Chefsbyte vid Stockholm Globes Arenas

Lite i skymundan har ett skifte på vd-posten för Stockholm Globe Arenas skett. Ninna Engberg har slutat och efterträdaren är ett nygammalt namn.
Marie Lindqvist blir ny vd vid Stockholm Globe Arenas där hon 2006-2012 var Marknads- & Kommunikationschef.

 

Efter sju år som vd för Stockholm Globe Arenas väljer Ninna Engberg att lämna posten. Hon förnekar att det inte finns något bakomvarande skäl utan förklarar beslutet så här:

- Jag sa redan från början att jag skulle sluta när Tele2 Arena var klar. 

VD i sju år

Hon har varit VD för bolaget och AEG’s representant för den svenska marknaden och under de sju åren har arenaområdet vid Globen genomgått ideliga förändringar. 

- Jag har haft ett fantastiskt roligt jobb. Vi har byggt det här från ett kommunalt till ett amerikanskt bolag, gått från förlust till vinst och vårdat varumärket Stockholm Globe Arenas, som inte fanns innan.

Ett nygammalt namn har tagit över. Marie Lindqvist återkommer till Stockholm Globe Arenas där hon under åren 2006 till 2012 var Marknads- & Kommunikationschef.  

- Ett perfekt tillskott  till den starka utveckling som vi haft i Stockholm de senaste åren och vi är stolta över att hon nu återvänder till oss på AEG. Med sina ledaregenskaper och kunskap om marknaden kommer hon vara betydelsefull för vår fortsatta utveckling i Sverige, , säger Tom Miserendino, President AEG Europe.

Rutinerad ersättare

Marie Lindqvist har en gedigen bakgrund inom nöjes- och upplevelseindustrin då hon även haft ledande positioner inom Fritidsresor, Kolmården och Apollo.

- Jag behövde inte lång betänketid för att tacka ja. Det är ett fantastiskt roligt jobb som jag nu med ödmjukhet ser fram emot; att återigen vara delaktig i att bygga Stockholm som en framgångsrik evenemangsstad.

Marie Lindqvist är 45 år, är uppvuxen i Stockholm och bor idag med sin familj i Nacka, söder om Stockholm. 

Efter sju år som vd vid Stockholms Globe Arenas har Ninna Engberg valt att lämna posten. Foto: TT

Djurgården vinner inte allsvenskan, men tar hem ett pris som innehåller nog så mycket ära och heder.

Revisions- och rådgivningsföretaget EY har synat de allsvenska klubbarnas ekonomi för att hitta samband mellan framgångar på planen och ekonomiska förutsättningar – här var Djurgården mest framträdande av alla föreningar.

SOK slår på stort och gör något som man aldrig har gjort förut: Satsar ett antal miljoner på att bygga en unik mötesplats under OS i Pyeongchang. En Sweden Arena.

Partnerskapet mellan Vasaloppet och Stadium är att av de äldsta i sponsor-Sverige. Nu blir det också en fortsättning. Det nya avtalet sträcker dig till och med 2023.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

AIK Fotbolls huvudsponsor Åbros logotyp har blivit allt svårare att tyda i de senaste matcherna. Det är inte annat än helt avsiktligt. Nu avslöjar klubben anledningen till det bleka trycket: Genomskinligheten av Åbro-logotypen markerar avslutet på det 23 år långa samarbetet.

Motorn i den svenska hästnäringen riskerar att stanna. Det ligger nu i regeringens, främst Ardalan Shekarabis händer, att se till att en efterlängtad reform av spelpolitiken säkrar en rättvis finansiering av trav- och galoppsporternas grundläggande infrastruktur som anläggningar och tävlingskostnader samt de breda satsningar inom hästsektorn som idag finansieras via ATG.

Nästa säsong gäller ett nytt tv-avtal i ishockey. SHL-lagen kan få 45 miljoner vardera, de allsvenska klubbarna 2,3 miljoner var. Nu hotar AIK, Björklöven, Leksand, MoDo, Timrå och Södertälje att dra sig ur serien och bilda en nordisk liga, skriver Sportbladet.

Premier League, med alla spelaraffärer och silly Season fascinerar många, inte minst fans och journalister. Men nu nu kan det bli ändring och helt andra villkor.