Med mikrofonen som affärsidé
Vid matchen Burnley-Manchester City i Premier League den 11 augusti gör en ny, något annorlunda medieaktör entré i etern via datorn. Sportscom begår premiär och sportjournalisten och kommentatorn Jesper Hussfelt harklar sig lite extra innan han tar ton.
Det är inte var dag som en ny medieaktör introduceras. Du som vill lyssna får lov att vara beredd på att betala 69 kronor i månaden eller 499 kronor för ett helt år och kan då lyssna på över 1 000 referat.
Sportscom erbjuder en tjänst där du som prenumerant via en app kan lyssna på referat från matcher iPremier League, SHL och Allsvenskan enligt ett utbud som ska bestå av fler än 1000 matcher per år.
Jesper och Robert i spetsen
En entusiastisk Jesper Hussfelt är en av Sportscoms kommentatorer.
– Det här ska bli fantastiskt roligt. Jag kommenterade mitt första VM i fotboll 1998 i Frankrike. Att få referera med endast ljud är kanske det bästa du kan få göra. Du måste kunna allt om spelare, skadeläget, klubbarnas unika kultur och statistik för att med hålla uppe intresset från första sekund. Du ska guida lyssnaren och förmedla känslan på arenan, betonar Hussfelt.
– Med tanke på att ljudtrenden växer med poddar, musik och ljudböcker är det dags att erbjuda sportintresserade svenskar livekommenterad idrott.
Sportradion är inte hotad, då betoningen ligger mycket på fotboll och hockey.
I Pressreleasen framhålls enbart de idrotterna, men oavsett är det ett starkt bakomvarande gäng som vill bygga något nytt.
- Vi har med oss duktiga och kända kommentatorer som Jesper Hussfelt och Robert Perlskog och mycket erfarenhet över huvud taget, säger Katarina Koritz, Head of Content på Sportscom.
Hon utvecklade fotbollskanalen.se för TV4 tillsammans med Olof Lundh och har också arbetat med strategi och utveckling på Sportbladet och byggt upp Viasat Sport.
Majoritetsägare av bolaget är grundarna Ola Heffler (CEO), Katarina Koritz (Head of Content) och Peder Rotkirch (Head of Product). Bland övriga ägare återfinns Jonas Tellander (Storytel), Karl Andersson (Matsmart) och Ann Grevelius (Opti) – och Loop Capital.
"En gåta att det inte funnits"
Investerare i Sportscom är Jonas Tellander, grundare av ljudtjänsten Storytel, Ola Heffler är CEO på Sportscom med erfarenhet som Director Business Development Sales på TV4.
– Sportscom bryter helt ny mark. Beteendet och behovet av att lyssna till det man älskar och är intresserad av blir bara starkare och viktigare i medielandskapet. Att tjänsten inte har funnits förut är en gåta med tanke på att idrott är en av våra stora lägereldar som samlar många människor kring ett gemensamt intresse, säger Jonas Tellander.
Svensk Elitfotboll och SHL gynnas och där är man är väldigt positiva till Sportscoms tjänst.
- SEF jobbar alltid för att tillgängliggöra den svenska elitfotbollen för så många som möjligt. För de som inte kan vara på plats live är ljudupplevelsen, vid sidan av den klassiska radiosändningen, en av de rättigheter vi vill utveckla, säger Johan Lindvall, Generalsekreterare för Svensk Elitfotboll.
– Det här är ytterligare ett sätt att följa SHL, i en app och i sin helhet, där vi tillsammans med Sportscom möjliggör för våra supportrar att följa våra matcher på det sättet som passar dem bäst, säger Jenny Silfverstrand, VD på SHL.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar