SOK bygger eget OS-hus

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Foto: SOK

– Det är första gången i den olympiska historien som vi har ett eget hus. Det är en unik möjlighet för aktiva, ledare, partners och alla svenskar på plats i Pyeongchang att ha ett hem utanför tävlingsarenorna, säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo.

Huset blir möjligt tack vare ett kreativt tänk. SOK slår armkrok med två företag.

Mötesplatsen för alla svenskar

I samarbete med partners som Discovery och Scania håller Sweden Arena på att byggas upp i Sydkorea. Arenan kommer att finnas intill de blivande OS-backarna för slalom och storslalom. I samma bergsområde finns invigningsarenan där även medaljceremonier kommer att hållas om kvällarna.

Tävlingarna för längd, skidskytte och Big air är belägna bara några kilometer bort.

– Tillsammans med våra partners kommer vi att skapa en naturlig och härlig mötesplats för alla svenska företag och varumärken som vill synas i samband med OS. Vi kommer att ha dagliga aktiviteter som ger ett ständigt flöde av besökare till huset. Medier, kungligheter och svenska olympier kommer att finnas på plats i Sweden Arena, säger SOK:s marknadschef Anna Lundin.

Livesända presskonferenser

Nations Village i Yongpyong består av sju hus kopplade till endera nationella olympiska kommittéer eller stora olympiska partners. Husen som byggs upp återanvänds av byggherren, och det svenska huset har tidigare varit på plats i Sotji, Rio och senast under America’s Cup på Bermuda. SOK:s partners som kommer att ha Sweden Arena-huset som sitt andra hem under OS-veckorna i februari nästa år.

– Vi storsatsar på de olympiska spelen och ett samarbete med SOK på plats i Pyeongchang känns väldigt spännande. I Sweden Arena kommer vi att ha en livestudio där vi livesänder samtliga presskonferenser, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery Networks Sweden och Eurosport.

Mottagning för internationella gäster

Sweden Arena kommer att vara värd för mottagningar med internationella gäster, som sker i samarbete med den svenska ambassaden i Sydkorea. Svenska företag är med och skapar den nya arenan.

– De olympiska spelen är ett unikt skyltfönster och detta partnerskap ger oss en bra möjlighet att synas i en region där vi allt starkare etablerar oss som en viktig partner för hållbara transportlösningar. Vi vill absolut vara med vid det här första tillfället och hoppas att Sweden Arena blir en tradition som håller i sig även över kommande olympiska spel i Tokyo och Peking, säger Scanias Anders Gustafsson, Executive Regional Director för Scania i Asien och Oceanien.

På plats i Sweden Arena kommer det att serveras klassisk svensk husmanskost från en hovleverantör. Det kommer finnas möjlighet att köpa kläder och accessoarer ur den svenska OS-kollektionen. Det ges möjlighet att sjunka ned i sköna svenska möbler för att följa Discoverys OS-sändningar med svenska kommentatorer. Mycket av det bästa med Sverige samlat på ett ställe.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Apollo har kompletterat utbudet med en ny anläggning  som är Afrikas största sporthotell. Det är resejättens tredje PlayItas och även här är det en etablering  tillsammans med det välkända sporthotellet, tillika dotterbolaget. Playitas har utvecklat hotellets service- och matkoncept liksom infrastrukturen för sport och träning. 

På annandagen möts Tellus och Hammarby på Zinken i Stockholm. En garanterad publiksuccé. De två senaste åren har över 6 000 åskådare varit på plats. Nu erbjuder Tellus en bit av penningkakan till ”Bajen”. 

SOK startar tillsammans med World´s Childrens Price Projektet Jorden runt. Baserat på den olympiska rörelsens grundläggande värden ska SOK verka för att Olympier inspirerar barn att nå 100 varv runt jordklotet för en bättre värld. Projektet  1 miljon barn i tio länder, bland dem minst 30 000 svenska barn.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Det är med stolthet som jag idag kan berätta för er att SVT utsetts till världens bästa sporttv-kanal! SVT tilldelas priset “TV SPORT EMOTION AWARD - The best Tv Sport Channel of the World” i kategorin ”Sport values of a TV programme” på sportfilmfestivalen i Milano den 17 november.

Festivalen är en av världens största och mest ansedda film- och TV-festivaler med fokus på sport,skriver Åsa Edlund, chef för SVT Sport om priset och äran.

Leksands IF har sedan en tid sökt efter en ny General Manager som skall ha det övergripande sportsliga ansvaret för föreningens herrlag, damlag och juniorlag. Nu står det klart att Thomas Johansson blir den som kommer att axla rollen som GM. I Leksand betraktas han som en drömvärvning..