GolfStar rustar för att växa

GolfStar är Nordens största och ledande golfföretag. Med 14 golfanläggningar, fler än 50 000 kunder och unika marktillgångar med potential att bygga bostäder rustar GolfStar för att ta golfbranschen in i en ny era.
Foto: AP Photo/Julio Cortez

Golfbranschen står inför en konsolidering likt den som SkiStar och SATS har drivit inom skid- och fitnessbranschen.

Samtidigt som GolfStar växlar upp kämpar många golfklubbar ekonomisk. Det har lett till att alltfler klubbar letar samarbeten sinsemellan eller med en större aktör som kan erbjuda både bättre ekonomi och ett bättre spelerbjudande.

För att expandera golfrörelsen och utveckla fastigheter gör GolfStar en emission via crowdfundingplattformen Pepins.

– Vi har en lönsam golfrörelse med snabb tillväxt. Omsättningen har ökat med mer än 100% på 4 år till 110 MSEK. Med tillväxtkapital från den här emissionen kan vi fortsätta att både revolutionera golfandet och skapa tillväxt i golfbranschen, säger Tony Trigell, grundare av GolfStar.

– GolfStar har unik position att utveckla outnyttjad mark kring sina golfbanor för bostadsfastigheter och service. Att erbjuda sina medlemmar delaktighet i den affären är perfekt för crowdfunding och fortsatt delägarkraft, säger Lennart Blomdahl, projektledare på Pepins.

GolfStar har idag 14 anläggningar och 21 golfbanor i Stor-Stockholm.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.