Sportindustrins möte lockar rekordmånga

Den nordiska sportindustrin behöver samlas, diskutera och utbyta erfarenheter. Det bekräftas av det stora intresset inför B2B-konferensen Sport&Pengar i Stockholm den 24 november.

En ny programpunkt är en presentation av Björn Eriksson som nyligen blev tillsatt som regeringens nationelle samordnare för att motverka brottslighet i samband med idrottsarrangemang.

Uppdraget innebär bland annat att arbeta för förbättrad samverkan mellan berörda myndigheter och organisationer på central, regional och lokal nivå.

Ett flertal paneldebatter

På nya Scandic Grand Hotel i Stockholm blir det en späckad dag och antalet anmälningar bekräftar att arrangörerna har lyckats komponera ett bra program med en rad intressanta punkter. Bl a ska flera paneldebatter genomföras.

Där gäller ämnen som "Sveriges ledande eventbyråer" med representanter från fyra av Sveriges absolut största eventbyråer som tillsammans har en omsättning på 500 miljoner kronor.

Det blir också en paneldebatt med några av de största TV-bolagen. Likaså ska Sveriges ledande sponsorer utbyta åsikter.

Några idrottsförbund ska ge sin syn på svensk sportindustri och inte minst blir det en granskning i ett hett ämne, arenaboomen i landet.

Nya medier och nya intäkter, eller hur är det egentligen, är en programpunkt. Frågan om sponsorskapets förändring ska besvaras och sedan ska några juridiska fall synas av expertis.

Många beslutsfattare

Sport&Pengar är riktade till viktiga beslutsfattare i den nordiska sportindustrin och historiskt sett deltar bla förbund, föreningar, sponsorer, TV-bolag, rättighetshavare, konsulter, eventbyråer, agenter, advokater, arena ägare, agenter, journalister, mediebolag och leverantörer.

Dagen avslutas med en prisutdelning Årets Agent, Årets Marknadsförare, Årets TV-bolag, Årets Sponsor och Årets Investor i svensk idrott 2011 ska utses. Juryn består av utvalda aktörer som har nominerat framstående personer och organisationer i branschen.

- Intresset är mycket stort, men det finns ett antal platser kvar, säger Magnus Roos, en av männen bakom arrangemanget.

Här är programmet

08:00 Registrering och frukost samt inledning av dagens moderator

09:05 Hur är läget med Svensk idrott?
Presentation om fakta och intäktskällor av RF:s marknadschef, Camilla Hagman

09:30 Hur tjänar du pengar på din målgrupp?
Presentation om hur man kan använda undersökningar för att få skapa intäkter av Tony Aperia (Ekon. Doktor) Nordic Brand Academy

10:00 Kaffe & nätverkspaus

10:30 Paneldebatt
Diskussion mellan TV-bolag med Jan Olsson, förhandlingschef vid Svt, Johan Kleberg, vd på Canal+, Per Tellander, sportchef på Viasat och Håkan Rossberg, konceptchef på TV4.

11:00 Friskt vågat – hälften vunnet
Presentation om en förändrad syn på sponsorskap av Mikael Ritsfalk, senior advisor vid JJP

11:30 Sveriges ledande eventbyråer
Paneldebatt med Sveriges främsta eventbyråer. Medverkar gör Claes Lindström, vd vid Fieldwork, Tarja Widell, commercial director event marketing hos Hansen Event & Conference, Andy Pimmeshofer, vd vid Minnesota Communications, och Carl-Henric Stjerna, koncernchef på PS-Communication.

12:00 Lunch & nätverkande

13:15 Sveriges ledande sponsorer
Paneldebatt med Sveriges ledande sponsorer. Inbjudna talare är bla Richard Brisius, marknadschef på Ericsson, Anna Brente, senior brand manager sponsorship hos Ica, och Mathias Kemi, director sponsorship & p Partnership på Scandic Hotels.

13:45 Aktuella juridik situationer
Presentation inom aktuella juridikämnen och utvalda case av Carl Fhager, advokat och partner vid MAQS Law Firm och Stefan Alvén, idrottsjurist vid MAQS Law Firm

14:15 Svenska förbund och dess syn på svenska sportindustrin.
Paneldebatt med några specialidrottsförbund. Bekräftade deltagare är: Lennart Karlberg, ordförande i Svenska Friidrottsförbundet, Kåge Schildt, ordförande i Svenska Bilsportförbundet.

14:45 Paus & nätverkande

15:15 Nya medier – nya intäkter?
Debatt om aktuella intäktskällor i nya medier. Bekräftade deltagare är: Jesper Gawell, coo vid Hego, Johan Åsén, områdeschef Mobilt på Aftonbladet, Kenneth Pernyer, grundare/teknikchef vid Qrodo och Anna Gernandt, YouTube Partnership Nordics, Google.

15:45 Sveriges nya arenor
Paneldebatt angående Sveriges arenor. Bekräftade deltagare är: Dan Persson, krönikör vid Idrottens Affärer, Fredrik Granting, vd vid Göransson Arena och Jonas Georgsson, managing director på Ullevi.

16:30 – 19:00 Prisutdelning & avslutande mingel
Årets agent, marknadsförare, TV-bolag, sponsor och investor inom svensk idrott 2011

Här anmäler du dig

 

En representant för den utländska sponsor som ska rädda ÖFK:s existens med en gåva om 15 miljoner kronor förnekar i lördagens Expressen all kännedom om en sådan transaktion. Senare på lördagen presenterades ett uttalande på klubbens hemsida under rubriken ”ÖFK ochPuls8 gör ett gemensamt uttalande".

66-årige Lasse Diding, välkänd i Varberg som mångmiljonär, kommunist , fastighetsägare och tidigare hotelldirektör får rubriker eftersom han vill köpa namnet på stans bästa fotbollsarena, gamla traditionella Folkbergsvallen  och  döpa om den till Leninstadion

Diding  har redan en Leninstaty som han vill ställa vid fotbollsarenan i Varberg – lagom till den allsvenska arenan.

Det var som en saga. Lilla Åby-Tjureda gjorde på tre år en blixtresa till elitserien i bandy. Byggde rekordsnabbt och rekordbilligt en hall för 43 miljoner kronor som stod klar till premiären. Allt var glädje, hurrarop och applåder. Men alla sagor slutar inte lyckligt. Laget kom toksist i elitserien.

Så frågan är vad som händer? Blir det en snabbresa nedåt nu?

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Han lever ensam i dag och på existensminimum med en skuld hos Kronofogden på 20 miljoner kronor. Hustru och barn har flyttat och han tvingades lämna hus och jobb, men har nu varit spelfri i 20 månader och ser, trots all bedrövelse, en fortsättning på livet.

På ett år omsatte han 200 miljoner hos spelbolagen, han som knappt hade köpt en trisslott tidigare… Nu berättar han allt i boken Lukas Betting. Inte minst hur lätt det är att bli spelmissbrukare.

EBU, Europeiska radio- och TV-unionen, har säkrat både en förlängning och ett nytt avtal med  Internationella skidskytteförbundet. Ett kontrakt som gäller fram till 2026, med en möjlighet för IBU och EBU att förlänga ytterligare fyra år. Det innebär att det blir fortsatt mycket skidskytte i SVT.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.