Skälet? Alla blir vinnare!

Här blir alla vinnare. Det borde vara främsta argumentet. Själv är jag faktiskt överraskad över att det inte är fler destinationer och specialförbund som vill veta mer och göra mer inom idrottsturism.
Folk vill uppleva olika saker tillsammans. Och när idrotten jobbar tillsamans med en kommun och ett näringsliv uppstår många synergier. Det är vad Johan Göransson skriver om i sin krönika. Foto: Johan Nilsson, TT

 

När Centrum för idrottsevenemang höll sin årliga träff i Helsingborg var det många som blev förvånade över att det var så många deltagare. 

Själv tycker jag att ännu fler borde komma till de här mötena. Ja, ännu flera borde vilja veta mera om när, var, hur man gör för att lyckas. 

Troligtvis beror det på att de inte har knäckt koden för idrottsturismens betydelse för samhället.

Alla blir vinnare!

För tre år sedan fick jag vid ett tillfälle möjlighet att käka lunch med statsminister Stefan Löfven. Han behövde bara höra halva rapportering om Ironman Kalmar innan han sa: 

”Bra, detta är exportvärde och ni har en exportmogen produkt, fortsätt så!”

Stora internationella evenemang som Ironman är ett exempel, men idrottsturism handlar om mycket mer än så. Det gäller också mindre evenemang eller läger och möten. De positiva effekterna är många – och det är åtskilliga som drar nytta av dem.

Jag kan påvisa några av fördelar utifrån tre olika perspektiv.

Föreningarna tjänar mångdubbelt

För föreningarna ger idrottsturismen nya möjligheter att rekrytera medlemmar. Det har jag sett flera exempel på i de projekt vi har genomfört i Kalmar genom åren.

Det ger också föreningarna en chans att tjäna pengar. Man ska se till att skapa ekonomiska modeller där det blir en vinst. Det är inte fult för en idrottsförening att tjäna stålar!

Det är roligt att vara delaktig i ett evenemang. Många föreningsmedlemmar upplever evenemanget som ”det roligaste man har gjort i sin förening det året”.

Dessutom är det en värdefull chans till kompetensutveckling.

Sålde sedan så mycket mera

 Att synliggöra sitt företag via evenemang blir allt vanligare. Sponsringen omsätter idag 7 miljarder kronor per år, vilket är en ökning med 4,5 procent jämfört med föregående år. ”Största delen, drygt 70 procent, går till idrotten”, säger Madeleine Thor, som är vd på IRM.

Idrottsturism kan även ge effekter på försäljningen. En lokal cykelhandlare i Kalmar ökade sin försäljning av racercyklar från 70 cyklar år 2011 till 215 cyklar år 2015. Det är klart att ett evenemang som t ex Ironman har betydelse för staden och regionen.

Näringslivet drar också nytta av de mjuka värden som idrottslivet erbjuder, som att bidra till integration och folkhälsa.

Kommunernas fördelar

Urbaniseringen fortsätter i snabb takt och det blir allt viktigare för en plats att vara attraktiv. Att satsa på idrotten är ett viktigt redskap för att locka till sig deltagare och utövare – och för att skapa en attraktiv stad att bo och verka i.

Var tredje person är medlem i en idrottsförening (3,2 miljoner medlemmar i RF). Det vore direkt korkat att inte arbeta mot/med en sådan organisation.

Idrottsturismen bidrar också till folkhälsan. När idrotten syns blir många inspirerade och intresserade av att börja röra på sig.

Från kommunernas sida måste vi självklart fortsätta att stötta folkhälsoarbetet i mycket större utsträckning än vad vi gör idag. Det måste ske i tätt samarbete med föreningarna istället för via diverse omvägar. 

Början till något större

Framgångsnycklarna för att kunna lyckas med idrottsturism är en ganska tråkig formel, nämligen den att alla delarna måste vara med och jobba tillsammans. Högt, lågt, under och över måste samarbetet ske och framför allt, det ska ske med gemensam kraft.

Det räcker inte att en kommun eller region upprättar en strategi. Den blir i många fall bara en pappersprodukt på ett destinationsbolag eller ett näringslivskontor. Man måste arbeta tillsammans med näringen och framför allt tillsammans med idrottsföreningarna.

I alla städer jag har besökt genom åren finns det eldsjälar inom olika idrotter. Sätt er tillsammans och säg ”Nu gasar vi och gör detta tillsammans”? Det spelar ingen roll om personen i fråga (oftast en eller två) pratar om cykel, fotboll eller handboll. Bara de brinner för sin idrott. 

Jag vill se fler kommuner som tar steget och vågar satsa på idrottsturism. 

Du kan jobba med destinationsutveckling i en kommun, kanske är verksam i en förening eller jobbar inom näringslivet – prata med människor från andra områden och titta på goda exempel. Ni kan säkert åstadkomma något på er hemmaplan. Det behöver inte vara så stort omgående, det kan bli stort på sikt. Och det ger så mycket tillbaka.

Johan Göransson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Den allsvenska säsongen har inte ens börjat, men AIK Fotboll skördat redan segrar, Försäljningen av mittfältaren Kristoffer Olsson innebär intäkter till klubbrn på rut 30 miljoner kronor. Nu kommer rapporter om att klubbens försäsongströja sålt slut i rekordfart.

Den världsberömde författaren Mark Twain skrev: ”Ryktet om min död är starkt överdrivet”. Det är mycket diskussion i media om bandyn i dagarna. Häromdagen var det också fler än 100 inlägg på Facebook om den döende bandyn. 

Och det byggs nya konstfrusna bandybanor. Den 26 januari invigs Boda Isstadion i Borås med VM-matchen Finland-Kazakstan

UteblivenPubliktillströmningensom en följd av höga biljettpriser och mindre marknadsföring har diskuterats flitigt i samband med fotbollslandskamper. Men nu har fotbolllförbundet mobiliserat och ansträngningarna ger resultat. Intresset för damlandslagets match mot Tyskland på Friends Arena i april är fortsatt stort. Samtidigt som tjejerna tränar i Sydafrika har försäljningen på hemmaplan nu passerat 18 000 sålda biljetter. Siktet är inställt på att överträffa det befintliga publikrekordet, 20 301. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Vad gör man inte för att visa glädjen över ett nytt sponsorskap. I synnerhet när värdet är så högt, då kan fyra herrar till och med ta på¨sig hockeyutrustning.

200 miljoner kronor i botten plus möjlighet till en mästerskapsbonus. Bonusen är densamma för herr-och damlandslaget och kan uppgå till maximalt 1,5 miljoner kronor per år om både Tre Kronor och Damkronorna vinner VM-guld. 

De nya spelreglerna kräver mycket mer av de bolag som erbjuder spel och vadslagning på nätet. Med nya krav om licens även för kasinon och bettingbolag som finns på servrar i andra länder så förväntas den svenska spelmarknaden bli tryggare.

Staffan Lindeborg ser fram mot sitt nya liv friherre. Efter 50 år på Sveriges Radio och Sveriges Television är han nu Senior Advisor i barnens bolag Lindeborgs Communications AB. Och nu ska han skriva en bok som resande i sportens underbara värld. Han har en del att berätta efter bland annat ha kommenterat 18 olympiska spel.

IFK Göteborgs supportrar börjar se en framtid igen. Under ett halvår har det enbart handlat om förluster, antingen pengar, ledare, anseende eller spelare. Nu vänder strömmen av nyheter. Det uppstår plustecken också. Klubben håller på att att bygga en ny ekonomi och på spelar- och ledarsidan tillkommer nya namn. På måndagen tillkännagav IFK att klubben har gjort klart med ett nytt och långsiktigt samarbete med Ekkono Soccer Services, med huvudkontor i Barcelona.