Hockeyförbundet letar efter anseendet

Svenska Ishockeyförbundet har fått en delikat fråga på sitt bord, hur ska anseendet återfås? Svenska hockeyfans finns i tillräcklig mängd, det vet alla, men deras förtroende måste återvinnas efter schabblet med VM-biljetterna.
I Hartwell Arena i Helsingfors gick det så långt att finska hockeysupporters protesterade mot de höga biljettpriserna och riktade sin ilska mot finska ishockeyförbundets ordförande Kalervo Kummola. Foto: Markku Kainulainen, Lehtikuva/Scanpix


Att det blir stora förändringar i upplägget inför VM 2013, det är alla överens om.

Den där tvåbarnsfamiljen...

Exemplet med tvåbarnsfamiljen, som ville se Tre Kronor men tvingades köpa biljetter till ytterligare tre matcher för sammanlagt drygt 12 000 kronor, ger rysningar. 

De totalt utdömda biljettpaketen är skrotade och helst vill ingen bli påmind.

Fansen blev sura inför de skyhöga priserna, spelarna blev sura för att det inte kom så många åskådare och de ansvariga blev sura för att det gick så totalt snett.

Glöm paketeringen!

Ordföranden Christer Englund svävar inte på orden:

- Paketeringen kan vi glömma, säger ordföranden Christer Englund och är inne på en satsning på
singelbiljetter och eventuellt dagsbiljetter till VM nästa år.

Fakta för VM i Stockholm är att matcherna bara lockade 149 363 åskådare mot tänkta 250 000.

Motsvarande siffror för Helsingfors tänkta 350 000 mot verklighetens 300 000 och knappt det.

Insåg inte dagens krav

52 000 biljetter för semifinalerna, finalen och bronsmatchen räddade siffrorna.

- Folk ställer stora krav på var man lägger sina pengar. Vi måste börja om med ett tomt papper, säger Svenska ishockeyförbundets ordförande Christer Englund till TT.

100 000 förlorade åskådare slår mot ekonomin och sponsorerna harklar sig och undrar vad som egentligen sker. Och det är förbundet som måste stå till svars.

Inte alla matcher på kvällstid

Englund påpekar:

- Vi sålde strax under 180 000 biljetter, men alla utnyttjades inte.

Tre Kronor spelade samtliga sina matcher på sen kvällstid och här krävs kanske ett nytänk.

- Exempelvis mötte vi Italien en lördag kväll kl 20.15. En sån match kanske skulle dra mer folk om vi spelade tidigare och försökte få dit exempelvis barnfamiljer, säger han.

Stor TV-publik

Hockeyintresset är det ingen som ifrågasätter,d et visar inte minst TV-sändningarna.

- Siffrorna för turneringen i stort har överträffat våra förväntningar med bred marginal. Tre kronor är ett folkkärt landslag och vi är överväldigade över hur stort intresset har varit. Det här har varit en lyckad satsning och vi ska fortsätta och satsa minst lika hårt de kommande åren, enligt Hans Pekkari, sportchef på TV4-gruppen, i uttalanden.

Stämning (inte verifierad)

tors, 2012-05-24 09:36

1. Globenområdet

Förutom att det var dåligt med publik på matcherna, det var ju helt stendött utanför arenan på hela Globenområdet! Det var så långt ifrån en msäterskap och feststämning man kunde komma?!

Stefan (inte verifierad)

tors, 2012-05-24 11:00

2. Ungdoms spelare?

Även om det gick snett denna gången borde det vara en given första åtgärd att försöka få ungdomslag att fylla gapet på de tomma läktarna. Mina söner är aktiva i en av Sveriges största hockeyklubbar. Mig veteligen har det inte skett några försök att aktivera dessa VM törstande ungdomar till att komma till VM matcherna med sina lag. Hockeyförbundet borde lära av handbollen och innebandyn som sett till att fylla läktarna på även mindre intressanta matcher med de som dyrkar spelarna i mästerskapen!

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.