18 av loppets 21 km under jord!
En tilltagande förväntan men också en anspänning har präglat Lidingöloppets organisation och i synnerhet generalsekreteraren Tomas Hoszek.
Det ursprungliga förslaget möttes av intresse och nyfikenhet hos Trafikverket, men frågan var om det skulle bli ett slutligt ja till ett sponsorskap och därmed ett samarbete över minst tio år!
Ännu större än Tunnel Run
Nu har beskedet kommit – och det var det önskvärda.
Lidingöloppet kan förverkliga sin dröm. Även om det dröjer till 2025.
För inte nog med påhittet med Tunnel Run i höstas, när över 42 000 personer ville springa i Norra länken-tunneln i Stockholm, nu har entusiasterna en ännu djärvare idé.
De ska arrangera världens största halvmaraton med uppemot 100 000 deltagare och alla ska springa till stor del under jord. 18 av de 21 kilometerna går i ”Förbifart Stockholm” tunnelsystem!
- Det är hur spännande som helst. Vem kan tänka sig en mer spännande bana. Det ska bli jättekul att jobba med projektet, säger Tomas Hoszek som är mannen bakom idén.
Ska slippa Essingeleden
Projekt Förbifart Stockholm i Trafikverkets regi är ett jättelikt projekt. Leden ska gå från dagens E 4/E 20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm
Det är ett av Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt. Idag måste trafikanterna vare sig de vill eller inte ta Essingeleden med alla de köer, stress och avgaser som det innebär. Och inte minst, den trafikplaneringen… Sårbarheten är något stor, om man så säger.
Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden. Restiden för hela sträckan beräknas till 15 minuter.
Arbetet inleddes 2006 och projekteringen är omfattande. Vägen dras under jord för att skona natur- och kulturvärden, men det valet innebär också ökande kostnader. Förbifart Stockholm beräknas kosta cirka 28 miljarder kronor, varav 80 procent finansieras av trängselskatt och 20 procent av staten.
Entusiasmera ungdomar
Världens största halvmara ska alltså bli en del av invigningen.
Dit återstår tio år och under tiden ska Lidingöloppets resurser användas till att entusiasmera barn och ungdomar att springa skolstafetten i olika stadsdelar längs med Förbifart Stockholm.
- Målet är att minst 1000 barn och ungdomar ska medverka redan nästa år i Järvastafetten, säger Tomas Hoszek.
Den 20 maj i år valde 680 barn kring Tensta, Rinkeby, Akalla och Hjulsta att medverka i en skolstafett och de ska få en uppmuntran i form av att delta vid Lidingöloppet i september tillsammans med 3 000 Lidingöungdomar.
Projektchef Johan Brantmark vid Trafikverket och Förbifart Stockholm , gillar satsningen:
- Vi har inga ekonomiska förpliktelser, men det känns bra att stödja en positiv verksamhet som syftar till att aktivera ungdomar i områden där vi kommer att bygga och stöka i många år framöver.
Thomas Ejderhov
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.