Bolag i olika uppgörelser

Sverige har två ledande företag inom arenareklam, ISP Sport Marketing och Lagardère slåss om marknadsandelar hos elitklubbarna i flera sporter och bland förbund. På torsdagen kom två nyheter som berörde bolagen.
Foto Cata Portin / SvD / SCANPIX

Lagardère tvingades släppa allsvenska Örebro SK och häva ett tio-årsavtal medan ISP kunde presentera Svenska Handbollsförbundet som ny uppdragsgivare.

Handbollslandslaget AB och ISP har sedan 2013 ett samarbetsavtal gällande försäljning av arenareklam. Nu har ett nytt avtal utvecklats, gällande ytterligare fyra år.

– Detta är ett samarbete helt enligt vår utstakade riktning mot en fortsatt kommersiell utveckling av handbollen. Med ISP har vi en erfaren partner med ett brett nätverk, säger Stefan Lövgren, vd för Svenska Handbollslandslaget AB.

– Vi är mycket glada och stolta över att få fortsatt förtroende av Svenska Handbollslandslaget AB, och även kunna erbjuda våra kunder fler rättigheter än tidigare år, säger Andreas Ottermark, vd för ISP Sport & Marketing AB.

Avslutat samarbete

I motsatt riktning går Lagardère. ÖSK och bolaget har efter två år gemensamt valt att avbryta det samarbete som inleddes 2015. Parterna har gjort en gemensam utvärdering där man konstaterar att utbytet inte har blivit vad någon av parterna hoppades på, och därför avslutas samarbetet. ÖSK startar nu upp ett eget marknadsarbete.

– Vi har enats om att det bästa är att ÖSK framåt sköter all sponsorförsäljning lokalt och i egen regi, säger ÖSK:s vd Simon Åström.

Att klubben samtidigt haft sämre publiksiffror innebär att ÖSK kommer att drabbas negativt ekonomiskt.

– Det blir mellan 1,5 och 2 miljoner kronor lägre i år än budgeterat, säger Åström.

Apollo har kompletterat utbudet med en ny anläggning  som är Afrikas största sporthotell. Det är resejättens tredje PlayItas och även här är det en etablering  tillsammans med det välkända sporthotellet, tillika dotterbolaget. Playitas har utvecklat hotellets service- och matkoncept liksom infrastrukturen för sport och träning. 

På annandagen möts Tellus och Hammarby på Zinken i Stockholm. En garanterad publiksuccé. De två senaste åren har över 6 000 åskådare varit på plats. Nu erbjuder Tellus en bit av penningkakan till ”Bajen”. 

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..