Kommuner tvingas till många investeringar
”SM-veckan - en fullkomlig succé” brukar det heta. Är det den verkliga sanningen, undrade Idrottens Affärers Håkan Svensson. Han granskade fakta runt kostnader och intäkter, han tittade på antalet besökare och antalet deltagare. Frågan, får arrangerade kommuner valuta för miljoninvesteringarna? Här kommer svaret i tre artiklar.
Ballonger. blommor, marknadsföring, ljudanläggningar, omklädda soptunnor, staket och asfalt. Det är mycket som skall till för att ordna SM-veckan. Nästan 10 miljoner kronor slutade utgifterna på när Helsingborg och Landskrona arrangerade SM-veckan sommaren 2018.
Tält, staket, resultat för 1,3 miljoner
På Gröningen i Helsingborg, en av tävlingsplatserna för SM-veckan stod tält efter tält uppslagna och så var det på flera andra tävlingsplatser. SM Veckans kostnad för tält uppgick till 400 000 kronor.
I snörräta led längs banan där rullskidåkare och cyklister gjorde upp om SM-tecken stod staket uppradade. En av flera platser där arrangörerna använde staket Totalkostnad för staket var 240 000 kronor.
I 52 olika tävlingar under veckan presterades massor av olika resultat - som skulle rapporteras. Kostnad för detta: 700 000 kronor.
Listan på olika utgifter är lång när det ekonomiska utfallet för SM-veckan sommaren 2018 är klart.
- Det är många utgifter. Och av många olika slag. Vattenposter, tillstånd, vägskyltar ja det finns många exempel, säger Camilla Plate som var Helsingborgs och Landskronas kommuns gemensamma projektledare.
Mer än hälften av kostnaderna finns under rubriken logistik. Och nästan 1,5 miljon hittar man under rubriken ”Marknadsföring och kommunikation”.
- Skyltar, kartor och liknande kostade 400 000 kronor. Och att ”branda” alltså att göra tävlingsplatserna så tydliga som möjligt med samma design och typ av skyltar kostade 500 000 kronor, berättar Camilla Plate, lokal projektledare för SM-veckan.
Sammanalagt hade projektet utgifter på 8 573 946 kronor, enligt slutrapporten. Utgifter som håller sig inom den projektets budget. Till den hade Helsingborgs kommun bidragit med 7 250 000 kronor och Landskrona med 2 250 000 kronor.'
ytterligare en dryg miljon
Men det finns fler utgifter. På stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborg finns ytterligare ett konto för SM-veckan och där ser man att kommunen lagt ytterligare 1, 3 miljoner på arrangemanget.
337 000 kronor kostade det att asfaltera, och efter tävlingen ta bort asfalt på banan där rullskidåkare och cyklister tävlade. Och nästan en miljon kostade det som kallas citydressing. Det innebar bland annat att klä om soptunnor med SM-veckans logotype, plantera blommor, placera ut prydnadsprispallar på staden och sätta upp vimplar.
Men SM-veckan innebar inte bara utgifter för kommunerna. I projektet finns också intäkter. Lite mer än 1,7 miljoner kronor. Den största posten är ett bidrag från Event i Skåne som ägs av Region Skåne, alltså pengar som tas från offentliga medel. De kommunalt ägda bolagen Landskrona Energi och Öresundskraft bidrog med sammanlagt 200 000 kronor. Ytterliga ungefär 300 000 kronor fick arrangörerna in på att sälja utrustning till Malmö kommun som ordnar SM-veckan den kommande sommaren.
-Det var bland annat tornen där SVT har sina kameror och några flytbryggor som vi kunde sälja berättar Camilla Plate.
RF satsar 2,5 miljoner
Det är inte bara arrangörskommunerna som har ha utgifter för SM-veckan. Även Riksidrottsförbundet har det. Dels för personal som jobbar i olika grad året runt med SM veckorna plus direkta kostnader unde evenemangsveckorna.
-Ungefär 2,5 miljoner lade vi på SM-veckan sommaren 2018 säger Per Bergljung som är evenemangsansvarig på Riksidrottsförbundet (RF). Han tillägger att RF också hade intäkter på ungefär 1,2 miljoner från olika partners.
Håkan Svensson
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar