Visma i unik satsning på eget cykelstall

Samtidigt som Visma går in i ett femårsavtal som ny titelsponsor för det nederländska cyklings- och skridskolaget Team Oranje kommer meddelandet om att de senaste årens mest framgångsrika  cykellag, Team Sky, är i farozonen.    

Foto: STR/AFP/TT

Från 1 januari 2019 kommer Vismas nya lag att tävla under namnet Team Jumbo-Visma. Sponsringen delas med Jumbo som är ett dagligvaruföretag verksamt i Nederländerna, lyder nyheten från Visma.

Avtalet innebär att Visma blirdet första nordiska företag som sponsrar ett lag inom proffscykling i stor skala, vilket är i linje med Visma strategi att utöka sin närvaro på Europamarknaden.

– Vi är väldigt glada över att bli ny sponsor till ett av världens ledande lag inom cykling och hastighetsåkning på skridskor, Vi har nått en punkt där vi gått från att ha varit ett nordiskt bolag till en pan-europeisk koncern och den här typen av sponsorskap är viktiga för oss för att skapa kännedom om Vismas varumärke på för oss nya marknader i Europa, säger Vismas vd Øystein Moan.

Men samtigt funderar ledningen på Sky Sports stt lägga ned proffscykeln. Företage tar meddelat  att de avser att  lägga sina pengar på   andra projekt från och med år 2020.    

 -Vi är stolta över den roll vi spelat i Storbritanniens förvandling till en cykelnation under det senaste årtiondet, säger cykellagets chef Dave Brailsford till Sky Sports.            

Team Sky har sedan 2012 vunnit Tour de  France alla år förutom 2014, samt  Spanien runt 2017 och Giro d'Italia 2018. Flera av lagets åkare har anklagats för dopning.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Temperaturen i Östersund kryper under nollan men för de ansvariga i Östersunds FK känns det som ljumma vårvindar. På måndagen blev det klart att det anrika byggföretaget Diös blir ny sponsor inför 2020. Under veckan har klubben också betalat av drygt en miljon på skatteskulden.

Det finns ingen gata i Sverige som kan mäta sig med Evenemangsgatan i Göteborg. Sträckan mellan Scandinavium och Ullevi, med närheten till Gamla Ullevi och Valhalla är arenatätast i landet och har därtill med ett massivt utbud.

Men det finns heller ingen gata i landet som är så omdiskuterad och väcker så mycket tankar på förändring. Nu finns förslag om att riva både Ullevi och Scandinavium!

Sverige  blir platsen för en unik golftävling de tre närmaste åren. På Bro Hof ska 78 damer möta 78 herrar i ett exceptionellt arrangemang i premiären 2020. Affischnamn  och värdar är de svenska essen, Annika Sörenstam och Henrik Stenson.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Scandinavian Invitation ( före detta Scandinavian Masters) får nytt format och blir Scandinavian Mixed.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Nils Wiberg med sitt företag Prioritet Finans är en av landets största idrottssponsorer. Nu har han tagit nya beslut. Hans miljoner ska få fart på de svenska herrarna i längdåkning och samtidigt blir han stjärnsponsor till IFK Göteborg Futsal. 

14-20 oktober vänds tennisblickarna mot Kungliga Tennishallen i Stockholm när det är dags för klassiska Stockholm Open. Nu är det klart att hela turneringen sänds på Eurosport och Kanal 9.

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.