Rekordintresse för sommarens turnering
Gothia Cup och SKF förlänger sitt samarbete, SKF fortsätter därmed om huvudpartner i ytterligare tre år. Dessutom gäller ett rekordstarkt intresse för världens största ungdomsturnering med fler än 1700 lag från över 60 länder.
Efter flera år av pandemi och resebegränsningar är nu intresset för Gothia Cup starkare än någonsin. Med tre månader kvar till årets turnering är över 1700 lag från fler än 60 länder anmälda och ungdomsturneringen går mot en ”all time high” i antal deltagande lag.
Genom ett förlängt sponsoravtal kommer SKFs engagemang i världens största fotbollsevenemang för ungdomar att sträcka sig över 20 år.
Via lokala kvalificeringstävlingar ger SKF varje år hundratals ungdomar från runt om i världen en chans att delta i Gothia Cup genom initiativet Meet the World. Lokala lag i ett tjugotal länder, som annars inte hade haft möjlighet att bekosta sitt deltagande i Gothia Cup, kvalar in till årets turnering under våren och välkomnas till Göteborg för att uppleva en fantastisk vecka av fotboll, samhörighet och passion.
Genom åren har SKF genom Meet the World-turneringarna förverkligat drömmen för över 5000 spelare att få spela världens största ungdomsturnering i Göteborg.
Rickard Gustafson, SKFs VD och koncernchef, säger: Vi är otroligt stolta att få vara med och bidra till att fler ungdomar får möjlighet att utöva idrott, lära av varandra och så klart samtidigt positionera Göteborg som en global samlingsplats.”
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar