Gyllene Hjulet blir ännu större

Den 26 mars är det dags för den 18:e upplagan av Gyllene Hjulet, sponsrings- och eventbranschens hyllning till 2014 års bästa projekt. Sex nya kategorier har tillkommit.
Här är några lyckliga vinnare vid fjolårets gala. Bl a konsultföretaget ATEA som vann Årets Interna Event för sin briljanta Sverigestafetten! Bakom stod också Minnesota, Communication och Twitch & Drosbakken AB. Foto: Jonas Borg

 

- Branschen utvecklas hela tiden och vår uppgift är att driva på den utvecklingen, att våga vara moderna och modiga. De sex nya kategorierna är en effekt av det. Sponsrings- och eventföreningens resa är också Gyllene Hjulets resa, förklarar Niklas Birgetz, vd på Sponsrings & Eventföreningen, angående tillökningen av antalet kategorier.

Kliva fram i rampljuset

De sex nya kategorierna är:

• Årets långsiktiga: projekt som get resultat under en längre tid och nått fram bra i bruset. 

• Årets internationella: projekt som skapats utomlands och plockats hem till Sverige, och då anpassats för den svenska marknaden, eller tvärtom. 

• Årets nytänkande: projekt som totalt utmanat konventionerna och valt att nå fram på ett helt nytt sätt. 

• Årets hantverk: ljus, ljud, scenografi, miljöer…Allt det som sker bakom kulisserna och som är så betydelsefullt för resultatet av projektet. Nu ska äntligen människorna som är bakom kulisserna få kliva fram i rampljuset. 

• Årets endorsement: Företag eller rättighetsägare som bäst lyckats att knyta en känd person till sitt eget varumärke, och haft en affärsmässig nytta av det. 

• Årets digitala: all sponsoring och event är inte knutet till en fysisk plats eller en produkt som går att hålla i handen. Nu får dessa digitala projekt en egen kategori. 

Totalt 13 kategorier

Dessa sex kategorier kompletterar de redan befintliga sju i form av Årets sponsring, Årets rättighetsinnehavare, Årets event B2B, Årets event B2C, Årets interna event, Årets samhällsengagemang och Årets kreativa lösning. 

Totalt tävlar nu branschen alltså i 13 kategorier. 

2014 kom det in 122 förslag till tävlingen. I år hoppas Sponsrings & Eventföreningen på åtminstone 150 bidrag, bland annat tack vare de sex nya kategorierna. 

- Dels hoppas vi på fler tävlande, dels hoppas vi att de som skickar in bidrag gör det i fler kategorier. Det finns många bra projekt därute som förtjänar uppmärksamhet, säger Niklas Birgetz och nickar med riktning mot fönstret.

Gyllene Hjulet arrangeras den 26 mars på restaurang K-märkt på Garnisonen i Stockholm. Du följer tävlingen via Sponsrings & Eventföreningens Twitter, Facebook och Instagram – och här på Idrottens Affärer i efterhand.

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.