Klassikern rekryterar ny vd

Micke Thoren var till synes outtröttlig. Men efter 14 år som vd för En Svensk Klassiker och ideliga nya påhitt för att locka motionsbenägna människor kände han att gränsen var nådd. Nu skulle nån annan få överta ansvaret att locka och inspirera ung som gammal. På onsdagen presenterades ersättaren, 50-årige Johan Grundin med en genomförd klassiker, som 25-åring, på sitt cv, men med desto mer digital kunskap från bilindustrin och konsumentvaror, men närmast som marknadschef för Google Sverige.

Motions-Sverige växer stadigt. Att anstränga sig och svettas är angeläget för åtskilliga tusen människor i Sverige. En Svensk Klassiker utvecklar nu organisationen i kampen mellan olika arrangörer om motionsbenägna människor. En industri med miljonvärden.

Ledningen för En Svensk Klassiker fäste stor vikt vidJohans digitala bakgrund, där tonviken i framtiden väntas ligga.

- Min vision för En Svensk Klassiker är att fortsätta utveckla ett redan starkt koncept och skapa tydligt mervärde för deltagare, partners, kollegor, betonar Johan, som också värdesätter en mängd kontakter från åren i näringslivet. 

De kan räkna med att han hör av sig.

- Jag hoppas nå framgång bland internationella varumärken där jag känner åtskilliga personer. Jag vet att de äe attraherade av våra arrangemang och svensk natur, säger Johan Grundin

han är född smålänning, men har bott i Stockholm i många år förutom tre år i USA. 

Nu förändras hans tillvaro. Från klippkort hos SAS (för resor till USA, Asien och runt om i Europa) blir det busskort till Mora, Motala, Vansbro och Norberg.

-  Inga problem. Jag ser fram emot att jobba med passionerade kollegor och locka både dagens och morgondagens motionärer.

Hhittils har 100 000 personer har sedan 1971klarat En Svensk Klassiker. Säkerligen finns det lika många som har funderat på att anta utmaningen.

- Där har vi att göra. Att få dom att ta sista steget, fastslår Johan Grundin.

Thomas Ejderhov

Fakta

En Svensk Klassiker drivs gemensamt av de fem arrangörerna av klassikerloppen Engelbrektsloppet, Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet. Årligen genomför ca 10 000 människor En Svensk Klassiker, Halva, Tjej eller Korta. Som en del av varumärket En Svensk Klassiker finns även Skolklassikern, Arbetsplatsklassikern och Min Klassiker. Totalt engagerar de olika loppen cirka 180.000 deltagare per år.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.