Vintervecka som gav klirr i kassan

Vasaloppets vintervecka 2017 generade stora pengar, mycket stora. Den turistekonomiska omsättningen i Malung/Sälen, Mora och Älvdalen uppgick till 234,6 miljoner kronor.
Foto Ulf Palm / TT

 

Räknar man dessutom med de deltagare som tränat i någon av de kommunerna genererade det ytterligare 30 miljoner kronor. 

Det är guld i snön.

Det är företaget Upplevelseinstitutet som genomfört studien bland deltagare och publik under vinterveckan. Studien gjordes på över 3 000 genomförda webbenkäter under mars.

Vinterveckan hade 66 582 anmälda deltagare. 56 639 kom till start – från 62 länder. 1 156 av de startande kom från de tre Vasaloppskommunerna och räknas inte som turister.

Vinterveckan lockade också stor publik. Sammantaget var det cirka 60 000 publiktillfällen, varav 33 246 unika personer. Den största andelen utgjordes av deltagare, medföljare och lokal publik.  70 780 turister, unika personer, beräknas ha kommit till Vasaloppsregionen under veckan.

Grönklitt/Orsa populärast

Turisternas konsumtion uppgick till 243,3 miljoner kronor. 57, 2 miljoner lades på logi/boende, 186,1 miljoner på övrig konsumtion.  Turister från Sverige stod för 208,6 miljonerav omsättningen, norrmännen för 11,2 miljoner och de från övriga länder för 23,5 miljoner kronor.

De populäraste platserna att träna på inför tävlingarna var Grönklitt/Orsa, 23 procent, Sälen, 17 procent, Mora, elva procent och Idre sju procent.

Den senaste turistekonomiska undersökningen för vinterveckan genomfördes 2015. Omsättningen uppgick då till 226 miljoner kronor.

Vasaloppets sommarvecka ser ut så här:

11 augusti: Cykelvasan 30, 32 kilometer, Ungdomscykelvasan, 32 km, Cykelvasan 45, 45 km, Cykelvasan Öppet Spår, 94 km.

12 augusti: Cykelvasan 90, 94 km.

19 augusti: Ultravasan 45, 45 km, Ultravasan 90, 90 km, Vasastafetten 4,5-15 km, löparstafett för tiomannalag. Vasakvartetten, 19,1-24,2 km, löparstafett för fyrmannalag (premiär).

Vinterveckan 2018 startar den 23 februari med Kortvasan.

 

Göran Söderlund

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.