Streaming aktuellt på konferens

Ett  flertal förbund och föreningar samt konsulter inom den svenska sportindustrin var på plats för att göra fler affärer, hitta nya samarbetspartners och hänga med i branschens utveckling vid den tionde branschträffen Sport & Pengar i Stockholm. 

Anders Larsson, hockeyförbundets ordförande var en av talarna vid den tionde konferensen Sport & Pengar i Stockholm. Foto: Pontus Lundahl / TT

Först ut var Matt Parker från världsledande streamingbolaget NeuLion. Matt berättade om hur NBA, UFC, mfl har transformerat sina kunder från att tidigare ha jobbat med olika TV kanaler till att nu äga och själva driva sina TV/mediakanaler via s k OTT-plattformar för att visa sina rörliga bilder. 

Värt att notera är exempelvis hur NBA numera säljer sina matcher per quarter dvs vill man bara se sista quartern så kan man köpa den för 1.99 USD. Syftet med denna lösning är att delar av basketpubliken idag endast vill se och köpa den mest spännande delen av matchen, nämligen slutet.

Därefter intog Johan Cederqvist från CMore och Johan Lundqvist SolidSport samt Katarina Koritz, Digital Strateg, scenen. I diskussion under kommande timme så konstaterade panelen att OTT streaming är här för att stanna men att det inte är så enkelt att marknadsföra dessa sändningar utan stöd av massiv marknadsföring. 

Övriga talare under dagen var: Heiki Aura från Uplause, Lotta Nibell (GotEvent), Henrik Berndtson (Blixten & Co), Martin Carlsson Wall (Handelshögskolan), Susanne Söderholm (Svenska Orienteringsförbundet), Anders Larsson (Svenska Ishockeyförbundet), Thomas Schmitt (MobilGirot), Christer Haglund (Score), Victoria Jansson (SES), Magnus Gidlöf (Swedbank), Elsa Stille (Passion Lab), Ulf Björnemark och Joel Pallvik från Pack Train.

En kort summering av hela dagen är att vi står inför nya utmaningar inom mediarättigheternas djungel där nya aktörer tillkommer och att  nya modeller för både säljare och köpare samt konsumenter uppstår i skiftet från linjär TV till OTT och andra streamingplattformar. Inom sponsring ökar det sociala åtagandet för både sponsor och rättighetsinnehavare och jämställd sponsring vinner mark på bekostnad av traditionella lösningar, sammanfattade moderatorn Magnus Roos

- Dessutom, det moderna sportkontoret och hybridorganisationer uppstår just nu och tillför nya dimensioner i klubbar och förbund. På innovationsområdet ligger bolag som MobilGirot och Score långt fram och ser ut att kunna bli vinnare i vår nya digitala sportvärld. 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Damkronornas bojkott av kommande landslagsläger på Bosön, med planerad start under torsdagen, och  höstens landskamper väcker stor irritation hos Tommy Boustedt, förbundets generalsekreterare.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det blir ett handbolls-EM efter årsskiftet som inte liknar något annat. Med matcher i såväl Sverige, Norge som Österrike.  EM 2020 är sannerligen annorlunda. Det blir första gången som mästerskapet avgörs med 24 lag. 

Det blir en finalhelg med fem matcher – två semifinaler, final, bronsmatch och match om femte plats påTele2 Arena och förhoppningen är att 22 000 åskådare fyller läktarna.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Det finns nio företag med svensk bakgrund i årets Formel 1 serie, trots att det inte finns en enda svensk förare. Det visar Spomotion Analytics färska F1-analys. Antalet svenska företag har fördubblats jämfört med i fjol. 

Första kvartalet ifjol redovisade Svenska Spel en vinst på 975 miljoner kronor för det andra kvartalet. Siffrorna för andra kvartalet 2019 visar att vinsten sjunkit till 534 miljoner. Rörelsevinsten sjönk från 301 miljoner till 197 miljoner.

Populära programmet Vinterterstudion kanske inte behöver upphöra efter hösten 2021 då Nent Group har rättigheterna. SportExpressen har avslöjat att ett samarbete kan uppstå mellan Nent Group med bland annat  kanalerna TV3, TV6, TV8 och TV10  - och SVT.

27 svenskar har den här sommaren tagit steget över till NHL. Nu ska klubbarna göra rätt för sig. Det handlar totalt om 82 milljoner kronor som svensk hockey  har rätt till.