Klarlagt – fotbollssupporter skapar rädsla

Inte undra på att människor tvivlar inför ett besök på en fotbollsmatch. Bilden av fans som skriker och söker bråk blir allt mera vanlig. Nu är det också klarlagt i en undersökning. 29 procent av de tillfrågade uppger att man förknippar fotbollssupporter med problem.

Dock så tycker enbart sex procent av de som ofta går på fotbollsmatcher att supporter står för något negativt. Där ser man istället fotbollssupporter som någon som är hängiven och som höjer stämningen på matcherna.

Det visar en undersökning bland 993 svenskar som Svenska Spel i samråd med Svenska Supporterlaget tagit fram.

Avskräcks av rapporteringen

- Man ser även mindre skillnader mellan män och kvinnor men inget skiljer mellan åldrarna. Detta verkar vara en bild som kraftigt skiljer sig åt om man faktiskt går på fotbollsmatcher eller om man har bildat sig en uppfattning på annat sätt, säger Svenska Spels analytiker Martin Johansson.

Undersökningen ville också ta reda på om en negativ bild av supportrar är en orsak till varför man inte går på fotboll. Resultaten visar att otrygghet på fotbollsmatcher inte är något problem upp till 30 års ålder. Däremot visar det sig att var sjunde person som passerat 50 år tycker att den upplevda otryggheten är främsta orsaken till varför man inte går på fotboll fast man är intresserad av att göra det.

Av de som uppger att de går på fotbollsmatcher tycker var tionde att allt är bra med matchupplevelsen. Det som oftast nämns som mindre bra är att man tycker att det är för dyrt, 52 procent, samt att det kan vara dålig stämning, hårda ord eller bråk på matcherna, 34 procent.

Stoppa bråket enda vägen

- De öppna svaren på vad som skulle få fler att gå på fotboll bekräftar också det här. Förutom det kanske förväntade svaret att sänka priset på biljetterna är det vanligaste förslaget att stävja bråket på och utanför läktarna, säger Martin Johansson

Andra vanliga förslag för att få fler att gå på fotbollsmatcher är att man vill ha fler familjevänliga arrangemang samt bättre spelschema med t ex fasta speldagar och tider.

- Svensk fotboll har en utmaning med att dra mer publik till arenorna, och om det skulle försvåras av rädsla så känns det väldigt onödigt, säger Jonny Lundin, en av Djurgårdens nominerade till 2010 års supporterlag.

Anonymous (inte verifierad)

sön, 2010-10-17 17:00

1. Vilket enbart är medias fel.

Vilket enbart är medias fel. Enbart. Det är inte ett dugg farligt att gå på fotboll. Tvärtom.
Efter bara 10 månader på posten som ordförande för SHL-laget Leksand väljer Mats Ekelund, 69 år, att hoppa av.  Han kommer även att lämna ordförande klubban i bolagsstyrelsen.
 Årsmötet äger rum 28 juni och Ekelunds avhopp blev officiellt via valberedningens meddelande på föreningens hemsida. omval. Även Keith Karlsson, välkänd entreprenör väljer att lämna

Reglerna för moms på uthyrning av fastigheter är ett hinder och gör det svårt för idrottsföreningar att hyra lokaler. Idag har regeringen beslutat att reglerna ska ses över. Johan Karlsson, skattejurist å Riksidrottsförbundet, har ansvar för ärendet och gläds över snabb hantering

Inom såväl idrotten som kulturen finns en frustration över att evenemang inte värderas utifrån det värde som skapas av den mångfald av evenemang som arrangeras årligen. Även om det är lätt att tänka på Eurovisionsschlagerfinalen, Göteborgsvarvet eller Taylor Swift konserter, så är evenemang inte bara de stora arrangemangen utan det stora utbudet av allehanda event över hela Sverige – en jättelik industri. Det har blivit en industri med många entreprenörer och initiativtagare, som behöver rätt förutsättningar, via nya, efterlängtade dokumentet "Event Sverige".

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.