Skälet? Alla blir vinnare!

Här blir alla vinnare. Det borde vara främsta argumentet. Själv är jag faktiskt överraskad över att det inte är fler destinationer och specialförbund som vill veta mer och göra mer inom idrottsturism.
Folk vill uppleva olika saker tillsammans. Och när idrotten jobbar tillsamans med en kommun och ett näringsliv uppstår många synergier. Det är vad Johan Göransson skriver om i sin krönika. Foto: Johan Nilsson, TT

 

När Centrum för idrottsevenemang höll sin årliga träff i Helsingborg var det många som blev förvånade över att det var så många deltagare. 

Själv tycker jag att ännu fler borde komma till de här mötena. Ja, ännu flera borde vilja veta mera om när, var, hur man gör för att lyckas. 

Troligtvis beror det på att de inte har knäckt koden för idrottsturismens betydelse för samhället.

Alla blir vinnare!

För tre år sedan fick jag vid ett tillfälle möjlighet att käka lunch med statsminister Stefan Löfven. Han behövde bara höra halva rapportering om Ironman Kalmar innan han sa: 

”Bra, detta är exportvärde och ni har en exportmogen produkt, fortsätt så!”

Stora internationella evenemang som Ironman är ett exempel, men idrottsturism handlar om mycket mer än så. Det gäller också mindre evenemang eller läger och möten. De positiva effekterna är många – och det är åtskilliga som drar nytta av dem.

Jag kan påvisa några av fördelar utifrån tre olika perspektiv.

Föreningarna tjänar mångdubbelt

För föreningarna ger idrottsturismen nya möjligheter att rekrytera medlemmar. Det har jag sett flera exempel på i de projekt vi har genomfört i Kalmar genom åren.

Det ger också föreningarna en chans att tjäna pengar. Man ska se till att skapa ekonomiska modeller där det blir en vinst. Det är inte fult för en idrottsförening att tjäna stålar!

Det är roligt att vara delaktig i ett evenemang. Många föreningsmedlemmar upplever evenemanget som ”det roligaste man har gjort i sin förening det året”.

Dessutom är det en värdefull chans till kompetensutveckling.

Sålde sedan så mycket mera

 Att synliggöra sitt företag via evenemang blir allt vanligare. Sponsringen omsätter idag 7 miljarder kronor per år, vilket är en ökning med 4,5 procent jämfört med föregående år. ”Största delen, drygt 70 procent, går till idrotten”, säger Madeleine Thor, som är vd på IRM.

Idrottsturism kan även ge effekter på försäljningen. En lokal cykelhandlare i Kalmar ökade sin försäljning av racercyklar från 70 cyklar år 2011 till 215 cyklar år 2015. Det är klart att ett evenemang som t ex Ironman har betydelse för staden och regionen.

Näringslivet drar också nytta av de mjuka värden som idrottslivet erbjuder, som att bidra till integration och folkhälsa.

Kommunernas fördelar

Urbaniseringen fortsätter i snabb takt och det blir allt viktigare för en plats att vara attraktiv. Att satsa på idrotten är ett viktigt redskap för att locka till sig deltagare och utövare – och för att skapa en attraktiv stad att bo och verka i.

Var tredje person är medlem i en idrottsförening (3,2 miljoner medlemmar i RF). Det vore direkt korkat att inte arbeta mot/med en sådan organisation.

Idrottsturismen bidrar också till folkhälsan. När idrotten syns blir många inspirerade och intresserade av att börja röra på sig.

Från kommunernas sida måste vi självklart fortsätta att stötta folkhälsoarbetet i mycket större utsträckning än vad vi gör idag. Det måste ske i tätt samarbete med föreningarna istället för via diverse omvägar. 

Början till något större

Framgångsnycklarna för att kunna lyckas med idrottsturism är en ganska tråkig formel, nämligen den att alla delarna måste vara med och jobba tillsammans. Högt, lågt, under och över måste samarbetet ske och framför allt, det ska ske med gemensam kraft.

Det räcker inte att en kommun eller region upprättar en strategi. Den blir i många fall bara en pappersprodukt på ett destinationsbolag eller ett näringslivskontor. Man måste arbeta tillsammans med näringen och framför allt tillsammans med idrottsföreningarna.

I alla städer jag har besökt genom åren finns det eldsjälar inom olika idrotter. Sätt er tillsammans och säg ”Nu gasar vi och gör detta tillsammans”? Det spelar ingen roll om personen i fråga (oftast en eller två) pratar om cykel, fotboll eller handboll. Bara de brinner för sin idrott. 

Jag vill se fler kommuner som tar steget och vågar satsa på idrottsturism. 

Du kan jobba med destinationsutveckling i en kommun, kanske är verksam i en förening eller jobbar inom näringslivet – prata med människor från andra områden och titta på goda exempel. Ni kan säkert åstadkomma något på er hemmaplan. Det behöver inte vara så stort omgående, det kan bli stort på sikt. Och det ger så mycket tillbaka.

Johan Göransson

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Visma Ski Classics växer i alla bemärkelser. Nu har vd:n David Nilsson nått en uppgörelse med italienska tv-kanalen RAI och det innebär att parterna har kommit överens om att bolaget ska sända alla italienska evenemang på skidturnén. Sedan många år har RAI sänt Marcialonga, nu tillkommer både Sgambeda och Toblach-med live-bilder.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Programmet Skavlan i SVT har hittills kanske inte varit känt som idrotts-TV. Det kanske blir ändring på det: i kvällens program medverkar både Janne Andersson och Gunde Svan.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.