Barnens veckopeng — stjärnans succé

Inget ont som inte har något gott med sig. När Sirius-stjärnan Philip Haglund gick korsbandsskadad 2014 fick han gott om tid att tänka. Resulterat blev Veckopengen, en app som nu har 200 000 användare.
Philip Haglund är inte vara fotbollsspelare i allsvenska nykomlingen Sirius, han är även vd för Gimi AB som driver appen Veckopeng med 200 000 användare, främst barnfamiljer. — Foto: Mats Karlström, IK Sirius.

 

IF Brommapojkarna, Heerenveen, IFK Göteborg, Hammarby IF och numera IK Sirius. 

Det har gått bra på större delen av fotbollsresan för 30-årige stockholmaren Philip Haglund. Mycket bra, till och med.

Enda plumpen i protokollet är korsbandsskadan 2014 i IFK Göteborg med flera månaders rehab som resultat.

Tid att tänka

Då fick han tid att tänka på annat. Som vilka tjänster bankerna erbjuder familjer med barn när det gäller barnens veckopeng och månadspeng.

– Jag googlade runt och hittade inte så mycket. Då insåg jag att det fanns ett hål i marknaden som jag siktade in mig på, berättar Philip Haglund för UNT, Upsala Nya Tidning.

Resultatet blev en app med namnet Veckopeng, som lanserades våren 2015.

Den har i dag 200 000 användare.

Det har också blivit ett företag av appen, Gimi AB, som har åtta anställda och med Philip Haglund som vd.

Jobba ger energi 

– Jag mår bra av att göra saker utanför fotbollen. Istället för att åka hem efter träningen, åker jag till kontoret och jobbar en stund. Det ger mig energi och hjälper mig att stimulera hjärnan, förklarar Philip Haglund för UNT.

Gimi har planer på expandera i Europa. Och kanske är det en bra tid, för Philip Haglund har gått skadad på försäsongen och missade både premiären borta mot Djurgården och hemmapremiären mot forna lagkamraterna IFK Göteborg - och har därmed haft gott om tid att tänka. Igen.

– Jag vill inte stressa något med knät och det är inte bra att träna för mycket, för då kommer svullnaden tillbaka, säger fotbollsstjärnan och företagaren Philip Haglund till UNT.

Han var tillbaka på fotbollsplanen mot IFK Norrköping på Annandag Påsk.

Och det gick bra för allsvenska nykomlingen Sirius, som vann med 2-0 och därmed parkerar på tredje plats i Allsvenskan i skrivande stund.

 

Thomas Björn

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.