Därför köper hockeyn cykeln av fotbollen

Fotbollsklubben Gais säljer delar av cykeltävlingen Göteborgsgirot till ishockeyklubben Frölunda för över 1 miljon kronor. Rapporterna om ett allt större affärstänkande i väst-Sverige kommer allt tätare.
Delägarna har gemensamt satt upp ett måpl för Göteborgsgirot. Till stadens 400-årsjubileum 2021 ska de arrangera världens största cykellopp. Foto: Jack Mikrut, TT Nyheter

 

Att de här klubbarna skulle ha gemensamma intressen i ett företag med cykel som affärsidé kunde ingen ana för några år sedan. Men med Gais och tidningen GT som innovatörer blev det ett åhitt som ska generar allt större intäkter.

Det är därför som hockeyn köper cykel av fotbollen.

Affrärsmässiga skäl

Ordföranden Mats Grauers motiverar beslutet om att köpa 40 procent av det bolag som skapas osh som blir fristående från klubbarna:

- Den ena delen är affärsmässig – vi letade efter nya affärer som vi tror på långsiktigt, och Göteborgsgirot är en sådan. Den andra aspekten är att vår inriktning är lite folkhälsa och friskvård, och vi vill vara en del av det i staden. Samtidigt stärker vi vårt varumärke och jobbar mer utanför våra ramar.

Över 3 000 personer medverkade i girots premiärtävling i våras och det med egentligen för lite tid till förberedelser. Nu ser Frölunda en potential i evenemanget och blir ny delägare.

- En bra produkt redan första året. Men den går att utveckla väldigt mycket också. Vi tror att det blir ett stort event som kommer att leva kvar i Göteborg, säger Grauers.

Fristående bolag

GT:s chefredaktör Frida Boisen blev cykelentusiast på kuppen. Hon är nu också en ledamot i Göteborgsgirots styrgrupp.

- Det känns förstås väldigt bra att vi nu får med oss Frölunda som partner i Göteborgsgirot. Frölunda är ett av Sveriges starkaste sportvarumärken.
3-4 maj gäller för Göteborgsgirot 2014 med ett uttalat mål – 3 000 deltagare ska bli minst 6 000.

Fredrik Lundgren, förre Gais-spelaren, placerade skorna på hyllan och blev projektledare för Göteborgsgirot AB. Han ska nu bygga en ny och fristående organisation.

- Bra att Frölunda går in i Girot. Vi får ett ännu starkare stöd i projektet. Frölunda är en väldigt proffsig organisation med stark kompetens.

"Vi köpte inför att rädda Gais"

Mats Grauers drar sig inte för att säga:

- Vi gör det inte för att rädda Gais – utan för att tjäna pengar.

Ytterligare en konsekvens är att krisdrabbade Gais stärker ekonomin och nu förefaller alla hot vara som borta.

Affärstänket i Göteborg blir allt mera utbrett. Kopparberg Göteborg ämnar starta ett affärsnätverk typ BNI.

Frölunda har startat ett dotterbolag som ska jobba med affärsutveckling

Svenska bordtennisförbundet växlar upp rejält! Efter succén vid lag-VM i Halmstad i månadsskiftet april/maj där Sveriges herrar tog brons har allt tagit fart. - Nu vil vi växa, säger förbundsordförande Petra Södrling.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

Det ryker runt det röda gruset som omger de vita linjerna på Båstads teannisstadion igen. Det är varmt på läktarna och förhoppningen är att det också blir det även på center-courten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.