Streaming aktuellt på konferens

Ett  flertal förbund och föreningar samt konsulter inom den svenska sportindustrin var på plats för att göra fler affärer, hitta nya samarbetspartners och hänga med i branschens utveckling vid den tionde branschträffen Sport & Pengar i Stockholm. 

Anders Larsson, hockeyförbundets ordförande var en av talarna vid den tionde konferensen Sport & Pengar i Stockholm. Foto: Pontus Lundahl / TT

Först ut var Matt Parker från världsledande streamingbolaget NeuLion. Matt berättade om hur NBA, UFC, mfl har transformerat sina kunder från att tidigare ha jobbat med olika TV kanaler till att nu äga och själva driva sina TV/mediakanaler via s k OTT-plattformar för att visa sina rörliga bilder. 

Värt att notera är exempelvis hur NBA numera säljer sina matcher per quarter dvs vill man bara se sista quartern så kan man köpa den för 1.99 USD. Syftet med denna lösning är att delar av basketpubliken idag endast vill se och köpa den mest spännande delen av matchen, nämligen slutet.

Därefter intog Johan Cederqvist från CMore och Johan Lundqvist SolidSport samt Katarina Koritz, Digital Strateg, scenen. I diskussion under kommande timme så konstaterade panelen att OTT streaming är här för att stanna men att det inte är så enkelt att marknadsföra dessa sändningar utan stöd av massiv marknadsföring. 

Övriga talare under dagen var: Heiki Aura från Uplause, Lotta Nibell (GotEvent), Henrik Berndtson (Blixten & Co), Martin Carlsson Wall (Handelshögskolan), Susanne Söderholm (Svenska Orienteringsförbundet), Anders Larsson (Svenska Ishockeyförbundet), Thomas Schmitt (MobilGirot), Christer Haglund (Score), Victoria Jansson (SES), Magnus Gidlöf (Swedbank), Elsa Stille (Passion Lab), Ulf Björnemark och Joel Pallvik från Pack Train.

En kort summering av hela dagen är att vi står inför nya utmaningar inom mediarättigheternas djungel där nya aktörer tillkommer och att  nya modeller för både säljare och köpare samt konsumenter uppstår i skiftet från linjär TV till OTT och andra streamingplattformar. Inom sponsring ökar det sociala åtagandet för både sponsor och rättighetsinnehavare och jämställd sponsring vinner mark på bekostnad av traditionella lösningar, sammanfattade moderatorn Magnus Roos

- Dessutom, det moderna sportkontoret och hybridorganisationer uppstår just nu och tillför nya dimensioner i klubbar och förbund. På innovationsområdet ligger bolag som MobilGirot och Score långt fram och ser ut att kunna bli vinnare i vår nya digitala sportvärld. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.