Sponsorerna upplåter sina platser

Brynäs gör något synnerligen ovanligt. Klubben utnyttjar sina reklamfria matchtröjor samtidigt om sponsorerna lämnar en 40 meter lång reklamsarg fri - för värdeord som Gävles barn har valt ut.
Ett antal av Brynäs sponsorer har avsagt sig reklam till förmån för barnens projekt i Gävle.

 

Barnen i Gävle har sagt sitt. Under hela hösten har Gävles skolor arbetat i sina klassrum med sikte på barnkonventionens dag. Sedan har klasserna enats om de tre värdeord som betyder mest för dem, trygghet, fred och kärlek.

Från och med fredag sitter klassernas värdeord på dels en 40 meter lång sarg i Gavlerinken plus att varje spelare bär ett värdeord på sin matchtröja.

- Vi vill ge alla barnen i Gävle en röst, få dom att känna sig hörda, sedda och öka deras stolthet över sig själv och det som är viktigt för dem, säger Johan Cahling, vice klubbdirektör  Brynäs IF. 

- Dessutom vill vi uppmärksamma vuxenvärlden på vilka värdeord som barnen tycker är viktiga.

Förarbetet i skolorna har i år varit en viktig del i förberedelserna inför Barnkonventionens dag. Samtliga elever i årskurserna 4, 5 och 6 har inför dagen arbetat med olika uppdrag varav ett var att välja ut de viktigaste tre orden. 2 100 elever kom till Gavlerinken på tisdagen och fick se resultatet av sitt arbete.

- För oss var det viktigt att eleverna som har gjort arbetet fick se resultatet först av alla, förklarar Johan Cahling.  

Efter exakt 13 månader var Brynäs tillbaka i SHL.
Den 23 mars 2023 badade Gävle i tårar sedan Malmö  skickat gästrikarna till Hockeyallsvenskan efter seger i den femte kvalmatchen.
Den 23 april 2024 förvandlades Johanneshov till ett lyckohav. Brynäs hade ”svept” Djurgården med 4-0 i matchserien och stor matchhjälte på ”Hovet” var 21-årige Oliver Tärnström,  ironiskt nog uppväxt i Stockholm och fostrad i AIK:s ungdomsled.

Politikerna i Motala torde vara nöjda. I fortsättningen slipper de tjatat om att bygga bandyhall.  De styrande har nämligen lyckats krossa elitklubben. IFK Motala ger upp platsen i Elitserien och entusiasmen i klubben försvinner. Likvideringen pågår, spelare och lämnar klubben och entusiasmen allmänt i IFK är på lägsta nivå 

SOK:s ordförande, Hans von Uthman har bestämda åsikter om framtidens eliidrott i Sverige.
Idrottsrörelsen söker ökat stöd  från både politiker och näringsliv, samt ökad förståelse för elitidrottens fördelar och utmaningar.
Bakgrunden är en rapport från  Centrum för Idrottsforskning (CIF), presenterad i Idrottens Affärer. CIF:s utredare Johan R Norberg slår fast att internationell toppidrott präglas av global kapprustning.  

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”Gör golfen vildare”. Med den slogan lanserar Världsnaturfonden WWF och Svenska Golfförbundet (SGF) ett nytt  samarbete  En rad insatser ska gynna naturen – allt från blomsterängar för pollinerande insekter till att bygga bihotell.
Kampanjen Gör golfen vildare  riktas brett till både allmänheten, företag och organisationer.

Sedan starten 1991 har den ideella organisationen Folkspel, via främst BingoLotto och Sverigelotten, betalat ut uppemot 18 miljarder till svenskt föreningsliv.  Men det är inte nog.nu startar Folkspel Joyna, ett nytt digital tlotteri.

Lagom som många sportentusiaster hade fått ordning på valet av kanal och visste hur man tekniskt går tillväga – då lanseras en ny streamingtjänst och vänder upp och ned på allt som människor har lärt sig och vant sig vid. 

Köp – och säljfesten rasar med oförminskad intensitet i hockeyns högsta divisioner. Vad som tidigare dementerats med eftertryck blir den här årstiden till sanningar. Kontrakt rivs, och nya skrivs. 
Att SHL-lag har spelare i karantän, och vägrar  tillträde till omklädningsrum, har mindre betydelse – bara kontraktssumma och längd är tilltalande.