Ska Volvo lämna STCC?

Volvo Cars dumpar alla sponsorsamarbeten, hette det. Larmet gick och frågan är vad som sker i slutänden. Ska Volvo exempelvis ge upp satsningen i STCC?
Thed Björk rattade en Volvo till STCC-titeln i somras. Nu råder frågetecken runt Volvos fortsatta engagemang i STTC.

 

STCC skulle mista Volvo som sponsor och i Göteborg växte oron och frågetecken runt koncernens engagemang i Frölunda, Gothenburg Horse Show och Göteborgsoperan.

Återförsäljarnas event

Dessutom uppstod ett tvivel runt alla de sponsoruppgörelser där lokala återförsäljare står bakom. Så mycket står klart att Volvos avtal nmed STCC går ut efter 2015 och då ska företaget fundera på framtiden.

Vad det ytterst handlar om är den globala strategin där Volvo Ocean Race blir prioriterat  i ännu högre grad i fortsättningen. Något som kommunicerades för redan någon månad sedan.

Då framkom att Volvo väljer att inte förnya sin sponsring av Volvo World Match Play Championship och Volvo Golf Champions. Stora internationella tävlingar som nu får stå tillbaka för kundgolf och en stortävling i Kina.

Golftävling blir kvar

- Det enkla skälet är helt enkelt att vi bytt strategi, sa då Per Ericsson, vd för Volvo Event Managment. 

- Vi ser att våra kundrelationer blir viktigare och viktigare och där är golfen förstås fortfarande jätteviktig. Vi kommer därför att fortsätta jobba med vår Volvo World Golf Challenge där 60 000 kunder från 40 olika länder varje år deltar.

Han avser de svenska återförsäljarnas stora arrangemang, med 4 000 spelare i partävlingen och 10 000 i den digitala singeltävlingen, som ska fortsätta.  

"Inte klara med allt"

Frågan är vad som gäller uppgiften att Volvo vill släppa all motorsport.

”Motorsport passar inte ihop med vårt varumärke, där vi står för mindre motorer och säkerhet. Vi drar oss därför ur exempelvis STCC så snart kontrakten så medger”, meddelade Volvo Cars marknadschef Alain Visser till Dagens Industri.

Senare på dagen ville Stefan Elfström, presstalesman Volvo Cars, tona nyheterna.

- Det är en övergripande global strategi, så vi är inte klara med alla detaljer kring vad som kommer att omfattas och inte omfattas framöver.

VM-perioden i fotboll är en klass för sig själv. Vänner och familj samlas och diskuterar möjligheter och hinder för olika landslag. Aldrig är många emotionellt involverad i spekulationerrunt  favoriter, både bland lag och spelare. Men VM är också en marknadsplats och viktig kassako för stora bolag. Landslagens matchställ är ett bra exempel att se hur bolagen cashar-in med Nike, Adidas och Puma som de största aktörerna.

Nu är det på riktigt. På fredagsförmiddagen togs de första spadtagen till en ishall med fullstor bandyplan. Platsen är Gubbängens IP i södra Storstockholm. Den är mer än efterlängtad, inte minst av Hammarby Bandy. Hallen kommer att kosta 150 miljoner kronor.

22-28 mars 2021 avgörs konståknings-VM i Stockholm. Konståkningsförbundet tilldelades nyligen arrangemanget i kamp med Zagreb, Bratislava, Soul och Milano. När VM 2008 avgjordes i Göteborg inför 85 000 åskådare gjorde förbundet en vinst på 10 miljoner kronor. 

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Sponsringen i svensk idrott uppgår till 5,4 miljarder kronor och handlar allt mindre om exponering via skyltar. Numera vill företagen betona ett aktivt samhällsengagemang, rapporterar Thomas Björn efter samtal med sponsorexperter. 

Östersund var inte långt ifrån att bli en vinnare i dubbelmötet med Arsenal. London-klubben drog dock det längsta strået till slut, men det fanns stora vinnare. Östersunds vinst på bortaplan bidrog till att tre kuponger på Europatipset lyckades pricka in 13 rätt och 1 miljon kronor i vinst.

Lördagens högt ställda förväntningar inför Sveriges kvartsfinal i VM mot England-VM infriades med en publiksiffra på 2,8 miljoner TV-tittare. Det innebar  rekord för TV-tittande. Det mytomspunna VM 1994 då 2,4 miljoner personer såg Sverige vinna kvartsfinalen mot Rumänien raderades.

Det råder Christiano Ronaldo-feber i Turin. Enligt tyska Sky Sport sålde Juventus 520 000 tröjor med nummer 7 ryggen för 1 000 kronor styck – på ett dygn sedan affären blivit officiell.