Nordea lovar plastfritt vid jätteevenemang

Nordea har i många år haft en framträdande position inom svensk idrottssponsring. Främst har det handlat om Masters i golf respektive tennis med bl a Nordic Light Open, I år har eventmanagern Tomas Björklund i stället gett klartecken till GKSS Match Cup Sweden som är Sveriges största seglingsevent. I fjol såg 50 000 åskådare tävlingen. Nordea går in som ny huvudpartner. Och notera: arrangörerna lovar plastfritt i Marstrand vid tävlingen. 

2019 blir en sportslig höjdpunkt då GKSS Match Cup Sweden, lagom till 25-årsjubileet, är finalen på World Match Racing Tour. Det betyder att startfältet är av absolut toppklass och att de tolv bäst rankade besättningarna i världen kommer att göra upp om VM-titeln på Marstrand.

Sedan 2018 äger Create Agency rätten att arrangera Match Cup Sweden. Som ny arrangör återintroducerade Create Agency damklassen. Nordea Womens Trophy är den enda internationella damtävlingen i M32-klassen, en kolfiberkatamaran som accelererar fort upp till toppfarter runt 25 knop. 

M32:an ställer väldigt höga krav på besättningarna och bjuder publiken på spektakulära race.

Nordea går in som ny huvudpartner och äger också namnrättigheten till damtävlingen ”Nordea Women’s Trophy”.

– Mot bakgrund av Nordeas gedigna kunskap och erfarenhet från tidigare samarbeten inom både tennis och golf så är vi väldigt glada att vi har lyckats attrahera en så rutinerad partner, säger Marcus Dunér, vd för Create Agency och event director  framhåller: 

- Det blir ett event med fri entré för alla åldrar. Dessutom, på området blir det plastfritt 

GKSS Match Cup Sweden är en del av den internationella World Match Racing Tour och avgörs på Marstrand 3-7 juli. 2018 besökte 50 000 åskådare evenemanget, varav 55 procent kvinnor.

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

AIK Bandyförening och SvartGul Bandy utreder just nu av Skatteverket. Det handlar om från vilket konto spelarnas och ledarnas löner har kommit. ”Jag har hela tiden tyckt att det är fel eftersom det inte är SvartGul Bandy som betalat ut lönerna utan att det är föreningen som har gjort det”, säger Ingemar Andreasson, handläggare på Skatteverket, till SVT Sport.

Åbytravet byter vd.Johan F Lundberg får lämna sin roll och ersättare blir förre vd:n Kenneth Thollström. 

– Efter flera år av tunga investeringar måste vi ta ett steg framåt och lägga ökat fokus på lönsamhet och förbättrade intäkter, säger ordföranden Fredrik Tenfält. 

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

”  The same procedure as last…”. Det passar sannerligen in på rättighetsföretaget ISP Sport under de här dagarna. Lagom som de nya avtalen för SHE, damhandbollen, hade avslöjats kom nästa presentation. ISP har snickrat ihop en överenskommelse mellan Kopparbergs/Göteborg FC och Prioritet Finans.

Svenska sporträttighetsagenturen Spring Media har inlett ett samarbete med Red Bee för att lansera Wnited /juːˈnaɪtɪd/– världens första globala streamingtjänst tillägnad damfotboll. Presentationen skedde på måndagen under Sportel Monaco. 

IFK Göteborg tog hjälp av agenten Denis Celebic vid 17-åringen Benjamin Nygrens övergång till Genk, en affär på runt 40 miljoner. Denis Celebic fick tre miljoner kronor för besväret. Han har fungerat som förmedlare mellan klubbarna. Det är förbjudet att använda agenter när spelaren är under 18 år.