Vd:n en av Kallas största fan

Charlotte Kalla gav ett efterlängtat styrkebesked i helgen. En av de som gladde sig mest är LKAB:s vd Lars-Eric Aaro som är en av Kallas största supporters och sponsorer.
Lars-Eric Aaro är vd på LKAB och värnar mycket om hembygden. Dit hör både Charlotte Kalla och Marcus Hellner och därför har de ett stort sponsorstöd sedan åtta år tillbaka.



Dagen innan tävlingarna i Lillehammer fick Charlotte Kalla ett nytt bevis på hur Lars-Eric Aaro och LKAB vill ge henne optimala förutsättningar inför OS och VM i Falun.

Företaget betalar lönen för hennes personliga tränare, Magnus Ingesson, så att han kan ta tjänstledigt från jobbet som polis i Piteå och jobba heltid som hennes coach.

I dag varsitt eget bolag

- Vi stöttar henne extra mycket inför OS i Sotji 2014 och VM i Falun 2015, säger LKAB:s vd Lars-Eric Aaro.

Charlotte Kalla har haft ett när samarbete med LKAB sedan åtta år tillbaka. Redan när hon slog igenom som ung tjej i IFK Tärendö fick hon stöd. När Marcus Hellner blev aktuell för skidgymnasiet och flyttade till Gällivare, och faktiskt sommarjobbade en säsong på företaget, kom han också att ingå i LKAB:s sponsorstall.

De första sponsorkontrakten med ett antal tusen kronor har i dag blivit till mer affärsmässiga förhållanden där både Kalla och Hellner har egna företag. Kontrakten som sträcker sig till och med 2015 handlar om flera miljoner för båda.

VD:n en snabbskrinnare

- LKAB är den äldsta och en av mina viktigaste samarbetspartners. LKAB vågade både tro och satsa på mig som ung skidåkerska och jag är stolt att få förknippas med dem, säger Charlotte Kalla.

Hon tycks verkligen stå bakom de orden och tror att allt grundar sig i norrbottniska rötter.

- Jag uppskattar verkligen den trygghet och långsiktighet som avtalet har inneburit från början.

LKAB:s vd Lars-Eric Aaro, i dag 57 år och inne på sitt tredje år som vd på företaget, är själv genuin norrbottning med en uppväxt i Kiruna där han spelade hockey i Kiruna AIF.

- Jag var ytterforward och rätt vass på skridskorna. Bland lagkompisarna fanns Göte Wälitalo och Hans Särkijärvi som gick vidare i karriären.

Gillar målmedvetenheten

Lars-Eric Aaro valde en bana inom näringslivet, men är ofta åskådare när Luleå spelar hemma i SHL.

Han framhåller i synnerhet Charlotte Kallas målmedvetna inställning.

- Talang är sak, men viljan hos personen är avgörande. Hon vill åstadkomma mycket. Det är det optimala, vad man vill bli och vad man vill göra.

Han själv har också ett aktivt liv. Jobbet innebär ett ständigt resande från Luleå främst till Stockholm och Bryssel, men han försöker prioritera stunder med motion

- Jag gillar att både åka utför och på längden, säger Aaro.

Satsningar på sponsring och CSR

Han ser nyttan de många miljonerna som LKAB satsar på skidåkning:

- Våra medarbetare är otroligt stolta. Charlotte Kalla bär de värderingar som LKAB står för. Precis som att vi hela tiden söker förbättringar i vår verksamhet inspirerar Charlotte oss att sikta högre och bli snabbare och starkare som företag.

LKAB anslår över 150 miljoner kronor för en rad olika aktiviteter inom sponsring och CSR. Det samhällsansvaret visar sig i en rad aktiviteter inom olika områden.

- Vi vill bygga en attraktiv skola och ger stöd på många olika sätt. Vi har samarbetsavtal med Norrlandsteatern. Vi står bakom rekryteringen av läkare till landstinget för att människor här i norr ska känna en trygghet i vården.

En rad olika områden

Aarvo avser främst Malmafälten, med Gällivare och Kiruna kommuner, men exempelvis hör LKAB till Luleås främsta sponsorer.

- Föreningarna i Gällivare och Kiruna ska känna ett stöd från oss liksom framträdande enskilda idrottare.

I somras såg företaget ett bra tillfälle att ge O-ringen i Piteå större resurser.

- Ett mycket bra tillfälle eftersom många akademiker är orienterare.

LKAB har anställt 500 personer de senaste två åren och har ett ständigt behov av kvalificerad arbetskraft. En väg dit är att göra praktik på företaget.

- Vi har 600 sommarjobbare varje år. Senast fick vi 13 000 sökande från hela Sverige.

Regionen ska bli attraktiv

Lars-Eric Aaro värnar om hembygden, både i eget och företagets intresse.

- Vi anstränger oss för att regionen ska bli attraktiv. Det är en självklarhet.

I LKAB-akademin finns det möjlighet att söka medel. Här har företaget reserverat 75 miljoner till en mängd olika insatser.

- Vi är tekniskt ledande inom forskning och utveckling sedan 122 år. Den positionen vill vi behålla, betonar Aaro.

Nu får skidsporten stora resurser tack vare en världsledande producent av förädlade järnmalmsprodukter för ståltillverkning, som det heter i den egna bolagsbeskrivningen.

LKAB var partner till världscupen i Gällivare, det finns ett nära samarbete med Kalla och Hellner och företaget har nu också gett klartecken till världscuptävlingarna i Falun 2014 och skid-VM 2015.

Thomas Ejderhov

Maruc Hellner och Charlotte Kalla backar upp av LKAB sedan många år. Numera har de också varsitt bolag dit sponsorpengarna slussas.

K-G Holmgren (inte verifierad)

tis, 2013-12-10 10:40

1. Ideella föreningar och CSR

Sponsring inte bara för idrottsliga toppresultat. Vår huvudsakliga syssla inom t ex friidrotten är det som är kopplat till träning och tävling. Men den verksamhet som vi inte läser om i resultatlistorna är minst lika viktig. Den sociala delen i samhället som vi deltager i genom att vara en fritidssysselsättning som ger kamratskap över alla gränser. Inom (fri-)idrotten har vi våra värdegrunder och för att kunna arbeta utvecklande även med dem behövs sponsring även till det. // K-G Holmgren (Volontär inom friidrotten)

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

Vimmerby, cirka 15 000 invånare, är inte längre bara Astrid Lindgrens värld,  kändisar som Pippi Långstrump och Madicken har nu konkurrens av tätortens hockeylag som sensationellt klivit in i Hockeyallsvenskan, HA, efter seger i Hockeyettans kvalserie.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.