Vd:n en av Kallas största fan

Charlotte Kalla gav ett efterlängtat styrkebesked i helgen. En av de som gladde sig mest är LKAB:s vd Lars-Eric Aaro som är en av Kallas största supporters och sponsorer.
Lars-Eric Aaro är vd på LKAB och värnar mycket om hembygden. Dit hör både Charlotte Kalla och Marcus Hellner och därför har de ett stort sponsorstöd sedan åtta år tillbaka.



Dagen innan tävlingarna i Lillehammer fick Charlotte Kalla ett nytt bevis på hur Lars-Eric Aaro och LKAB vill ge henne optimala förutsättningar inför OS och VM i Falun.

Företaget betalar lönen för hennes personliga tränare, Magnus Ingesson, så att han kan ta tjänstledigt från jobbet som polis i Piteå och jobba heltid som hennes coach.

I dag varsitt eget bolag

- Vi stöttar henne extra mycket inför OS i Sotji 2014 och VM i Falun 2015, säger LKAB:s vd Lars-Eric Aaro.

Charlotte Kalla har haft ett när samarbete med LKAB sedan åtta år tillbaka. Redan när hon slog igenom som ung tjej i IFK Tärendö fick hon stöd. När Marcus Hellner blev aktuell för skidgymnasiet och flyttade till Gällivare, och faktiskt sommarjobbade en säsong på företaget, kom han också att ingå i LKAB:s sponsorstall.

De första sponsorkontrakten med ett antal tusen kronor har i dag blivit till mer affärsmässiga förhållanden där både Kalla och Hellner har egna företag. Kontrakten som sträcker sig till och med 2015 handlar om flera miljoner för båda.

VD:n en snabbskrinnare

- LKAB är den äldsta och en av mina viktigaste samarbetspartners. LKAB vågade både tro och satsa på mig som ung skidåkerska och jag är stolt att få förknippas med dem, säger Charlotte Kalla.

Hon tycks verkligen stå bakom de orden och tror att allt grundar sig i norrbottniska rötter.

- Jag uppskattar verkligen den trygghet och långsiktighet som avtalet har inneburit från början.

LKAB:s vd Lars-Eric Aaro, i dag 57 år och inne på sitt tredje år som vd på företaget, är själv genuin norrbottning med en uppväxt i Kiruna där han spelade hockey i Kiruna AIF.

- Jag var ytterforward och rätt vass på skridskorna. Bland lagkompisarna fanns Göte Wälitalo och Hans Särkijärvi som gick vidare i karriären.

Gillar målmedvetenheten

Lars-Eric Aaro valde en bana inom näringslivet, men är ofta åskådare när Luleå spelar hemma i SHL.

Han framhåller i synnerhet Charlotte Kallas målmedvetna inställning.

- Talang är sak, men viljan hos personen är avgörande. Hon vill åstadkomma mycket. Det är det optimala, vad man vill bli och vad man vill göra.

Han själv har också ett aktivt liv. Jobbet innebär ett ständigt resande från Luleå främst till Stockholm och Bryssel, men han försöker prioritera stunder med motion

- Jag gillar att både åka utför och på längden, säger Aaro.

Satsningar på sponsring och CSR

Han ser nyttan de många miljonerna som LKAB satsar på skidåkning:

- Våra medarbetare är otroligt stolta. Charlotte Kalla bär de värderingar som LKAB står för. Precis som att vi hela tiden söker förbättringar i vår verksamhet inspirerar Charlotte oss att sikta högre och bli snabbare och starkare som företag.

LKAB anslår över 150 miljoner kronor för en rad olika aktiviteter inom sponsring och CSR. Det samhällsansvaret visar sig i en rad aktiviteter inom olika områden.

- Vi vill bygga en attraktiv skola och ger stöd på många olika sätt. Vi har samarbetsavtal med Norrlandsteatern. Vi står bakom rekryteringen av läkare till landstinget för att människor här i norr ska känna en trygghet i vården.

En rad olika områden

Aarvo avser främst Malmafälten, med Gällivare och Kiruna kommuner, men exempelvis hör LKAB till Luleås främsta sponsorer.

- Föreningarna i Gällivare och Kiruna ska känna ett stöd från oss liksom framträdande enskilda idrottare.

I somras såg företaget ett bra tillfälle att ge O-ringen i Piteå större resurser.

- Ett mycket bra tillfälle eftersom många akademiker är orienterare.

LKAB har anställt 500 personer de senaste två åren och har ett ständigt behov av kvalificerad arbetskraft. En väg dit är att göra praktik på företaget.

- Vi har 600 sommarjobbare varje år. Senast fick vi 13 000 sökande från hela Sverige.

Regionen ska bli attraktiv

Lars-Eric Aaro värnar om hembygden, både i eget och företagets intresse.

- Vi anstränger oss för att regionen ska bli attraktiv. Det är en självklarhet.

I LKAB-akademin finns det möjlighet att söka medel. Här har företaget reserverat 75 miljoner till en mängd olika insatser.

- Vi är tekniskt ledande inom forskning och utveckling sedan 122 år. Den positionen vill vi behålla, betonar Aaro.

Nu får skidsporten stora resurser tack vare en världsledande producent av förädlade järnmalmsprodukter för ståltillverkning, som det heter i den egna bolagsbeskrivningen.

LKAB var partner till världscupen i Gällivare, det finns ett nära samarbete med Kalla och Hellner och företaget har nu också gett klartecken till världscuptävlingarna i Falun 2014 och skid-VM 2015.

Thomas Ejderhov

Maruc Hellner och Charlotte Kalla backar upp av LKAB sedan många år. Numera har de också varsitt bolag dit sponsorpengarna slussas.

Kommentera

Vad anser du? Låt oss diskutera, antingen med Facebook – eller med kommentarer direkt på sidan.

K-G Holmgren (inte verifierad)

tis, 2013-12-10 10:40

1. Ideella föreningar och CSR

Sponsring inte bara för idrottsliga toppresultat. Vår huvudsakliga syssla inom t ex friidrotten är det som är kopplat till träning och tävling. Men den verksamhet som vi inte läser om i resultatlistorna är minst lika viktig. Den sociala delen i samhället som vi deltager i genom att vara en fritidssysselsättning som ger kamratskap över alla gränser. Inom (fri-)idrotten har vi våra värdegrunder och för att kunna arbeta utvecklande även med dem behövs sponsring även till det. // K-G Holmgren (Volontär inom friidrotten)

Ekonomiskt ansvariga i ishockeyns tvillingklubbar, Djurgården och AIK jublar. Hundratals miljoner ligger i potten när lagen ska mötas i den hockeyallsvenska finalen. 

AIK var klart sedan tidigare efter 4-2 i matchserien mot Karlskoga. 

20 sekunder in i femte perioden frälste Albin Grewe sitt Djurgården med sitt 2-1 mot Södertälje. 4-3 i matcher i en stenhård matchserie.

Publiksuccén fortsätter.  Fler människor följer elitfotbollen än någonsin.Klubbarna räknar glatt publikintäkterna. Över en kvarts miljon åskådare på premiärmatcherna i Allsvenskan och Superettan.

Över 260 000 åskådare såg klubbarnas hemmapremiärer på plats i Allsvenskan och Superettan. Totalt sågs de två första omgångarna av 261 385 åskådare, en stor ökning jämfört med förra årets 240 021 åskådare vid samma tidpunkt.

- Vi har haft två fantastiskt premiärhelger, säger Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Nu har det hänt igen.  En bedragare har slagit till och lurat till sig pengar – den här gången mot en liten idrottsklubb. 226 000 kronor försvann från Häggenås Sportklubbs kassa.

– Det känns overkligt. Att en liten ideell förening ska drabbas så här. Det är pengar som vi har slitit för i åratal, säger Ida ordförande, Ida Lindman, till Östersunds-Posten.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Carlsberg Group är tillbaka i den europeiska landslagsfotbollens finrum.  Här är man väl insatta i konsten att skapa avtal som gynnar varumärket. Via nya partnerskap med dels UEFA och dels Svenska Fotbollförbundet är bolaget nu fotbollsölet till och med år 2030. 

Avtalet har en betoning på en jämn fördelning mellan herr- och dammästerskapen.

Folkspel är föreningslivet eget lotteriaktör. Sedan och erbjuder bland annat föreningslivet ett digitalt lotteri som heter JOYNA. I det ingår premiumvinsten win-win. En prenumerant vinner 100 000 kronor. Dessutom går samma summa till den förening eller organisation som sålt lotten.

I senaste dragningen gick vinsten till breddföreningen med fotboll och innebandy i sin verksamhet, Luleå SK.

 

I rena glädjeyran storspelade  Beachvolleyduon David Åhman och Jonatan Hellvig och är klara för kvartsfinal på världstourtävlingen Elite 16 i Saquarema, Brasilien. Svenskarna besegrade fransmännen Rémi Bassereau och Calvin Ayé med 2–0 i set och det var som att fira att de stadigt återkommer i SVT i år.

SVT har nämligen säkrat sändningsrättigheterna till den högsta divisionen på proffstouren, Elite 16, under 2025 och 2026. Det blir beachvolleyboll med lag Åhman/Hellvig i mängd de kommande två säsongerna.

MFF  satsar på en stjärnvärvning. Islänningen Arnór Sigurdsson är klar för klubben.

26-åringen håller dokumenterat hög klass och när MFF fick chansen  accepterades att han kostar några miljoner. an får tröja nummer åtta och ansluter till laget nästa vecka.Tränaren Henrik Rydström är lyrisk :– Tittar man på vad han gjorde i allsvenskan, så var det en offensiv av högsta klass. Han kan spela i olika offesiva positioner. Han kan vara åtta, tia eller ytter.