Leksands gigantiska förstärkning

Nu är arbetet närmast klart och Leksands IF kan presentera Europas största mediakub. Arbetet med att höja totalupplevelsen i Tegera Arena har fortgått under flera år, med olika typer av upplevelseförbättringar.
Foto: Leksands IF

Nu tar klubben nästa steg - från den 4 november hänger Europas största och mest moderna mediakub i Tegera Arena.

160 kvm stor

160 kvadratmeter i mäter den gigantiska kuben och bilder och presentationer ska visas högsta HD-kvalitet. Kuben är helt kantlös vilket gör att hela konstruktionsytan visar bild, och det går dessutom att visa sömlös bild i 360 grader runt hela skärmen.

– Vi har under de senaste åren jobbat hårt med att implementera LIF-TV på mediakuben kring matcherna, med intervjuer med partners, trotjänare inom LIF och även med spelare och ledare, säger Claes Thirus.

Skärmmåttet på den nya mediakuben är 160 kvadratmeter i högsta HD-kvalitet, jämfört med den tidigare som visade bild på 52 kvadratmeter. Den nya kuben är helt kantlös vilket gör att hela konstruktionsytan visar bild, och det går dessutom att visa sömlös bild i 360 grader runt hela skärmen.

Alla får större Utbyte

Den nya mediakuben skapar nya och större möjligheter för såväl partners som för publik.

– Vi kommer att kunna visa betydligt fler repriser av matchsituationer, och dessutom med skarpare bildkvalitet. Samtidigt finns ytor kvar på skärmarna där vi parallellt kan visa budskap från våra partners till alla er besökare i arenan, påpekar Claes Thirus.

Företaget 2nd Planet AB ståt bakom design och konstruktion.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.