Här blev Göteborg först igen
Att idrott, idrottsevent och kulturevent har betydelse för hur städer upplevs, värderas och utvecklas är känt sedan länge. Städer och regioner har strategier för hur man ska bli mer attraktiva och hur man med hjälp av idrottsevent ska kunna tydliggöra sin identitet och de värden man står eller vill så för. Nu har en ny satsning invigts i Göteborg för att se till att svensk evenemangsnäring och destinationsutveckling blir än mer attraktiv och internationellt konkurrenskraftig.
Satsningen går under namnet Xperience next och strävar efter att vara en dynamisk innovationsmiljö och mötesplats för utveckling av framtidens hållbara upplevelseindustri. Redan tidigare i år har flera projekt startat med nationella och internationella aktörer för att skapa nya metoder, verktyg och affärsmodeller.
Så ska utvecklingen ske
Bland de intressanta projekten finns projekt som ser hur idrottsevent kan bli bättre på att använda digitalisering, big data och analytics för att såväl utveckla sin egen affär och för att skapa än större värde för både destination och sponsorer. Göteborg med Göteborg&Co i spetsen ligger långt fram i dessa tankar och är mycket aktiva för att se till att deras portfölj av event från Håkan Hellström och andra Ullevikonserter till GotiaCup, GöteborgsVarvet och fotbolls-EM stärker staden.
Att event är viktiga för såväl marknadsföring av sponsorer och städer och för att förändra attityder och beteende betonades under invigningen av satsningen av GotEvents Henrik Jutbring. Han hänvisade till hans tidigare forskning där han påvisat betydelsen av hur event påverkar deltagarnas beteende. Påverkan sker inte bara i samband med eventet utan även efter eventet, eftersom budskap under ett event stärks av den upplevelse som deltagarna får i samband med eventet. Upplevelsen blir intensivare och kraftfullare och således kan beteendeförändringar möjliggöras och kanske även bli varaktiga.
För idrotten som rättighetsinnehavare så visar det på betydelsen att förstå på vilket sätt idrottsevent och idrotten är ett medel för andra att uppnå olika typer av mål såsom attityd och beteendeförändringar. Kommer festen kring ett framtida fotbolls EM för damer i Göteborg ge inspiration för flickor i utsatta områden att börja träna? Kan eventet uppluckra kulturbarriärer som vill hålla samma flickor borta från rörelse och idrottande? Som idrottsarrangör är detta viktiga frågor att adressera.
Framhåll fördelarna
Idrotten behöver visa att värdet av EM-turneringen och de matcher som sker i en stad ger mervärden. Att bara se till publikintäkter räcker inte om man exempelvis jämför med fyra Håkan Hellströms konserter för utsålda Ullevi med cirka 275 000 besökare. I år har Göteborgs konsertsommar på Ullevi haft 800 000 besökare gett en turistekonomisk omsättning på 1-1,5 miljarder. Det kommer inte ett fotbolls EM ge.
Idrotten har en viktig roll i många städers eventstrategier men framöver behöver idrotten se bredare än att bara locka besökare till idrottsevenemangen. Idrottensevenemangsaktörer behöver förstå hur och på vilket sätt rättigheter kan bidra till att skapa värden och rättighetsinnehavarna behöver även fokusera på att skapa dessa värden. Vi behöver förstå hur och på vilket sätt upplevelsen kan bli starkare innan, under och efter våra evenemang. Förhoppningsvis kan den nya satsningen Xperience Next hjälpa oss med detta.
Mest lästa just nu
På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv. Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.
Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid.
Skriv kommentar