Gyllene Hjulet blir ännu större

Den 26 mars är det dags för den 18:e upplagan av Gyllene Hjulet, sponsrings- och eventbranschens hyllning till 2014 års bästa projekt. Sex nya kategorier har tillkommit.
Här är några lyckliga vinnare vid fjolårets gala. Bl a konsultföretaget ATEA som vann Årets Interna Event för sin briljanta Sverigestafetten! Bakom stod också Minnesota, Communication och Twitch & Drosbakken AB. Foto: Jonas Borg

 

- Branschen utvecklas hela tiden och vår uppgift är att driva på den utvecklingen, att våga vara moderna och modiga. De sex nya kategorierna är en effekt av det. Sponsrings- och eventföreningens resa är också Gyllene Hjulets resa, förklarar Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen, angående tillökningen av antalet kategorier.

Kliva fram i rampljuset

De sex nya kategorierna är:

• Årets långsiktiga: projekt som get resultat under en längre tid och nått fram bra i bruset. 

• Årets internationella: projekt som skapats utomlands och plockats hem till Sverige, och då anpassats för den svenska marknaden, eller tvärtom. 

• Årets nytänkande: projekt som totalt utmanat konventionerna och valt att nå fram på ett helt nytt sätt. 

• Årets hantverk: ljus, ljud, scenografi, miljöer…Allt det som sker bakom kulisserna och som är så betydelsefullt för resultatet av projektet. Nu ska äntligen människorna som är bakom kulisserna få kliva fram i rampljuset. 

• Årets endorsement: Företag eller rättighetsägare som bäst lyckats att knyta en känd person till sitt eget varumärke, och haft en affärsmässig nytta av det. 

• Årets digitala: all sponsoring och event är inte knutet till en fysisk plats eller en produkt som går att hålla i handen. Nu får dessa digitala projekt en egen kategori. 

Totalt 13 kategorier

Dessa sex kategorier kompletterar de redan befintliga sju i form av Årets sponsring, Årets rättighetsinnehavare, Årets event B2B, Årets event B2C, Årets interna event, Årets samhällsengagemang och Årets kreativa lösning. 

Totalt tävlar nu branschen alltså i 13 kategorier. 

2014 kom det in 122 förslag till tävlingen. I år hoppas Sponsrings & Eventföreningen på åtminstone 150 bidrag, bland annat tack vare de sex nya kategorierna. 

- Dels hoppas vi på fler tävlande, dels hoppas vi att de som skickar in bidrag gör det i fler kategorier. Det finns många bra projekt därute som förtjänar uppmärksamhet, säger Niklas Birgetz och nickar med riktning mot fönstret.

Gyllene Hjulet arrangeras den 26 mars på restaurang K-märkt på Garnisonen i Stockholm. Du följer tävlingen via Sponsrings & Eventföreningens Twitter, Facebook och Instagram – och här på Idrottens Affärer i efterhand.

Nu avslöjas vilket bolag som vill  bidra till Östersunds FK:s överlevnad och betalar så mycket som 6 miljoner kronor till klubben. Det är ÖFK som går ut med uppgiften. Samtidigt står det klart att Peab drabbas av en skattesmäll efter domen mot Daniel Kindberg.

Handbolls-EM, startar i dag, fredag. Spelplats som så många gånger förr, i olika sporter, är Scandinavum i Göteborg.

”Sveriges mesta arena” sedan invigningen 1971 – här har inte mindre än 16 europeiska mästerskap genomförts i arenan. Nu är det åter dags när EM i handboll 2020 drar igång och då blir arenans 17:e EM. Tillsammans med 18 världsmästerskap gör det Scandinavium till en riktig mästerskapsarena.

Han beskriver sig själv som ekonom i livserfarenhet. Egenskaper som ska bidra till att pågående EM, det 14:e mästerskapet i ordningen, blir tidernas svenska handbollsfest. Trots fiaskot mot Portugal.

EM-generalen, Krister Bergström, rekryterades från AhaWorld AB,  som investerar inom internet-baserat spel med kärnverksamhet i nätcasino-branschen. Hans stora utmaning är att fylla 170 000 stolar i de arenor där mästerskapet äger rum. Gruppspelet i Göteborg blev en fullträff, med tre utsålda Scandinavium, totalt över 30 000 åskådare.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Ibland tar sig idrottssponsring uttryck i de mest märkliga och positiva formerna. Som  i Göteborg. I december genomförde Göteborgsvarvet, till förmån för WaterAid, en julkampanj för att samla in pengar till ett livsviktigt arbete - och resultatet blev strålande!

Sportbladet inleder en storsatsning på bandy som innebär sändning av Elitseriens samtliga matcher. Aftonbladet fortsätter arbetet med Bandypulspå samma sätt som tidigare, men utvecklar samtidigt sändningarna för att få en större målgrupp.

Juventus betalar Atalanta runt 365 miljoner kronor för Dejan Kulusevski, men hans moderklubb får varken utbildningsersättning eller solidaritetsersättning. 

Och det är helt i sin ordning. Så märkliga är fotbollens regler.