Uppåt för utförsåkningen

Säsongen 2016-2017 gav ett rekordresultat för svenska skidanläggningar. Det såldes skipass för 1, 46 miljarder kronor. En ökning med nästan sex procent jämfört med rekordsäsongen året före.
Upp för svenska skidanläggninga

 

Det är SLAO, Svenska Skidanläggningars Organisation, som presenterar siffrorna. Allra bäst gick det för Gävleborg, som ökade omsättningen med nästan 15 procent. Västerbotten och Värmland ökade med sju procent. Antalet skidåkardagar för de 50 största anläggningarna ökade med tre procent.

Dalarna och Jämtland/Härjedalen är fortfarande populärast. Samtidigt ökar omsättningen för ett flertal anläggningar i södra Sverige som besöks av många danskar.

Under 2016 investerade Sveriges skidanläggningar över 400 miljoner kronor i liftar, nedfarter, restauranger och infrastruktur. De som ökade mest, Kläppen, Stöten och Kungsberget, är exempel på det.

Vinterns siffror vittnar om en stabil och attraktiv bransch, som fortsätter att locka många skidåkare. Våra skidanläggningar står väl rustade och blir alltmer snösäkra, säger Titti Rodling, vd för SLAO.

SkiStar äger och driver Skandinaviens fem största alpina anläggningar, Sälen, Åre, Vemdalen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge. Dessutom Hammarbybacken i Stockholm samt St Johann i Österrike.

När vi summerar niomånadersresultatet kan vi presentera det bästa resultatet i SkiStars historia, säger företagets vd Mats Årjes.

SkiStar sålde SkiPass för 5,1 miljarder kronor. Bokningsläget inför nästa säsong är 14 procent bättre jämfört med samma tidpunkt förra året.

Företaget kommer att investera 262 miljoner kronor till vintern 2017-2018.

Det är guld i den vita varan.

Här är alla siffror:

Branschrapporten 2016/2017 

Fakta 

1. Förändring i skipassförsäljning i de större skidlänen jämfört med 2015/2016:

Gävleborg: +14,7 procent

Dalarna: +4 procent

Jämtland: +5,7 procent

Norrbotten: +0,5 procent

Värmland: +7,7 procent

Västerbotten: +7 procent

2. Skipassförsäljning (liftkort) 2016/2017 för Sveriges 15 största skidanläggningar:

 

Anläggning

Skipass-omsättning 2017

Förändring i % jämfört med 2016

Marknadsandel

Skistar Sälen (Lindvallen, Tandådalen, Hundfjället)

327 601 000

2,40%

22,40%

Skistar Åre (Åre, Duved)

259 499 000

4,40%

17,80%

Skistar Vemdalen (Björnrike, Vemdalen, Klövsjö)

142 954 000

7,80%

9,80%

Romme Alpin

72 294 000

5,00%

5,00%

Branäs

70 517 000

11,30%

4,80%

Idre Fjäll

68 100 000

-4,00%

4,70%

Kläppen Ski Resort

50 300 000

12,60%

3,40%

Stöten

44 900 000

12,20%

3,10%

Hemavan/Tärnaby

37 432 000

6,90%

2,60%

Kungsberget

31 026 000

25,20%

2,10%

Ramundberget

29 200 000

11,80%

2,00%

Hamrafjällets lift (Tänndalen)

28 000 000

1,80%

1,90%

Järvsö

26 283 000

16,50%

1,80%

Lofsdalen

22 038 000

6,40%

1,50%

Orsa Grönklitt

17 175 000

14,80%

 1,20%

 



Göran Söderlund

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.