Den oemotståndliga lockelsen

Det är till synes oöverstigliga klätterhinder, det är el, det är vatten, det är på gränsen till det mesta och det är framför allt ett hot både mot traditionell idrott och föreningar.
Tänk dig själv där uppe på hindret - eller varför inte där nere...

 

Allt fler lockas. Det är nytt, det kittlar, det ifrågasätter konditionen och styrkan hos var och en.

De nya hinderbaneloppen framstår allt mera som en mycket stark konkurrent till idrotten som den vi är vana vid.

Så här har man ju aldrig gjort förut.

Jo, möjligen på de tuffa hinderbanorna i det militära.

70 000 deltagare

Men nu ska vi vanliga dödliga försöka. Och det gör vi, allt fler av oss, i tusentals, deltagarantalet bara växer.

Tough Viking är ytterligheten.

Från det första loppet 2013 på Djurgården med ungefär 3 500 deltagare till 23 race med över 70 000 deltagare bara under det senaste året i Sverige, Norge, Finland och Frankrike.

Hindren är konstruerade i samarbete med det svenska elitförbandet Kustjägarna. Det är klart som tusan att många känner sig manade att testa sig själva och att det uppstår en spänning som idrotten inte riktigt kan matcha.

Hårt reglemente

Det räcker med att titta i reglementet: ”Åldersgränsen för att delta i Tough Viking är 18 år”.

”Deltagaren är medveten om att Tough Viking är en stor fysisk ansträngning under 8-15 km inkluderat 20-40 hinder. Notera att detta är betydligt mer utmanande än att springa 8-15 km på platt mark utan utmanande hinder”.

Eller: 

”Alla deltagare måste vara simkunniga och kunna simma minst 50 meter i djupt vatten och kallt vatten. Elektrifierade hinder rekommenderas inte för deltagare med hjärtproblem eller gravida. Hinder som har ljuseffekter rekommenderas inte för deltagare som har epilepsi”.

Banan skiftar beroende på plats och årstid. Men tänk dig hinder i alla tänkbara bemärkelser, eld, vatten, el, höjder, tunnlar, lera, ja, vad som är möjligt att hitta på – och lite till.

Idén från USA

David Klint, 40 år, är mannen bakom allt detta och numera också det aktiebolag som driver verksamheten.

Det har blivit en affärsidé som utvecklas stadigt.

Hur uppkom idén?

- I och med att många redan sprungit vanliga lopp tidigare ville de ha något nytt, säger David Klint, grundaren.

Han fick idén efter en resa till USA där han själv deltog i en tävling av annorlunda slag. Med ett stort idrottsintresse och inspiration från den hinderbanan valde han att 2013 skapa ett eget lopp här hemma. 

- Vår målgrupp är huvudsakligen 22-45-åringar. Endast fem procent av deltagarna är över 46 år, säger David Klint.

Kämpa på egna villkor

Den traditionella idrotten har problem och tappar både utövare och föreningar. Svårast att locka är 20-45-åringarna och de är som är störst i nya tävlingsloppen. 

Tough Viking är, ungefär som alla gym, där människor köper en tjänst av företagen och konsumerar den på egna villkor. Människor slipper ansvar och förpliktelser. Det blir en stor skillnad på att vara konsument och kunna ställa krav på leverantören, än att vara medlem i en förening med vissa krav och förpliktelser. Som att få frågan eller uppmaningen att engagera sig i en styrelse.

Människor vill i alla större utsträckning fokusera på sig själva och sitt eget bästa vid träning, men också ha friheten att göra det när man vill och när det passar. 

Marina Ström 





Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.