SHL:s tv-pengar guld för damhockeyn
Svensk damhockey – både på klubb– och landslagsnivå – behöver förbättras. Nu vill Svenska Hockeyligan ge damerna en hjälpande hand.
– Det är vår skyldighet att göra vad vi kan för det, säger Anders Källström, ordförande i SHL.
SHL:s TV–avtal är en guldgruva för både organisationen och dess medlemmar.
38,4 miljoner kronor per klubb betalas ut under innevarande säsong.
SHL omsätter denna säsong cirka 1,9 miljarder kronor (!) och det är tv–kanalen C More som är den starkast bidragande orsaken till det.
Nuvarande avtal började gälla säsongen 2018/2019 och är skrivet på fyra år.
Vid sidan av detta har SHL ökat sina publiksiffror vilket genererar ytterligare intäkter.
En stor del av de pengar som klubbarna tar in går till lönekostnader. Den genomsnittliga lönekostnaden för klubbarna är cirka 40–50 procent av den totala omsättningen.
Men det skiljer mycket mellan klubbarna med högst lönekostnad – runt 100 miljoner kr/säsong – till den som har den lägsta, Timrå IK med cirka 40–45 miljoner kr/säsong.
Likaså är det avsevärda skillnader mellan klubbarna med störst eget kapital och lägst.
Här rör det sig om mer än 110 miljoner kronors differens mellan rikast och fattigast.
– Genom att vi synar varje klubbs ekonomi och ställer krav på hur stort eget kapital som behövs för att få spela i SHL, gör vi vad vi kan för att klubbarna ska ha ekonomin under kontroll. Det är bra system, säger Anders Källström.
SHL:s TV–avtal med C More gör att den ekonomiska klyftan mellan klubbarna i SHL och HockeyAllsvenskan ökar för varje säsong.
– Därför är det viktigt att SHL, parallellt med att se till medlemmarnas intressen, verkar för att tillföra svensk hockey både resurser och kvalitet som kan gagna den totala verksamheten i landet, säger Anders Källström.
I det ligger bland annat att ställa krav på SHL–klubbarna som inte har damverksamhet eller en uttalad satsning på en sådan, att åtgärda det så snart som möjligt.
– Det är ett ansvar vi har. Det borde vara en självklarhet att varje SHL–klubb satsar på damverksamhet. Det är vi som har de största resurserna och kan gå i bräschen för det, säger Anders Källström.
Han menar att ett mål för hela hockeyfamiljen måste vara att på sikt försöka få Damkronorna att nå samma status och folkliga uppskattning som det svenska damlandslaget i fotboll.
– Att se vilket intresse damlandslaget i fotboll genererar, och vilket mottagande det fick efter VM–slutspelet senast, är enormt inspirerande, avslutar SHL–ordföranden.
Olof Wigren
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar