Blåvitt bygger om via miljardärerna

De var affärskompanjoner och förverkligade planerna på Sveriges största multiarena i Kviberg i Göteborg. I dag är miljardärerna de som räddar IFK Göteborg inför framtiden. Lagom som Nils Wiberg och hans prioritet Finans lämnar klubben efter åtta år som stjärnsponsor tar Ola Serneke över som huvudsponsor.

Ola Serneke och Nils Wiberg var affärskompanjonerna som stod bakom landets största multisportarena i Kviberg. En jätteanläggning som sedan fick namnet Prioritet Serneke Arena.Foto: Tommy Holl

Givetvis är tacksamheten stor i IFK som gör en make-over av rekordformat. Större förändringar på så kort tid har ingen elitklubb i Sverige tvingats till. Spelartruppen är utbytt. Hela lagledningen likaså och till stora delar är det nytt folk i klubbledningen och på kansliet.

En total make over

Blåvitts ekonomi har ju rasat de senaste åren och kapitalbolaget  IFK GBG Transferintressenter AB är bildat i förhoppningen att öka intäkterna.

Där har Serneke redan en position som ledande företag. På torsdagen presenterades byggjätten som klubbens nya huvudsponsor.

– Vi är oerhört nöjda med att Serneke väljer att visa att man tror på den vägen som klubben har stakat ut för framtiden genom att signera ett femårigt avtal som huvudpartner, säger Blåvitts klubbdirektör Max Markusson.

– Vi sa när vi gick in första året som partner att vi skulle växa med IFK och växer vi som bolag ska vi fortsätta engagera oss i klubben. Vi har nu varit med i tio år och byggt nya Kamratgården och Prioritet Serneke Arena och ser det som en naturlig utveckling att hänga med som ny huvudpartner, säger Ola Serneke, ägare och vd för Serneke.

Reserverat för Prioritet

 Klubben meddelade också att rollen som stjärnsponsor är reserverad för Prioritet Finans, vilket tyder på att det finns en förhoppning om att Nils Wiberg ska återkomma. 

För ett par veckor sedan deklarerade han:

– Vi har i samförstånd med IFK Göteborg beslutat att inte förlänga vårt stjärnsponsoravtal utan diskuterar i stället andra möjligheter att vara med och stödja föreningen i framtiden, men inte längre som IFK Göteborgs stjärnsponsor. 

-Samtidigt känns det lite ledsamt att Prioritet Finans nu lämnar utrymmet på bröstet på den blåvita matchtröjan

Blåvitts tröja var länge synonymt med Ica. Nu byter IFK från den ena till den andra miljardären. Serneke är för övrigt också huvudsponsor till Frölunda Hockey.

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Svenska Ishockeyförbundets licensnämnd underkänner SHL-laget Malmö Redhawks årsredovisning för säsongen 2018-2019 och tvingar ut laget i ett så kallat kontrollår säsongen 2019-2020.

Det innebär att Redhawks bokslut våren 2020 måste visa ett eget kapital på  minst 6 miljoner kronor, annars hotar omedelbar nedflyttning. Det har aldrig hänt tidigare att SHL-lag degraderats på grund av ekonomisk obalans.

"Kommunerna har slutat planera för idrott och fritid"

Många var överens vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, där Riksidrottsförbundet och Tankesmedjan Movium presenterade  en ny exempelsamling som belyser utmaningarna att planera för social hållbarhet och plats för idrott..

Det var förre fotbollsstjärnan och affärsmannen Kay Wiestål, 78, som initierade Victoriadagen i Borgholm på Öland. Ifjol tackade han för sig efter 40 år som ansvarig. Wiestål träffade kung Carl Gustaf XVI 1976 på dåvarande kändiskrogen Alexandra i Stockholm och lade fram sin idé att kronprinsessans födelsedag borde firas på Öland. Kungen nappade på förslaget.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

Spelsajterna Betsson och Kindred ville ha tillgång till ATG:s spelpooler. Nu har Konkurrensverket sagt nej. ”Ett oerhört viktigt beslut i rätt riktning”, säger Hasse Lord Skarplöth, Chief Executive Officer på ATG.

SVT ska visa, och bevaka i stor skala de kommande tolv SM-veckorna. Allt enligt det program-koncept som public service-bolaget har initierat och backat upp i några år.

SVT är partner till RF och en rad specialförbund och det ligger i bolagets intresse att ge uppmärksamhet till arrangemangen såväl sommar som vinter.En mångfald av idrotter får möjlighet att exponeras sedan programidén vann kraft.  

Gränser existerar inte i denna orimliga värld, men fansen, då… Deras säsongsbiljetter, deras TV-abonnemang blir bara dyrare. 

Fotbollens silly season är som mest intensiv och varje dag rapporteras om både transfers och anbud, möjliga eller omöjliga.

Summorna och siffrorna fullkomligt galopperar i en sanslös oordning. Det är så mycket pengar att människor får svårt att räkna.