Skidlandslagens exklusiva specialbussar
Det pågår en kapplöpning mellan Sverige och Norge inte bara i skidspåren, utan också på vägarna till och från orterna och i tävlingsområdet. Norge har sedan 2012 haft en supervallalastbil. 2013 kontrade det svenska landslaget, med Gunde Svan som drivande.Nu har landslagen varsin specialtrailer som kostar ca 7 miljoner att bygga och är lyxigt utformade..
. –Vilken sensation det blev när vi rullade in första gången till tävlingar i Gällivare, minns Johan Sares.
Då var den specialutvecklade valllastbilen en sensation – nu är den ett självklart inslag. Det svenska landslaget har bytt upp sig flera gånger, och alltid i samarbete med Scania.
– Men den ursprungliga första bilen finns fortfarande kvar i tjänst, den används i år av det kanadensiska landslaget, säger Johan Sares.
Gundes påhitt
Det var alltså Gunde Svan som ursprungligen kom på idén och Johan Sares var den som via kontakter kunde förverkliga visionen.
Ni minns kanske hur Gunde tog fram en ledad skejtingpjäxa och han också började att träna skejting med en två meter lång stav gjord av bambu.
Då hade Gunder sådana idéer för ett fordon blev det omöjligt att använda en buss som enligt den ursprungliga tanken. Så det har i skilda modeller blivit en buss med skåp istället. Idag handlar det om en trailerdragare av senaste snitt
Utöver den tidigare vallalastbilen har landslaget nu även tillgång till en specialbyggd buss under säsongen.
Bussen, som ersätter den tidigare husbilen,blir en återhämtningsplats för både åkare och ledare vid tävlingar. Den gamla husbilen var liten och rymde inte alla samtidigt. Dessutom kan upp till 14 personer åka med i bussen.
– På Scania har vi än en gång skapat bra lösningar som underlättar längdlandslagets vardag. Jag hoppas verkligen att bussen ger laget en skjuts, säger Erik Ljungberg på Scania.
I två våningar
Norge har hängt med i kapplöpningen. Där introducerades 2013 en trailer med ett vallarum på första våningen på knappt 70 kvadratmeter, och en avdelning på den andra våningen på drygt 30 kvadratmeter. Här finns också ett behandlingsrum med fysiobänk och en plats för att äta. 7 miljoner kronor kostar det nya superbygget,.
Nu kommer svenska landslagets nya specialdesignade buss som också ligger på den prisnivån. Tidigare har transporter skett i tre olika fordon – husbil, minibuss och personbil – till olika mästerskap. Men nu har den nya specialbussen tillverkats på Scania i Södertälje blivit klar och är levererad.
– Det här är vår senaste transportlösning som utvecklats i nära samarbete med landslaget för att förbättra miljön för både skidåkare och övriga lagmedlemmar, säger Erik Ljungberg på Scania.
Landslagschef Lars Selin ser bussen som en naturlig samlingsplats på tävlingar.
– De tuffa väderförhållanden som kan råda kostar mycket energi för våra åkare. Då är bussen ovärderlig ur flera perspektiv.
– De tuffa väderförhållanden kan kosta mycket energi. Då är bussen ovärderlig ur flera perspektiv, säger åkarna med en mun.
Under Svenska skidspelen i Falun är bussen parkerad vid skidspåren. Nästa vecka ska landslaget till antingen Östersund eller Trondheim. Då tar de tåget mellan städerna, men vid framkomsten ska bussen stå där och ta dem den återstående biten.
ingen släpps in
Exakt utformning hålls hemlig och ingen utländsk åkare får komma in.
Här finns ett antal mycket bekvämsäten, ett välurustat pentry, personliga förrådsutrymmen till alla åkare, tork för både kläder oc skidor och en del där åkarna får massage till ljud av porlande vatten i högtalarna.
– Det här har blivit ett verkligt lyft. Flera av konkurrenterna har återhämtningsrum i vallabilarna, men de innehåller inte sådan här lyx, tyckte Teodor Peterson vid introduktionen.
Det som uppskattas allra mest är – toaletten.
– Den är värdefull. Ofta behöver man gå på toaletten när det återstår 30 minuter till start. Tidigare har man då fått stå i toalettkö till en bajamaja som ofta varit nedbajsad och otrevlig att gå in i. Den här toaletten är alltid ren, snygg och vi har inga köer, sa Teodor Peterson vid en pressvisning av bussen.
Sverige var först i skidvärlden med att introducera vallalastbilen. Nu är det svenskarna som gått ett steg länge med bussen, utrustad med det mesta och en extra bra komfort.
"Bussen erxtremt bra"
I fjol hade de tillgång till en husbil. Men för ett år sedan, i samband med tävlingarna i Falun presenterades idéerna på den åkarbuss som alltid transporteras tillsammans med vallabilen.
– Bussen är extra bra i samband med sprinttävlingarna. Tidigare var det trångt i husbilen. Nu får både killarna och tjejerna plats tillsammans mellan prologen och finalen. Men här finns det mesta som vi behöver, säger Maja Dahlqvist.
Jämte toaletten är massagebänk med tillhörande omklädningsdel omtyckt.
Förutsättningarna för att prestera är maximala.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar