Uppsala tar täten bland kommuner

Uppsala kommun tjänar som föredöme bland svenska kommuner vad det gäller idrottsturism. Kommunen ska genom att upprätta partnerskap med föreningar underlätta genomförandet av idrottsarrangemang och cuper för barn och ungdomar.

Tänka fritt är stort. Att tänka rätt är större. Devis över ingången till aulan i Universitetshuset i Uppsala. Foto: Fredrik Persson; Copyright: Pressens Bild

Partnerskapet innebär att kommunen minskar avgiften för övernattning i skolor och idrottshallar med 50 procent och hjälper till med kommunikation och marknadsföringen av idrottsarrangemang.

Subventionen för övernattning och matbespisning i skolor med 50 procent innebär att kommunen gör det möjligt för arrangerande föreningar att behålla eller till och med sänka deltagaravgiften för gästande föreningar vid olika turneringar och cuper.

Alla insatser innebär att föreningarna får hjälp vid genomförandet och därmed underlättas och förbättras villkoren avsevärt inför för olika arrangemang.

stärker integration och gemenskap

– Idrott är ett bra sätt att stärka integration och gemenskap. Med partnerskapet kan vi från kommunens sida underlätta för föreningarnas arbete med att ge barn och unga en bättre hälsa för hela livet, säger Rickard Malmström (MP), ordförande i idrotts- och fritidsnämnden.

Att genomföra idrottsevenemang som lockar många deltagare och åskådare innebär ett omfattande arbete som är beroende av ideella insatser.

Fler besökare är lika med fler deltagare – som i sin tur innebär en ökad idrottsturism som gagnar platsen och handel.

Enbart vinnare

Det finns enbart vinnare. I Uppsalamodellen.

– Vår förhoppning är att fler föreningar i och med det här stödet från kommunen ska våga och orka genomföra arrangemang för våra barn och ungdomar. På sikt är det bra för oss att det i kommunen finns erfarenhet och kompetens av att arrangera evenemang som lockar många människor, säger Josefine Åhrman, avdelningschef för idrott och fritid.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damkronornas bojkott av kommande landslagsläger på Bosön, med planerad start under torsdagen, och  höstens landskamper väcker stor irritation hos Tommy Boustedt, förbundets generalsekreterare.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det blir ett handbolls-EM efter årsskiftet som inte liknar något annat. Med matcher i såväl Sverige, Norge som Österrike.  EM 2020 är sannerligen annorlunda. Det blir första gången som mästerskapet avgörs med 24 lag. 

Det blir en finalhelg med fem matcher – två semifinaler, final, bronsmatch och match om femte plats påTele2 Arena och förhoppningen är att 22 000 åskådare fyller läktarna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

27 svenskar har den här sommaren tagit steget över till NHL. Nu ska klubbarna göra rätt för sig. Det handlar totalt om 82 milljoner kronor som svensk hockey  har rätt till.