Nu höjer sponsorn bidraget ännu mer

Svenska skidförbundets och längdlandslagets satsning med Team Bauhaus har blivit en sportslig succé med bland annat nio pallplaceringar i världscupen i vinter.

Nu utvecklas samarbetet ytterligare genom att Bauhaus går in och premierar framgångar i världscupen.

Johan Sares, längdchef i Skidförbundet och delvis ansvarig för marknadsarbetet, har framgång i sitt umgänge med sponsorer. Foto: Anders Wiklund / TT

- Det känns väldigt bra att vi kan ta det här steget tillsammans, säger längdchefen Johan Sares.

När längdlandslaget i våras presenterade sina träningsgrupper inför säsongen 2018/2019 fanns sju herrar och sju damer uttagna i A-gruppen och lika många herrar och damer i nysatsningen Team Bauhaus.

Sponsorn höjer bidraget

Uttagningarna grundade sig på föregående säsongs resultat. 

A-gruppens åkare skrev under ett åkaravtal med Svenska skidförbundet som bland annat innehåller ett bonusprogram. Det är också en del i det åkarbidrag som Svenska skidförbundet betalar ut till varje medlem i A-landslaget. Bland annat utlöser avtalet en bonus på 100 000 kr till varje åkare om de tillsammans levererar 30 pallplaceringar i världscupen och samtidigt kvalificerar sig till kommande säsongs träningsgrupp.

Någon liknande bonus har inte funnits för Team Bauhaus mer än segerbonusen som samtliga aktiva äger rätt till.

Men nu är den aktiva sponsorn så nöjd med utvecklingen att den vill bidra ytterligare:

- Bauhaus är jättenöjda med det samarbete de har med längdlandslaget och har varit aktiva i att hitta en lösning där pallplatser ska betala sig för gruppen under A-laget. Lösningen innebär att Bauhaus premierar varje pallplats med 20 000 kronor till den aktiv som lyckas ta en pallplats vid ett världscuplopp.

- Vår satsning med ”Team Bauhaus” tillsammans med skidförbundet har under året varit en succé och att vi kan gå in och stötta det ytterligare genom att premiera sportsliga framgångar till dem som ingår i teamet känns väldigt bra för oss på Bauhaus säger Johan Saxne marknadsdirektör på Bauhaus.

- Det känns förstås väldigt bra att Bauhaus, förutom den sportsliga uppbackningen, också vill bidra ytterligare med ekonomisk stöttning utöver den vi redan har inom skidförbundets landslagsverksamhet, säger Johan Sares.

Hittills har två åkare från Team Bauhaus tagit pallplatser i världscupen i vinter. Maja Dahlqvist sju stycken och Evelina Settlin två.

Maja Dahqvist 140 000 kronor rikare

Maja Dahlqvist från Borlänge har varit den stora sensationen i längdskidåkningen Trots att hon inte tillhör A-gruppen har hon tagit sju pallplatser i världscupen – hittills. 

Eftersom hon inte tillhör A-gruppen utan är en av sju damer och sju herrar som finns  en trappa ned i Team Bauhaus. Nu har Bauhaus beslutat att stötta åka i teamet med 20 000 kronor för varje pallplats. Det betyder 140 000 kronor till Maja.

Skidförbundets bonusprogram för A-truppens sju damer och sju herrar innebär att om de kommer upp i 30 pallplatser i världscupen utgår 100 000 kronor till varje åkare. Nu är åkarna uppe i 29 pallplatser och det blir säkert fler än 30.

Trots succén för Maja Dahlqvist har hon stått utanför den premien. Men nu så…

Skidförbundets och Bauhaus samarbete har blivit en succé. Hittills har åkarna i Team Bauhaus tagit nio pallplatser i världscupen.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.