ISP når 200 miljoner i omsättning i år

Han kunde inte ens drömma om vad som skulle hända. Men det är han själv som med idéer, målmedvetenhet och mycket arbete ligger bakom allt.

Andreas Ottermark är ett bevis på vad målmedvetenhet och entusiasm kan åstadkomma.

Han äger nu ett företag som 2020 beräknas omsätta 200 miljoner. Och som har en tillväxt om minst 50 miljoner per år. Jo, faktiskt, sådan framgång har ISP Sport & Marketing.

Möte hos ISP. Till slottet Stora Torp i Göteborgs utkant kommer många företag, förbund oc klubbar och gör affärer inom sponsring. Foto: Tommy Holl

Andreas Ottermark är pojken med guldbyxor. 32-åringen från Göteborg har svarat för en bedrift. 2009 tog han över ÌSP Sport & Marketing. Grundaren Sven Ivarsson hade byggt upp ett välrenommerat företag och sålt arenareklam med framgång under många år. Men nu kände han att det fick vara nog.

En gyllene resa

Där och då började en gyllene resa. Sedan dess är det här en framgångssaga utan dess like.

Andreas visste tidigt vad han ville skapa. Utbudet skulle bli så mycket större och annorlunda med betoning på sponsring.

- I dag är vi ett mediehus och producerar så mycket mer än enbart sponsring, betonar han. Vi är ett helt annat bolag idag än 2011. Vi har sökt, och hittat, rätt kompetens i rätt personer och kan idag erbjuda våra kunder och uppdragsgivare en helhet som är unik i vår bransch.

ISP har i dag över 30 anställda, med huvudkontor i Göteborg men också verksamhet i såväl Malmö som Stockholm. Medelåldern är låg, men på avlöningslistan finns också namn som Mats Persson, tidigare klubbdirektör i IFK Göteborg, och förre längdchefen i Svenska Skidförbundet, Johan Sares, som senior advisor.

Nya avtal är ständigt aktuella. Som det senaste av format, paketlösningen med Prioritet Finans, Volkswagen och Brixly som som går in i Kopparbergs Göteborg FC samtidigt som huvudsponsorn Kopparberg, Rasta och SKF är kvar.  Större resurser har ingen annan svensk damfotbollsklubb aldrig haft. 

En komplett byrå i dag

- Allt vad vi gör bygger på relation, socialt engagemang, upplevelser och exponering, framhåller Andras.

Han ser hur verksamheten ständigt förändras. I dag handlar det mycket mer om digitalt arbete.

- Vem kunde tro för några år sedan att vi skulle göra film… Men det krävs i dag.

Modellen har framgång. ISP behöver inte jaga kunder eller uppdragsgivare. Företag, föreningar och förbund söker kontakt med ISP och vill förhöra sig om möjligheter.

Vägen in till härligheten och alla kontrakten öppnades via de annorlunda affärerna med Djurgården. Via de avtalen inleddes expansionen i företaget. I dag utgör ISP försäljningsavdelning hos såväl Djurgården Fotboll respektive Djurgården Hockey som Malmö Redhawks. Och notera, det var klubbarna som först kom med förslaget till ett samarbete.

Kontrakt med stora förbund

ISP har också stora, tunga kontrakt med ett flertal förbund, bl a friidrott, fotboll, skidor och handboll. Dominansen kan inte bli så mycket mer markant. 

ISP:s genombrott kom samtidigt med att  Lagardère Sports Scandinavia AB lämnade Sverige.  Det franska företaget packade ihop kontoret i Stockholm och det lämnade utrymme för ISP som i dag är klart största sponsorföretaget i Sverige. Utan konkurrens, ska tilläggas, och det är egentligen märkligt att det inte finns fler aktörer på marknaden. 

Och ISP tänker växa ytterligare. Redan finns planer på att komma in i de andra nordiska länderna. Och utifrån har Andreas fått tipset om att det finns möjligheter på Island.

- Spännande. Det måste vi kolla. Nu skruvar vi upp tempot.

Säger han med ett leende. Han älskar sitt jobb – och det är inte undra på.

Den nya affärsplanen som omfattar fem år innehåller så mycket mer – i alla avseenden.

Thomas Ejderhov

 

Skriv kommentar

Idrottens Affärers artikelkommentarer modereras aldrig i förväg. Därför omfattas de inte av utgivningsbeviset utan varje person som skriver en kommentar står själv som ansvarig.
CAPTCHA
För att kunna stoppa spamrobotar på Idrottensaffarer.se ber vi dig fylla i texten i bilden i rutan nedan.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Golfen har medvind. Men det finns också förlorare. rena tragedier. 

Sollerö golfklubbs bana ligger fantastiskt inbjudande vid Siljan, men nu växer gräset okontrollerat .Maskinparken är såld och en av de stora fairwayklipparna hämtades nyligen av en köpare. Nu är det slutklippt.

Ingemar Linnéll, tidigare förbundskapten , tog det danska konceptet Hand the Ball till Sverige efter sin tid som tränare och sportchef i KIF Kolding. !Stockholms stad valde att satsa på projektet vid Handbolls-EM 2020 – ett socialt projekt för att öka intresset för föreningsdriven idrott i idrottssvaga delar av staden - och det blev succé.

Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.

ATG:s miniatyrhäst Vinnie har setts av miljontals tv-tittare sedan premiären 2014.

Nu får stjärnan en egen tv-serie – ”Mitt liv som Vinnie” – där tittarna får följa med hem till gården, med kompisarna i hagen och under filminspelning.

TV-profilen Rickard Olsson har fått en ett nytt uppdrag. I nio avsnitt av programmet ”Travsommar med Rickard Olsson” – som visas i ATG Live och ATG Play – ska han lära sig själv och tittarna olika moment i den svenska travsporten.

- Jag älskar hästar, men har inte kommit nära travsporten tidigare. Nu har jag fått chansen och jag tycker att det är superkul, säger den folkkäre programledaren.

Under måndagen höll Cas, Idrottens skiljedomstol, en hearing med Saman Ghoddos och Östersunds FK. Anledningen känner ni till. Ghoddos underskrift med den spanska klubben Huesca, kovändningen till ett nytt kontrakt med franska Rennes som till slut blev ett kontrakt franska Amiens. Någon dom i ärendet kom inte.