Ska öka värdet för fotbollspubliken

123on, som tidigare tillsammans med mediejätten MediaPro lanserade it-tjänster för alla spanska fotbollsfans, utökar nu arbetsstyrkan med AIK:s förre ordförande, Per Hägerö.
Mikael Jansson, t v, förstärker företaget med Per Hägerö som tidigare var ordförande i AIK Fotbollen.

 

Hägerö ska få en nyckelroll i att forma 123ons organisation och strategi framöver då bolaget inleder en ny fas av tillväxt och inom kort lanserar en helt ny plattform. Nu gäller en kombination av mobil video och ny teknik som ska lyfta upplevelserna runt favoritklubben samt öka intäktsmöjligheterna.  

Via mobilfunktioner kan betraktaren njuta av favoritmål direkt från planen och få chansen att interagera live med sina stora idoler och dela det med och familj och vänner.

Per Hägerö blir ytterst ansvarig för tekniken och ett utvecklingsteam.

- Han kommer in med en blandning erfarenhet av strategi och ledning inom teknik och marknadsföring, säger Mikael Jansson, grundare och VD på 123on.

Per Hägerö är entusiastisk över sin nya uppgift:

- Jag ser fram emot att bygga ett tekniskt team som ska forma den framtida plattformen för Fan Engagement och möjligheten att driva utvecklingen av plattformen.

Per Hägerö har mer än 20 års erfarenhet från IT-branschen.

I AIK hade han bl a en framträdande roll när polisnotorna diskuterades och då klubben hade synpunkter på resonemanget från statens beslut.

Hur lyckas man i fotbollsaffärer? Fråga Benfica.  Sedan 2010 har portugiserna sålt en startelva för 3,25 miljarder kronor. En summa som är en våt dröm för en svensk klubb.

Kalmar FF var i ekonomisk kris. Nu tar kommunen över Guldfågeln Arena. Kommunen betalar 244,5 miljoner kronor för arenan och tar det fulla ekonomiska ansvaret för den.

Tre damer, tre herrar. Så ser det ut i den nya styrelsen I Svenska bandyförbundet. Det är första gången lika många kvinnor som herrar finns i styrelsen.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Trots att Sverige har nästan lika många kvinnliga idrottsutövare som manliga går åtta av tio sponsorkronor till män. Det måste vi ändra på, anser Niklas Birgetz, vd i Sponsrings & Eventföreningen som dock ser ljuset i tunneln.

Idrotten riskerar bli förlorare när reglerna för spelmarknaden förslås göras om. Det konstaterar RF, Riksidrottsförbundet efter att Spellicensutredningen presenterats på fredagen.

Efter månader av spekulationer kom bekräftelsen efter tio på fredagsmorgonen. Djurgårdares drömvärvning är verklighet. Kim Källström är tillbaka.