United ska bygga största arenan

Manchester United satsar vidare, stärkta av framgångarna på fotbollsplanen. Old Trafford ska bli Storbritanniens största fotbollsarena och ska rymma 95 000 åskådare.

Old Trafford har i dag en publikkapacitet på 75 000 åskådare. Nu är avsikten att bygga ut med 20 000 nya sittplatser, vilket gör Old Trafford till den största arenan, med 5 000 platser fler än Wembley i London. Old Trafford blir då också mer än dubbelt så stor som ärkerivalerna Liverpool och Chelseas arenor Anfield respektive Stamford Bridge.

Du som har lexikon-minne vet då att briljera med att det fattas en bit till Europas största fotbollsarena, spanska Nou Camp som har en kapacitet på nära 120 000 åskådare. Det är hemmaarenan för Barcelona som i Champions League-finalen möter, just det, Man United.

”Vi har en strategisk plan för Old Trafford. Det finns ingen tanke på att stå still i utvecklingen, kommenterar Uniteds anläggningschef George Johnstone.

Det står inte heller still på sponsorsidan för Manchester United. Efter amerikanska försäkringsjätten AIG:s fall har klubben letat nya sponsorer för att täcka upp bortfallet av 80 sköna dollarmiljoner.

I april skrev United ett treårigt avtal med 3 i Indonesien värt cirka 5 miljoner dollar. Nu har man säkrat ytterligare ett stort avtal i Asien, med indiska teleoperatören Bharti Airtel som ges exklusivitet för all sändning av Uniteds matcher mobilt i Indien, Sri Lanka och Seychellerna. Bharti Airtel kan använda Uniteds logotype i all marknadsföring och kommer också att synas på Old Trafford.

Bharti Airtels 95 miljoner användare får chansen att vinna biljetter till Champions League-finalen i Rom. I utbyte får Manchester United ett avtal värt 3 miljoner dollar årligen i fem år. Allt under förutsättning att mobiltjänsten blir en succé eftersom det i avtalet finns paragrafer om intäktsfördelning. (SportsPro)

Anonymous (inte verifierad)

mån, 2009-05-18 18:12

1. Camp Nou tar inte 120 000

Om nu eran artikel om Manchester Uniteds nya arena stämmer så kommer det bara fattas 3 000 till FC Barcelonas hemmaarena. Eftersom denna tar in 98 000 och inte 120 000. Det var många år sedan Camp Nou tog in så många åskådare.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.