Zlatan till Malmö för 9 miljoner kr

Zlatan Ibrahimovic kommer hem till sitt Malmö. Det kostar 9 miljoner kronor eftersom han har sällskap av hela sitt Milan-gäng. Nu avslöjas ekonomin runt söndagens match på Swedbank Stadion, en match som aldrig hade kommit till utan huvudsponsorn Ica.

MFF tjänar 11 miljoner kronor på entréer, publikintäkter, sponsorer och TV-rättigheter.

"Gör det för goodwill"

9 miljoner kronor går till gästerna för diverse omkostnader och rent gage.

- Vi gör det här för goodwill, säger Malmö FF:s vd Per Nilsson.

Huvudsaken är att matchen inte innebär en ekonomisk förlust, med andra ord.

Ica har del av överskottet

Arrangemanget tillkom tack vare att huvudsponsorn Ica gick in med ett stort stöd. Företagets varumärkesdirektör Teddy Falkenek säger till Kvällsposten:

- Det blir inte mycket pengar över.

Ändå, netto delas mellan MFF och Ica. På fredagen fanns biljetter fortfarande att köpa och hos MFF och Ica är förhoppningen att det ska vara slutsålt på söndag.

TV-sändning till flera länder

Biljetterna fanns först att köpa via Ticnet, men MFF har nu också beslutat om försäljning vid entréerna på söndag.

- Vi gör det här för uppmärksamheten och för att det ska vara en positiv upplevelse för alla. Vi sponsrar ju många små lag och tjej- och killag och det här är förebilder för dem så vi hoppas på en positiv upplevelse, säger Falkenek.

Milan har supporters över hela världen och därför kommer matchen att sändas i TV i, förutom SVT, även Italien, Mellanösten, Nordafrika, Brasilien, Filippinerna och eventuellt ytterligare länder.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.