Ska Volvo lämna STCC?

Volvo Cars dumpar alla sponsorsamarbeten, hette det. Larmet gick och frågan är vad som sker i slutänden. Ska Volvo exempelvis ge upp satsningen i STCC?
Thed Björk rattade en Volvo till STCC-titeln i somras. Nu råder frågetecken runt Volvos fortsatta engagemang i STTC.

 

STCC skulle mista Volvo som sponsor och i Göteborg växte oron och frågetecken runt koncernens engagemang i Frölunda, Gothenburg Horse Show och Göteborgsoperan.

Återförsäljarnas event

Dessutom uppstod ett tvivel runt alla de sponsoruppgörelser där lokala återförsäljare står bakom. Så mycket står klart att Volvos avtal nmed STCC går ut efter 2015 och då ska företaget fundera på framtiden.

Vad det ytterst handlar om är den globala strategin där Volvo Ocean Race blir prioriterat  i ännu högre grad i fortsättningen. Något som kommunicerades för redan någon månad sedan.

Då framkom att Volvo väljer att inte förnya sin sponsring av Volvo World Match Play Championship och Volvo Golf Champions. Stora internationella tävlingar som nu får stå tillbaka för kundgolf och en stortävling i Kina.

Golftävling blir kvar

- Det enkla skälet är helt enkelt att vi bytt strategi, sa då Per Ericsson, vd för Volvo Event Managment. 

- Vi ser att våra kundrelationer blir viktigare och viktigare och där är golfen förstås fortfarande jätteviktig. Vi kommer därför att fortsätta jobba med vår Volvo World Golf Challenge där 60 000 kunder från 40 olika länder varje år deltar.

Han avser de svenska återförsäljarnas stora arrangemang, med 4 000 spelare i partävlingen och 10 000 i den digitala singeltävlingen, som ska fortsätta.  

"Inte klara med allt"

Frågan är vad som gäller uppgiften att Volvo vill släppa all motorsport.

”Motorsport passar inte ihop med vårt varumärke, där vi står för mindre motorer och säkerhet. Vi drar oss därför ur exempelvis STCC så snart kontrakten så medger”, meddelade Volvo Cars marknadschef Alain Visser till Dagens Industri.

Senare på dagen ville Stefan Elfström, presstalesman Volvo Cars, tona nyheterna.

- Det är en övergripande global strategi, så vi är inte klara med alla detaljer kring vad som kommer att omfattas och inte omfattas framöver.

AIK Fotboll AB:s delårsrapport, perioden januari-mars 2024, är ingen munter läsning för nyvalde ordföranden Mikael Jomer, 40 år, civilekonom och operativ chef för ett medicinteknikföretag. Han kommer närmast från förtroende uppdrag i Svarta Massan, en fristående ekonomisk förening som finns i AIK:s bakgrund.

Resultatet, drift, för perioden är minus 37,5 miljoner kronor och vd Fredrik Söderberg flaggar för att spelarförsäljningar blir nödvändiga under sommarens transfer fönster.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

Det ideella engagemanget är ännu närvarande i svensk idrott. 
-Ja, i varje fall vad gäller orientering, utan alla frivilliga krafter vore den här tävlingen dödsdömd.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.