Börsbolag investerar i Modo

Ingen av parterna vill uppge värdet på uppgörelsen, men det är helt uppenbart att Modo Hockey har lyckats nå ett rekordstort sponsoravtal med Fenix Outdoor. Kontraktet omfattar tio år och betyder att Swedbank Arena blir Fjällräven Center.

- Jag är övertygad om att det nya arenanamnet "Fjällräven Center" kommer att tas emot mycket positivt och snabbt sätta sig hos Modo-fansen. Motståndarna skall veta att det inte blir lätt att glida in i "rävgrytet", säger klubbens vd, Anders Trollsås.

Fenix Outdoor, som äger varumärket Fjällräven, blir huvudsponsor och överenskommelsen gäller i tio år. Hur många miljoner som kommer klubben till del har inte avslöjats, men värdet torde vara mycket stort.

Det är välkomna tillskott för en klubb som bara för en månad sedan hotades starkt. Dels sportsligt med flera förluster än vinster i elitserien och dels ekonomiskt när publiken uteblev och skulderna ökade i antal.
Sedan dess har det hänt åtskilligt. Klubbens sportchef, Fredrik Andersson, och vd:n, Anders Trollsås, har haft ett enastående flyt.

Superstjärnorna Peter Forsberg och Markus Näslund gav klartecken till spel, utan att begära ersättning, och fem av lagets spelare samlade ihop till ett miljonbelopp för att stötta sin förening. Som en följd har också laget vunnit flera matcher.

Därtill kommer onsdagens nyhet om sponsoravtalet som grädde på moset. Och dessutom, Swedbank stannar som framträdande sponsor trots att företaget inte längre är namnsponsor till hallen. Banken ska göra en satsning på ungdomshockeyn.



Fakta

Fenix Outdoor är en internationellt verksam koncern inriktad på produkter för natur och friluftsliv. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Den övergripande målsättningen är att bli Nordens ledande koncern fokuserad på design och försäljning av friluftskläder och fritidsartiklar.
År 2001 köptes detaljhandelskedjan Naturkompaniet AB och sedan har också Products AB, Primus AB och Hanwag tillkommit.  Koncernens nettoomsättning för år 2008 uppgick till 961 miljoner med ett resultat före skatt på 145 miljoner.

Med Vancouver-stjärnan Elias Pettersson, 21 år, som affischnamn, och med samarbetsavtal med världens största skridskotillverkare, kanadensiska Bauer, är Sundsvallsföretaget Prosharp, en allt större aktör i hockey-världen.

Allt började hemma i garaget hemma mot Rune Eriksson i Njurunda, ingenjör och med ett varmt hockeyhjärta.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Tiotusentals motionärer hade orsak att jubla på fredagen.Då framkom nämligen att startavgifter i motionslopp kan betraktas som friskvårdsbidrag som arbetsgivare kan ge skattefritt till sina anställda. En rad andra fritidsaktiviteter, som bl a Hästkörning, agility, sportfiske och enduro ingår också, ivå färska domar i Högsta förvaltningsdomstolen.

 – Många fler aktiviteter kan nu ge friskvårdsbidrag, säger Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Mikael Fahlander var starkt pådrivande när klubben inledde marschen mot en tillvaro i högsta serien. Då i flera roller, som sportchef, ordförande och storsponsor för Örebro hockey.   

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Brynäs är på väg att lyckas med sin donationkampanj som ska göra det möjligt att värva två ¨högklassiga nyförvärv. Pengar strömmar stadigt i och många vill bidra till att förstärka laget. Men det krävs flera miljoner.