jämfört med rekordsäsongen året före.
Upp för svenska skidanläggninga

 

Det är SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, som presenterar siffrorna. Allra bäst gick det för Gävleborg, som ökade omsättningen med nästan 15 procent. Västerbotten och Värmland ökade med sju procent. Antalet skidåkardagar för de 50 största anläggningarna ökade med tre procent.

Dalarna och Jämtland/Härjedalen är fortfarande populärast. Samtidigt ökar omsättningen för ett flertal anläggningar i södra Sverige som besöks av många danskar.

Under 2016 investerade Sveriges skidanläggningar över 400 miljoner kronor i liftar, nedfarter, restauranger och infrastruktur. De som ökade mest, Kläppen, Stöten och Kungsberget, är exempel på det.

Vinterns siffror vittnar om en stabil och attraktiv bransch, som fortsätter att locka många skidåkare. Våra skidanläggningar står väl rustade och blir alltmer snösäkra, säger Titti Rodling, vd för SLAO.

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina anläggningar, Sälen, Åre, Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge. Dessutom Hammarbybacken i Stockholm samt St Johann i Österrike.

När vi summerar niomånadersresultatet kan vi presentera det bästa resultatet i SkiStars historia, säger företagets vd Mats Årjes.

SkiStar sålde SkiPass för 5,1 miljarder kronor. Bokningsläget inför nästa säsong är 14 procent bättre jämfört med samma tidpunkt förra året.

Företaget kommer att investera 262 miljoner kronor till vintern 2017-2018.

Det är guld i den vita varan.

Här är alla siffror:

Branschrapporten 2016/2017 

Fakta 

1. Förändring i skipassförsäljning i de större skidlänen jämfört med 2015/2016:

Gävleborg: +14,7 procent

Dalarna: +4 procent

Jämtland: +5,7 procent

Norrbotten: +0,5 procent

Värmland: +7,7 procent

Västerbotten: +7 procent

2. Skipassförsäljning (liftkort) 2016/2017 för Sveriges 15 största skidanläggningar:

 

Anläggning

Skipass-omsättning 2017

Förändring i % jämfört med 2016

Marknadsandel

Skistar Sälen (Lindvallen, Tandådalen, Hundfjället)

327 601 000

2,40%

22,40%

Skistar Åre (Åre, Duved)

259 499 000

4,40%

17,80%

Skistar Vemdalen (Björnrike, Vemdalen, Klövsjö)

142 954 000

7,80%

9,80%

Romme Alpin

72 294 000

5,00%

5,00%

Branäs

70 517 000

11,30%

4,80%

Idre Fjäll

68 100 000

-4,00%

4,70%

Kläppen Ski Resort

50 300 000

12,60%

3,40%

Stöten

44 900 000

12,20%

3,10%

Hemavan/Tärnaby

37 432 000

6,90%

2,60%

Kungsberget

31 026 000

25,20%

2,10%

Ramundberget

29 200 000

11,80%

2,00%

Hamrafjällets lift (Tänndalen)

28 000 000

1,80%

1,90%

Järvsö

26 283 000

16,50%

1,80%

Lofsdalen

22 038 000

6,40%

1,50%

Orsa Grönklitt

17 175 000

14,80%

 1,20%

 



Göran Söderlund

Det finns ett gammalt småländskt talesätt som lyder ”dä gaur allri”. Men när det gäller bandy och klubben Åby/Tjureda är kanske den rätta tillämpningen ”dä gaur allti”.

När förstudiegruppen inledde sitt arbete dagen efter den var tillsatt kännetecknades arbetet av ”finns inte en dag att förlora, bara tid att vinna”. Hallen står klar till seriestarten oktober 2019.

Norske skidlegendaren Vegard Ulvang vill ändra avslutningen på Tour de ski. Den som kommer först i mål efter klättringen uppför monsterbacken Alpe Cermis har vunnit. Så har det alltid varit. Nu vill Ulvang ändra på det.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns ingen kartläggning över landets mest framträdande sponsorföretag. Men en sak är klar. Bauhaus är om inte etta så i alla fall bland de absolut främsta sponsorerna utöver spelbolag.

Byggvaruföretaget med marknadschefen Johan Saxne i spetsen  samlar på idrottsförbund. Senaste tillskottet  är Svenska Fotbollförbundet

Idrottens Affärer har gjort en kartläggning av vilka förbud och utövare som Bauhaus har skrivit sponsoravtal med. Listan blir lång och omfattar åtskilliga namn och förbund.

Denna ständiga följetong om för mycket spelreklam.  Nu tydliggör Spelinspektionen och Konsumentverket samarbetet i tillsynen av spelbolagens marknadsföring.

Samtidigt urskiljer sig idrottsstjärnor som förmådde sig att säga nej till spelbolag och de som inte kunde motstå pengarna från bolagen.

Nu straffas också de första bolagen.

SVT gör sig nu gällande i kampen om rättigheter till olika idrotter och tävlingar. Armand Duplantis, Sarah Sjöström och Daniel Ståhl är trion som blir mer synliga framöver.De tre och Europas övriga stjärnor i friidrott och simning kommer att tävla om EM-medaljer i SVT från 2020 till 2024.

Allmänt talas det om att klubbarna i bandy-Sverige har problem med ekonomin. Men Edsbyn klarar att lösa Simon Jansson. Men så sker det med hjälp av supportrarna som har gjort en insamling och fått ihop en kvarts miljon kronor!