BP första och största jämställda klubben
Som första förening i Sverige lanserar Brommapojkarna jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Arbetet är en del av processen som föreningen driver tillsammans med sina sponsorer. Här har BP en imponerande samling framträdande företag, med mycket kända varumärken, som går samman för att BP ska uppnå det unika målet om idrottt på lika villkor för alla.
Stadium, Bauhaus, Serneke, Svenska Spel, Catella, Sats och Office går i spetsen bland sponsorerna.
Brommapojkarna (BP) har länge arbetat aktivt med jämställdhetsfrågan för att skapa de bästa förutsättningarna för alla spelare inom klubben. Verksamheten har granskats ur ett jämställdhetsperspektiv för att skapa en jämn fördelning av resurser. Möjligheterna att delta i en verksamhet på lika villkor styrs till stor del av tillgångar till resurser, likaså makt och inflytande. Därför är resurser och ekonomi ett viktigt styrmedel för att skapa en mer jämställd verksamhet.
Nu gör klubben gällande att föreningenn är först i Sverige att lansera jämställd sponsring med struktur och granskning utifrån ett jämställdhetsperspektiv enligt AA1000AS Assurance Standard.
– Att vi erbjuder våra partners jämställd sponsring och därmed förbättrar förutsättningarna för våra spelare är ett stort delmål som vi är otroligt stolta över att nå., säger Stina Jansson Affärschef BP.
Under 2019 blev BP tillsammans med Stiftelsen FairPay beviljade statsbidrag för ett jämställdhetsprojekt. Målet med projektet var att ta fram en guide för jämställd resursfördelning vilket har hjälp BP att möjliggöra lanseringen av - jämställd sponsring. Resultatet blev ”Praktisk guide för jämställd resursfördelning”, en gratis vägledning för föreningar och näringsliv som vill fördela sina resurser jämställt.
– Som huvudsponsor till Europas största fotbollsföreningen är vi stolta över BPs målinriktade arbetet i syfte att främja en jämställd idrott. Nu hoppas vi att hela föreningssverige och näringslivet inspireras så att vi tillsammans kan bidra till att vi tillsammans möjliggör idrott för alla på lika villkor, säger Daniel Johansson, Sponsorship Manager Stadium.
Samarbetet mellan Stadium och BP sträcker sig över 15 år tillbaka i tiden med syfte att årligen inspirera tusentals aktiva inom föreningens verksamheter. Sedan 2019 är Stadium också sponsor av BPs Knatteskola. 2019 genomfördes dessutom det uppmärksammade initiativet ”BrommaGirls” som syftade till att belysa ojämställdheten inom fotbollen.
Mest lästa just nu
Allmänna arvsfonden är mycket viktig, för att inte säga avgörande partl för fler och bättre idrottsanläggningar.i Sverige. Bara under 2023 kom 235 miljoner den vägen till idrotten..
Därför blir reaktionen kraftig inom idrotts-Sverige när Riksrevisionen något obetänksamt publicerar en granskningsrapport av Allmänna arvsfonden och föreslår att fonden bör avvecklas.
Den svenska OS-truppen till Paris växer – och ambitioner och förhoppningar gör det samma. Utgifterna också för den delen.
I förra veckan gav SOK klartecken till ett handbollslag, ett bordtennislag, två lagkapper i simning och åtta individuella idrottare.
Det är en idrottslig mobilisering för 100 miljoner.
Jerry Andersson, 56, Mr Troja, fick för ett år sen beskedet via Facebook att han inte var önskvärd i Ljungbyföreningen längre. I dag presenterades han som ny i Växjö Lakers organisation.
- Egentligen har vi inget genuint idrottsintresse, trots att vi åkt både Vasaloppet och sprungit Lidingöloppet, säger Jan Blad,69, företagsledare och gudfader för Amo Handboll, nykomlingar i handbollsligan.
I Alstermo i Kronobergs län finns elit-handbollens mest anonyma lag, men med störst optimism via stor framtidstro. Och med stort stöd av Amokabel, en skandinavisk branschledande koncern med tre kabelbolag som tillverkar olika typer av ledningar och kablar.
Striden mellan ATG och Svenska Spel fortsätter., Men i en första instans, – Patent- och marknadsdomstolen (PMD), vann ATG. Och nu har även Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) dömt till ATG:s förde.
ATG har sedan 1973 registrerat företagsnamnet Aktiebolaget Trav och Galopp hos Bolagsverket. När Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar använde man trots det ordkombinationen ”Trav & Galopp” i sin kommunikation. ATG valde därför att stämma Svenska Spel för intrång i ATG:s företagsnamn.
Skriv kommentar