Därför blev krisen akut för Kalmar FF

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.
Guldfågeln arena i Kalmar. Foto: Patric Söderström

 

Det var när Swedbank sa upp krediten för Kalmar FF i månadsskiftet oktober/november i fjol som krisen för KFF blev akut.

Förhandlingar mellan banken, klubben och kommunen har pågått under lång tid. Swedbank vägrade att förlänga krediten.

– Kommunen måste ta sitt ansvar, säger kommunalrådet Johan Persson (S) om köpet. 

Arenan invigdes 2011 och har 12 082 platser. Sedan invigningen har Kalmar FF backat drygt 30 miljoner kronor. Till det ska adderas den nuvarande prognosen på minus 20 miljoner kronor, skriver tidningen Östra Småland. Underskottet i år minskas till 9,2 miljoner kronor om spelare säljs för åtta miljoner kronor.

Hade blivit konkurs

– Om inte kommunen köpt Guldfågeln hade vi inte överlevt. Med nuvarande utveckling hade våra pengar varit slut sommaren 2018. Då hade blivit konkurs eller inställda betalningar, säger klubbens ordförande Mattias Rosenlund.

Kalmar FF omsätter 60 miljoner kronor årligen. Kostnaden per år för arenan är 19 miljoner kronor. Klubben har fått sex miljoner kronor i bidrag från kommunen. Det betyder att KFF startade varje säsong med ett minusresultat på 13 miljoner kronor.

Klubben kommer i fortsättningen att ansvara för driftkostnaderna och inre underhåll på arenan. Kostnad: fyra miljoner kronor per år.

Kommunen avsätter en halv miljon kronor om året till yttre underhåll.

Det är den politiska majoriteten S-, V och C som har drivit igenom köpet. Vinsten för kommunen med ett övertagande blir att kommunen får ett ”värde och en framtida rådighet över fastigheten” anser majoriteten.

MP och L var emot ett övertagande. 

Kalmar FF ligger på 14:e plats, kvalplats, i allsvenskan. Klubben har tagit åtta poäng på elva matcher.

 

Göran Söderlund

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.