Giganterna samarbetar i Göteborg

De har Göteborg som bas men med ett globalt perspektiv och har nått en dimension som innebär uppmärksamhet  runt om i världen. Nu ska de också samarbeta  världens största ungdomsturnering i fotboll,Gothia Cup, och multinationella bilfabrikanten, Volvo, Två giganter ska göra gemensam sak.

En affärsuppgörelse  på hemmaplan 

Hur den konstruktionen ser ut är och förblir en hemlighet. Räcker sex siffror? Eller sju? Vad kostade det Volvo Car Sverige att köpa in sig i all den kommunikation och exponering som Gothia och arrangerande Häcken står för. Hur bedöms värdet…

Elektrifierade transporter

Som ny officiell partner kommer Volvo Car Sverige att ställa elektrifierade bilar till turneringens förfogande. Gothia Cup genomförs med fler än 30 000 deltagare i Göteborg med kranskommuner i mitten av juli. Partnerskapet med Volvo Car Sverige ska bidra till att logistik och transporter fungerar smidigt och hållbart under evenemanget.

– Det känns fantastiskt roligt att kunna presentera det här samarbetet mellan två av Göteborgs – och Sveriges – finaste varumärken. Två ansvarstagande varumärken såväl lokalt som globalt och att då dessutom kunna visa upp det direkt i praktiken, där Volvo Cars som bilpartner omedelbart kliver in och minskar turneringens klimatpåverkan, känns helt i linje med den utvecklingsresa vi är inne på med Gothia Cup, säger Thomas Anderson, försäljningschef för Gothia Cup.

"Vi vill bidra"

– Vi är glada över att bli en del av Gothia Cup, en mötesplats för världens ungdomar med fotbollen som gemensam nämnare där mångas drömmar förverkligas. Vi på Volvo Cars har alltid haft människan i fokus i allt vi gör. Genom samarbetet bidrar vi till att turneringen transporteras säkert och elektriskt i Volvobilar, säger Katarina Adamson, Marknadsdirektör för Volvo Car Sverige.

– Det är två starka, lokala varumärken med hela världen som spelplan. Vi är övertygade om att Volvo Car Sverige med sin innovativa kraft kan vara med och utveckla Gothia Cup till en ännu bättre upplevelse för världens ungdomar, säger Anders Albertsson, evenemangschef för Gothia Cup.

Thomas Ejderhov

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

På lördag, 30 mars, inleds 100 års jubilerande allsvenskan i fotboll, i en tid när våld och allvarliga incidenter på läktaren har ökat kraftigt. Ansvariga inom polisen talar till och med om att supporters till  lag från Stockholm, Göteborg och Malmö har ”radikaliserats” och inte är främmande för omstörtande verksamhet.Enligt en kartläggning av SVT har 224 personer tillträdesförbud till den allsvenska premiären.

SOK:s orsförande, hans von Uthman har bestämda åsikter om Framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.