Borås nya Arena tar form

Det har gått drygt elva år sedan invigningen och verkligheten har både kommit ikapp och sprungit förbi Borås Arena. Men nu ska det bli ändring på den saken. 100 miljoner kronor satsas när arenan ska bli modern.
Foto: Adrian Pierre Pihl Spahiu; Redigering ("arkitektritning"): Thomas Selig, Idrottens Affärer

Elfsborgs vice ordförande Sune Lundqvist har presenterat planerna vars främsta inriktning är att skapa en varmare och mer ombonad Borås Arena för alla besökare.

– Vi konkurrerar med TV-soffor och sportbarer, men även med helt andra upplevelser, säger Sune Lundqvist till Borås Tidning.

Borås Arena 2.0 är projektbenämningen och inkluderar främst en glasad påbyggnad av Elfsborgsläktaren som det mest spektakulära inslaget.

Direkt ovanför ståplatsläktaren, där Guliganerna håller till, planeras en lounge eller restaurang på 1 330 kvadratmeter för 800-900 besökare som kan köpa något att äta eller dricka - och dröja kvar och se delar av matchen inomhus om så önskas.

– När vi lämnade Sjuhäradshallen förlorade vi inte bara en träningshall utan även en lokal för egna större arrangemang. Här ska man kunna vistas före, under och efter fotbollen. Vi vill förlänga matchupplevelsen, säger Sune Lundqvist.

Ovanför loungen tänker man sig ytterligare en våning på 1 140 kvadratmeter.

Kommunen har tagit del av planerna och en ansökan om kommunal borgen är inlämnad av Elfsborg Arena AB.

– Vi hoppas på besked före årsskiftet och ett genomförande under 2017-2018.

Det har tidigare pratats om en eventhall och ett hotell i anslutning till Borås Arena. Sune Lundqvist medger att det finns visioner även för Borås Arena 3.0 och 4.0.

– Möjligheten finns om staden vill att vi expanderar och det är klart att vi skulle tycka att det var trevligt, men vi kan inte vänta på att allt eventuellt ska falla på plats innan vi börjar förbättra och rusta.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.