Nästa år lär Liverpool slå rekord
Sportföretagen får gräva allt djupare i skattekistan för att få topplagen i Premier League att spela i ”sina” tröjor. Bäst betalt får Manchester United för att spela i tröjor med adidasloggan, 887 miljoner kronor per säsong, skriver Daily Mirror.
Förra säsongens ligaetta, Manchester City, får ”bara” 770 miljoner av Puma. Men till nästa säsong väntas Liverpool krossa miljardrekordet. Idag får Liverpool 552 miljoner av New Balance. Kontraktet går ut efter säsongen. Nu letar ”Pool” efter en ny sponsor. Evening Standard skriver att Nike är favoriten. Enligt tidningen kommer avtalet med Nike att krossa tidernas Premier League-rekord och var värt betydligt mer än Man Uniteds tröjkontrakt.
Under större delen av 1980 – och 1990-talet var det Adidas som var klubbens tröjsponsor. Men med Adidas superkontrakt med Arsenal, 750 miljoner per säsong, är det inte troligt att Adidas ska orka med att sponsra Liverpool också. Nike är ute efter att ta igen förlorad mark. Företaget har under senare år tappat Manchesterklubbarna och Arsenal.
En bidragande orsak till att Nike väljer Liverpool är tränaren Jörgen Klopp. Tysken klär sig inte i kostym, som de flesta av hans kollegor, utan alltid i kläder från klubbens dräktsponsor.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar